• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of educational method for externalization of expression using formal notation

Research Project

Project/Area Number 26350284
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionSoka University (2017-2018)
Shobi University (2014-2016)

Principal Investigator

Tatsuki Yamamoto  創価大学, 総合学習支援センター, 助教 (30535266)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 國宗 永佳  千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (90377648)
藤田 悠  長野工業高等専門学校, 電子情報工学科, 准教授 (80573120)
華山 宣胤  尚美学園大学, 芸術情報学部, 教授(移行) (20299853)
須藤 智  尚美学園大学, 芸術情報学部, 准教授(移行) (00383349)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords論理的思考力 / アルゴリズム的思考 / プログラミング教育 / プログラミング的思考 / 授業実践 / 論理的思考 / プログラミング的思考力 / アルゴリズム的思考力 / ライティング教育 / アルゴリズム的思考法 / 日本語ライティング教育 / 形式記法
Outline of Final Research Achievements

In this research, we focused educational program to foster not only programming but also logical thinking including algorithms and programming thinking. At programming eduation is not possible to think logically unless you understand the data structure, operation, and control structure that make up the program .For the reason, acquire these basics, we utilizeed the visual programming environment (AT) developed to support algorithmic thinking education. With this, by introducing the arithmetic learning support tool "Monsakun" and the logic training tool into programming education (classes),we carried out the training of logical thinking ability and evaluated the results.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

プログラミング教育と論理的思考力(プログラミング的思考)を教育することを目的とし,算数.国語それぞれと融合したプログラミング学習を大学で実施し,それを評価した.プログラムの作成にはブロックプログラミング,算数の学習には小学校低学年から利用できる和と差の概念を学習する作門学習支援ツール,国語の学習には小学校高学年から利用できる論理トレーニングツールを利用している.実践した結果として,プログラミング力の向上がそれぞれで見られ,合わせて論理的思考力の向上も見られたことから,一定の学習効果があったといえる.この結果から,小学校でのプログラミング教育の一方略として利用できる可能性がある.

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (38 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Development and Evaluation of Functions for Elementary/Secondary Programming Education: The Visual Programming Environment "AT"2017

    • Author(s)
      Nao Kono, Hisayoshi Kunimune, Tatsuki Yamamoto, Masaaki Niimura
    • Journal Title

      e-Management and e-Learning

      Volume: vol.7, no.1 Pages: 13-23

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「情報の科学」におけるアルゴリズム・プログラミング教育を支援するビジュアルプログラミングシステムの提案2014

    • Author(s)
      國宗永佳,香山瑞恵,新村正明
    • Journal Title

      日本情報科教育学会学会誌

      Volume: 7 Pages: 37-46

    • NAID

      40020830942

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] プログラム動作理解を表出する課題における正答・誤答生成機能の開発2019

    • Author(s)
      小西庸介, 國宗永佳, 山本樹, 新村正明
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告(教育工学), 118, (510), ET2018-90, pp.17-22
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ビジュアルプログラミング環境ATのハードウェア制御機能を用いた教材の開発と評価2019

    • Author(s)
      上島駿, 國宗永佳, 山本樹, 新村正明
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告(教育工学), 118, (510), ET2018-91, pp.23-28
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己調整学習に関する内省・概念化を促す授業がプログラミング演習科目の受講意識に与える効果2019

    • Author(s)
      仲林清, 國宗永佳
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集, JSET19-1, pp.463-470
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ビジュアルプログラミングと論理力の養成を併用した授業実践報告2018

    • Author(s)
      山本樹, 國宗永佳,林 雄介,平嶋 宗,北村 拓也
    • Organizer
      教育システム情報学会第43回全国大会公演論文集
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラム動作を表出する課題における入力支援機能の実装2017

    • Author(s)
      小西庸介,國宗永佳,山本樹,新村正明
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ビジュアルプログラミング環境ATによるWi-Fiを用いた外部ハードウェア制御機能の開発2017

    • Author(s)
      上島駿,國宗永佳,新村正明
    • Organizer
      教育システム情報学会第42回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング初学者に対するアルゴリズム的思考法を用いた授業実践報告2017

    • Author(s)
      山本樹,國宗永佳
    • Organizer
      教育システム情報学会第42回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] デジタルコンテンツクリエーターの育成を目指すプログラミング教育の取り組みと分析2017

    • Author(s)
      須藤智,華山宣胤
    • Organizer
      尚美学園大学教職課程年報,第2報
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 作問学習がプログラミング力に与える影響2017

    • Author(s)
      山本樹,林雄介,平嶋宗
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践研究とシステム開発研究を連携させるための要件に関する検討:教育実践研究の立場から2017

    • Author(s)
      金子大輔,山本樹,村上正行,稲垣忠,下郡啓夫,益川益如
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プログラムのトレーシング課題の時系列データを用いた分析方法の提案と評価2017

    • Author(s)
      山本樹,華山宣胤,國宗永佳
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プログラムの動作理解を表出する課題の実践と評価2017

    • Author(s)
      山本樹,華山宣胤,國宗永佳
    • Organizer
      教育システム情報学会特集論文研究会
    • Place of Presentation
      北九州市立大学北方キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングを用いた社会人技術者向け文書教育の実施2016

    • Author(s)
      藤田悠,山本樹
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングを用いた社会人技術者対象の文書教育2016

    • Author(s)
      藤田 悠,山本 樹, 小林 直子,藤澤 義範
    • Organizer
      日本工学教育協会第64回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学吹田キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ビジュアルプログラミング環境ATにおけるArduino制御機能の開発2016

    • Author(s)
      國宗永佳, 河野直, 新村正明
    • Organizer
      教育システム情報学会第41回全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学宇都宮キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アルゴリズム的思考教育を支援するビジュアルプログラミング環境の評価2016

    • Author(s)
      山本樹, 國宗永佳, 河野直
    • Organizer
      教育システム情報学会第41回全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学宇都宮キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 文系学生を対象としたビジュアルプログラミングを用いたプログラミング初学者に対する教育の実践と評価2016

    • Author(s)
      山本樹, 片桐恭弘, 國宗永佳, 須藤智
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Place of Presentation
      東京工芸大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 初学者向けアルゴリズム的思考法における誤り推移分析に基づくアルゴリズム評価尺度の提案2016

    • Author(s)
      不破みのり, 香山瑞恵, 國宗永佳, 橋本昌巳
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Place of Presentation
      東京工芸大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングを介した技術文書作成教育の改善と実践2016

    • Author(s)
      藤田悠,山本樹
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Place of Presentation
      東京工芸大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ビジュアルプログラミング環境AT~初等・中等教育への展開に向けた機能の開発~2016

    • Author(s)
      河野直, 雄城遼, 國宗永佳, 新村正明
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告(教育工学)
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングを用いた文書教育方法の評価と検討2016

    • Author(s)
      山本樹,藤田悠
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング演習におけるレポートの類似性に着目した採点支援システムの開発2016

    • Author(s)
      清水利音, 國宗永佳, 新村正明
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Place of Presentation
      長崎大学文教キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] プログラムの動作理解を表出する課題形式の提案2016

    • Author(s)
      湯沢航太, 國宗永佳, 新村正明
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Place of Presentation
      信州大学長野(工学)キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] A Program Complexity Metric Based on Variable Usage for Algorithmic Thinking Education of Novice Learners2015

    • Author(s)
      Minori Fuwa, Mizue Kayama, Hisayoshi Kunimune, Masami Hashimoto, David K. Asano
    • Organizer
      Proc. of 12th International Conference on Cognitive and Exploratory Learning in Digital Age
    • Place of Presentation
      Ireland
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プログラムを用いた技術文書作成教育の報告と教育方法改善の検討2015

    • Author(s)
      藤田悠,山本樹
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会論文集
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生によるロボット動作モデリング学習を支援する環境2015

    • Author(s)
      香山瑞恵, 但馬将喜, 永井孝, 小形真平, 國宗永佳, 橋本昌巳
    • Organizer
      教育システム情報学会第40回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Year and Date
      2015-09-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ビジュアルプログラミング環境を用いたプログラミング初学者対象の授業実践と評価2015

    • Author(s)
      山本樹,國宗永佳,須藤智
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 修正意図推論に基づく設計ポリシー習得支援システム2015

    • Author(s)
      大西挙,小尻智子,山本樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] テキストマイニングを用いた文章技術に関する書籍の調査2015

    • Author(s)
      山本樹
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Place of Presentation
      大阪産業大学
    • Year and Date
      2015-01-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Algorithmic Thinking Learning Support System in Block Programming Paradigm2014

    • Author(s)
      Mizue Kayama, Hisayoshi Kunimune, Masaaki Niimura, Masami Hashimoto, Makoto Otani
    • Organizer
      Proc. of the 22nd International Conference on Computers in Education (ICCE2014)
    • Place of Presentation
      奈良
    • Year and Date
      2014-11-30 – 2014-12-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] アルゴリズム学習における補助課題作成に関する基礎的検討2014

    • Author(s)
      不破みのり, 香山瑞恵, 國宗永佳, 橋本昌巳, 大谷真
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング学習の導入を支援するビジュアルプログラミング環境の開発と評価2014

    • Author(s)
      大浦真暉, 國宗永佳, 山本樹, 新村正明
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] プログラムを用いた技術文書作成の教育方法の検討2014

    • Author(s)
      藤田悠,山本樹
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング教育を用いた文章作成力養成方法の検討2014

    • Author(s)
      山本樹,國宗永佳,藤田悠
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Preliminary evaluation of a problem-posing method in programming classes2014

    • Author(s)
      Hisayoshi Kunimune, Masaaki Niimura
    • Organizer
      Proc. of 18th International Conference on Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems (KES2014)
    • Place of Presentation
      ポーランド
    • Year and Date
      2014-09-15 – 2014-09-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 授業支援機能を有するビジュアルプログラミング環境ATの開発2014

    • Author(s)
      國宗永佳, 大浦真暉, 香山瑞恵, 新村正明
    • Organizer
      教育システム情報学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 初級プログラミング学習者に対するプログラム概念理解のための支援方法の実施報告2014

    • Author(s)
      山本樹,國宗永佳
    • Organizer
      教育システム情報学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング初学者のためのアニメーションを用いた学習支援システムの提案2014

    • Author(s)
      佐々木瞬,山本樹,須藤智,恩田憲一
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Place of Presentation
      放送大学
    • Year and Date
      2014-05-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi