• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Rubric-based Evaluation Forms on Academic Essays in Japanese

Research Project

Project/Area Number 26350243
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionThe University of Kitakyushu

Principal Investigator

Ikeda Ryusuke  北九州市立大学, 基盤教育センター, 教授 (60347672)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords評価 / レポート / 大学生 / アカデミック・ライティング / ルーブリック / 日本語 / 作文 / アカデミック・ジャパニーズ / 初年次教育 / 留学生 / 日本語教育 / 文章表現 / 文体 / レポートの書き方 / ビジネス日本語 / 文章表現教育 / 論文の書き方 / 引用 / 動機づけ / 工学系学部生
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to develop rubric-based evaluation forms that contribute to improving the proficiency of undergraduate students' essay writing in Japanese. As a result of some investigating, it turned out that the rubric had the following functions. (1) To provide authors with a valid and reliable viewpoint to evaluate essays. (2) To promote the formatting of documents, correction of style, supplement of information, awareness of written structure and so on. Meanwhile, the limitations of the rubric such as that "not all undergraduate students could be satisfied with localized rubrics" were also uncovered. The result of this study suggests that it is important for essay writing instructors to encourage students to take the initiative in constructing necessary rubrics and practice “assessment as learning” in order to improve their proficiency in essay writing.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 大学生の日本語レポート執筆のためのルーブリック式評価表の可能性と課題2018

    • Author(s)
      池田隆介
    • Journal Title

      基盤教育センター紀要

      Volume: 30 Pages: 1-14

    • NAID

      40021605921

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 池田隆介. 学術文章執筆能力の向上に貢献するルーブリック式レポート評価表―日本人大学生のレポート自己評価、及び、ピアレビューを通じて―2017

    • Author(s)
      池田隆介
    • Journal Title

      第11回OPI国際シンポジウム台湾大会論文集

      Volume: 1 Pages: 301-309

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学部留学生の就業支援のための「ビジネス日本語」:国際環境工学部におけるケーススタディ2016

    • Author(s)
      池田隆介・水本光美
    • Journal Title

      基盤教育センター紀要

      Volume: 25 Pages: 33-64

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 入社後の学びを見据えた理系留学生へのビジネス日本語教育2015

    • Author(s)
      池田隆介
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 17 Pages: 7-10

    • NAID

      130007898022

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 工学系学部生の実験レポートにおける引用の使用実態2015

    • Author(s)
      池田隆介
    • Journal Title

      基盤教育センター紀要

      Volume: 22 Pages: 1-22

    • NAID

      40020408431

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ルーブリック式レポート評価表が学習者の執筆活動に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      池田隆介
    • Organizer
      第20回専門日本語教育学会研究討論会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 池田隆介. 学術文章執筆能力の向上に貢献するルーブリック式レポート評価表―日本人大学生のレポート自己評価、及び、ピアレビューを通じて―2017

    • Author(s)
      池田隆介
    • Organizer
      第11回OPI国際シンポジウム台湾大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学生の疑問を起点とした文章表現指導―学部生の論文スキーマ養成に向けて―2016

    • Author(s)
      池田隆介
    • Organizer
      九州OPI研究会
    • Place of Presentation
      久留米大学天神サテライト 〒810-0001 福岡県福岡市中央区天神1丁目4-2
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] レポートにおいて出典を記載しないまま行われる引用2015

    • Author(s)
      池田隆介
    • Organizer
      第10回OPI国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      函館国際ホテル(北海道函館市大手町5-10)
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教養教育課程の日本人学部生が抱く「論文の書き方に関する疑問」2014

    • Author(s)
      池田隆介
    • Organizer
      シドニー日本語教育国際研究大会2014
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学
    • Year and Date
      2014-07-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi