• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Active learning support system for creating knowledge netwark

Research Project

Project/Area Number 26350329
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionHealth Sciences University of Hokkaido

Principal Investigator

Nihei Hiroyuki  北海道医療大学, 薬学部, 教授 (70433422)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Keywords教育支援システム / アクティブラーニング / 協働学修 / 反転授業 / ITC活用システム / 主体的学び / 学習成果の可視化 / 学習行動のモニタリング / 学問分野連携 / ICT活用システム / グループ討議 / eラーニング / 学修成果の可視化 / ICT活用システム / クラウド / リフレクションシート / テキストマイニング / マインドマップ
Outline of Final Research Achievements

We have developed ICT learning system that makes a knowledge network. Using the ICT learning system, we have realized visualization of a learning process of students by a text mining method, an effective formation of grouping for a small group discussion, and visualization of learning achievements for an active learning. As a result, we improved the educational programs by analyzing the visualized educational effects.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 全学教育課程における学問分野連携型協働学修の実践2017

    • Author(s)
      二瓶裕之、西牧可織、足利俊彦、礒部太一、井上恒志郎、櫻井潤、新岡丈治、原田潤平、森田勲、小島悟、小田和明、和田啓爾
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集(協働的な学びづくり/一般)

      Volume: JSET17-1 Pages: 659-666

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 事前学修と対面学修に対する自己評価の相関2017

    • Author(s)
      西牧可織、二瓶裕之
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集(協働的な学びづくり/一般)

      Volume: JSET17-1 Pages: 505-510

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] ICT活用による協働学修の支援を目指したアクティブラーニングルーム(情報処理教室)の整備と教育改善効果の検証2017

    • Author(s)
      二瓶裕之
    • Journal Title

      北海道医療大学情報センター年報

      Volume: 11 Pages: 3-8

    • NAID

      40021197655

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] ICT活用による能動的学修支援と学修成果の可視化を融合させた教育改善の実践2016

    • Author(s)
      二瓶裕之,西牧可織
    • Journal Title

      ICT利用による教育改善研究発表論文

      Volume: 1 Pages: 1-7

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] グループ討議をより効果的に展開するためのジェネリックスキルを活用したICT学修支援環境の構築と実践2016

    • Author(s)
      二瓶裕之,西牧可織
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 16(1) Pages: 213-218

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] アクティブラーニングにおける学習効果の視覚化と教育改善への取り組み2014

    • Author(s)
      二瓶裕之,中山 章,和田啓爾,小田和明,唯野貢司
    • Journal Title

      ICT活用教育方法研究

      Volume: 17(1) Pages: 37-42

    • NAID

      40020290290

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 総合学力試験CBTシステムとWeb自己学修の統合型歯学教育支援システム2014

    • Author(s)
      二瓶 裕之,谷村 明彦,越野  寿
    • Journal Title

      大学教育と情報

      Volume: 2 Pages: 46-49

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 薬学臨床教育に対する本学の特色ある教育による学修効果の検証と評価2016

    • Author(s)
      二瓶裕之、中山 章、西牧可織
    • Organizer
      第1回日本薬学教育学会大会
    • Place of Presentation
      京都薬科大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業支援ツール ICT活用によるアクティブラーニングの学習効果の評価手法の構築に向けて2015

    • Author(s)
      西牧可織,二瓶裕之
    • Organizer
      教育改革ICT戦略大会,授業支援ツール
    • Place of Presentation
      アルカディア市谷
    • Year and Date
      2015-09-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ジェネリックスキルに基づくグループ形成方法の検討2015

    • Author(s)
      二瓶裕之,中山章
    • Organizer
      教育改革ICT戦略大会,授業支援ツール
    • Place of Presentation
      アルカディア市谷
    • Year and Date
      2015-09-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] スマートフォンを活用したエッセンシャルドラッグ修得システムの開発と評価2015

    • Author(s)
      中山章,二瓶裕之
    • Organizer
      日本社会薬学会第34回年会
    • Place of Presentation
      熊本大学薬学部
    • Year and Date
      2015-07-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] スマートフォンを活用したエッセンシャルドラック修得システムの開発(Development of essential drug self-learning smartphone system)2015

    • Author(s)
      二瓶 裕之,中山 章
    • Organizer
      日本薬学会第135回年会(神戸)
    • Place of Presentation
      神戸サンボーホールエリア
    • Year and Date
      2015-03-25 – 2015-03-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学習ログから学生の成長プロセスを読み解くことを実現した科目横断型教育支援システム2014

    • Author(s)
      二瓶 裕之
    • Organizer
      第11回日本e-Learning Awards 2014フォーラム
    • Place of Presentation
      ソラシティ カンファレンスセンター
    • Year and Date
      2014-11-12 – 2014-11-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングにおける学習効果の視覚化と教育改善への取り組み2014

    • Author(s)
      二瓶裕之,中山 章,和田啓爾,小田和明,唯野貢司
    • Organizer
      ICT利用による教育改善研究発表会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2014-08-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] •平成28年度ICT利用による教育改善研究発表会受賞者決定

    • URL

      http://www.juce.jp/LINK/journal/1703/pdf/08_01.pdf

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 二瓶裕之研究室Web

    • URL

      http://www.hoku-iryo-u.ac.jp/~nihei/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] http://www.hoku-iryo-u.ac.jp/~nihei/

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi