• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Visualization of Understanding Process in Information Subjects at University and Diagnosis and Support Model

Research Project

Project/Area Number 26350285
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionReitaku University

Principal Investigator

Sagisaka Tomoko  麗澤大学, 外国語学部, 准教授 (00637001)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 千葉 庄寿  麗澤大学, 外国語学部, 教授 (70337723)
吉田 健一郎  麗澤大学, 経済学部, 准教授 (70389899)
大塚 秀治  麗澤大学, 経済学部, 教授 (20203838)
Research Collaborator Munakata Tsutomu  玉川大学, 工学部, 名誉教授
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords情報教育 / 学習支援 / 診断システム / 理解過程 / 学習方略 / 支援ルール / 学習状況 / 診断支援システム / 情報リテラシー / 理解度 / コンピュータ利用歴 / 情報リテラシ / 診断支援 / 問題間の関連構造
Outline of Final Research Achievements

The objective of this study is to develop a learning diagnosis and support system that can be used for information literacy subjects. This study analyzed a large amount of learners' data (test results, year of use of computer, and questionnaire of learning strategies) and showed the learners' characteristics and differences among annuals results. It also visualized the learners' result of understanding and clarified the learner's learning process and the differences among the years. Based on these analysis results, this study made diagnostic rules and advices, and developed a Web-based diagnostic system. This study showed a framework and its possibility to estimate and diagnose learners' understanding state without taking time and burden on learners.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016 2014

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 外国語学部初年次の情報利活用力 -4年間にわたる大学初年次生を対象とした情報利活用力診断テストとICT利用状況調査に基づく考察-2016

    • Author(s)
      匂坂智子,千葉庄寿
    • Journal Title

      麗澤大学紀要

      Volume: 99 Pages: 35-49

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] コンピュータリテラシーにおける学生の学習方略についてー2012年~2017年までの初年次クラスに実施したアンケート調査よりー2018

    • Author(s)
      匂坂智子,千葉庄寿
    • Organizer
      電子情報通信学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 共通教育研究センター公開シンポジウム/文科系大学におけるICT教育を再考する ーアクティブ・ラーニングの視点からー2018

    • Author(s)
      千葉庄寿
    • Organizer
      成城大学共通教育研究センター
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学初年次情報リテラシー教育のためのWeb-based学習診断システムの試作2017

    • Author(s)
      匂坂智子, 千葉庄寿, 宗像 勉
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の理解構造の分析と可視化について-5年間の情報リテラシーテスト結果の分析より2016

    • Author(s)
      匂坂智子
    • Organizer
      AXIES ICT推進協議会
    • Place of Presentation
      国立京都国際会館(京都)
    • Year and Date
      2016-12-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 麗澤大学経済学部におけるコンピュータ利用に関する状況の変化について- 初年次教育で継続実施するアンケート調査より2016

    • Author(s)
      大塚秀治, 高辻秀興, 匂坂智子, 矢野孝三
    • Organizer
      AXIES ICT推進協議会
    • Place of Presentation
      国立京都国際会館(京都)
    • Year and Date
      2016-12-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Study on the Level to understand Information Subject due to the Difference in Learning Strategies2016

    • Author(s)
      Kenichiro YOSHIDA, Tomoko SAGISAKA
    • Organizer
      ICBM2016
    • Place of Presentation
      AIMS(Japan-America Institute of Management Science)(ハワイ)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「 情報リテラシにおける学習者の理解度からみた問題間の構造分析と支援について」2014

    • Author(s)
      匂坂智子, 千葉庄寿
    • Organizer
      AXIES ICT推進協議会
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザ TKPガーデンシティ仙台
    • Year and Date
      2014-12-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「 情報リテラシー科目における学習者の理解度の分析と学習支援について」2014

    • Author(s)
      匂坂智子, 千葉庄寿
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi