• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Elementary-school Teachers' Process of Transition and Generativity in Interaction with Parents

Research Project

Project/Area Number 26350304
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Ueki Katsumi  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (70292068)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords保護者対応 / ライフストーリー的手法 / 世代継承 / 教師教育 / ワークショップ型研修 / 質的研究 / ライフストーリ―的手法 / 文化的アプローチ / 環境設定アプローチ / ワークショップ / 世代継承性 / ふりかえり(省察) / 熟年教師 / 保護対応
Outline of Final Research Achievements

I studied the process by which elementary school teachers’interactions with parents transformed as they accumulated teaching experience, and the primary factors impacting this process. As they came face to face with the difficulty of the challenges faced by children and parents beginning in the middle stage of their careers, the ways in which teachers interacted with parents changed. This change was spurred by a broadening of the teachers’perspectives. The relationships supporting teachers were involved in this process. There were two types of such supporting relationships: those in which parents provided support for teachers and those in which other teachers provided the support. Today, it is becoming more difficult for teachers to learn from each other in natural ways due to imbalances in the age structure of the teacher population and to teachers’busy schedules. I designed a training workshop for exchanging experiences in interacting with parents.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (14 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学校教師のライフストーリーから考える養護学校義務化時代の教育相談2017

    • Author(s)
      植木克美・後藤 守
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 17

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「印象に残った保護者」とのかかわりにおける小学校教師の成長と世代継承、熟年教師と若手教師の事例比較2017

    • Author(s)
      植木克美
    • Journal Title

      教育情報学研究

      Volume: 16

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校養護教諭がふりかえる保護者対応の変容過程2017

    • Author(s)
      植木克美・鎌田良子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 67(2) Pages: 307-316

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 昭和30年代北海道の特殊教育における学校教師のライフヒストリー、養護学校(知的障害)草創期の特殊教育からよみとる「世代継承」2016

    • Author(s)
      植木克美・後藤守
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 16 Pages: 45-53

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 熟年期教師のふりかえりから捉える保護者対応の変容過程2015

    • Author(s)
      植木克美
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 39(Suppl.) Pages: 41-44

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 都市部新設保育所における保護者支援プロセス、修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチの観点を用いた分析より2014

    • Author(s)
      植木克美、堀 恭子、鎌田良子、川端愛子、後藤 守
    • Journal Title

      北海道コミュニケーション能力育成研究会「コミュニケーション障害研究」

      Volume: 15 Pages: 11-22

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 経験豊かな熟年教師の「わざ」を若手に伝える2018

    • Author(s)
      植木克美
    • Organizer
      日本コミュニケーションとテクノロジー研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者対応を通した小学校中堅教師の専門性の生成と継承2017

    • Author(s)
      植木克美・川端愛子・後藤 守
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師の保護者対応における変容プロセスと世代継承2017

    • Author(s)
      植木克美・渡部信一・川端愛子・後藤 守
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校熟年教師がふりかえる若手時代の保護者対応における変容プロセスと世代継承2017

    • Author(s)
      植木克美・川端愛子・後藤 守
    • Organizer
      日本コミュニケーションとテクノロジー研究会 第1回シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成系大学院におけるテクノロジーを活用したグループ・リフレクションの試み2017

    • Author(s)
      植木克美・渡部信一・中島 平・川端愛子・吉呑正美・金澤恵美・山崎貴博・後藤 守
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 熟年教師が語る若手教師の保護者対応における 「見える能力」と「見えない能力」2016

    • Author(s)
      植木克美・渡部信一・川端愛子・後藤 守
    • Organizer
      日本教育心理学会 第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校熟年教師は保護者対応をいかにふりかえるのか?通常学級担任・特別支援学級担任・ 養護教諭による語りから2016

    • Author(s)
      植木克美・川端愛子・後藤 守
    • Organizer
      第 12 回東北心理学会・北海道心理学会合同大会  北海道心理学会第 63 回大会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 熟年教師が語る児童の「見えない能力」の教育と評価2016

    • Author(s)
      植木克美
    • Organizer
      北海道臨床教育学会第6回研究大会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Year and Date
      2016-07-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師の保護者対応における転機と世代継承2016

    • Author(s)
      植木克美・川端愛子・後藤 守
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者対応における若手教師の成長と世代継承、若手教師のふりかえりを通して2015

    • Author(s)
      植木克美、川端愛子、後藤 守
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 養護学校義務化時代における教育相談を学校教師はどのように語るのか?2015

    • Author(s)
      植木克美、後藤 守
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の保護者対応における教師の変容プロセスⅢ2015

    • Author(s)
      植木克美、鎌田良子、川端愛子、後藤 守
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 昭和30年代戦後特殊教育の「保護者対応」に関する研究、教職経験50年の学校教師のライフストーリーを通して2014

    • Author(s)
      植木克美、後藤 守
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者対応に関する異世代教師間の学びを支援する研修デザイン2014

    • Author(s)
      植木克美、高橋道也、氣田幸和、川端愛子、後藤 守
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教育現場の「コンピテンシー評価」、「見えない能力」の評価を考える2017

    • Author(s)
      渡部信一、植木克美、大西孝志、中島 平、佐藤克美、高橋信雄
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi