• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of classroom analysis fot the facilitation

Research Project

Project/Area Number 26350334
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTokyo City University

Principal Investigator

Kitagaki Ikuo  東京都市大学, 共通教育部, 教授 (20016679)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 永岡 慶三  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (90127382)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ISHIDA MIKI  広島大学, 社会科学研究科, 教授 (70184538)
HIKITA ATSUSHI  広島大学, 総合科学研究科, 准教授 (50335642)
Research Collaborator NAKAYAMA MINORU  東京工業大学, 工学研究院, 教授 (40221460)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsファシリテーション / 大学教育 / アクティブラーニング / ディスカッション / 教育工学 / 討論
Outline of Final Research Achievements

This research focused on facilitation which is one of the classroom methods.We set the objective to obtain the classroom constructive fators and selection criteria for the selection of the topic.
First, we have found the items for the analysis by analysing a topic of the natural disaster discussed in a university. Second, we conducted the facilitation using the topic relating lejislature and get the item for topic selection and classroom analysis. Third, we conducted a facilitaiton using a topic relating Japanese self defence force.As the result, we obtained, as the classroom constructive factors, core of classroom, comparison, evidence, paradox and decisive intention. We also obtained, as criteria for the selection of the topic, interest, importance, knowledge/experience, peripheral effect, the unbiased and taboo.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] STEMの図式と研究者等の多面性2017

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Journal Title

      大学論集

      Volume: 4 Pages: 131-144

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 機械設計製図における個別指導改善支援システム2016

    • Author(s)
      小宮聖司,米谷雄介,永岡慶三
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 40 Pages: 97-100

    • NAID

      130005437652

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 共通レポートを用いた相互評価における他者評価の正確性と理解度との関係2016

    • Author(s)
      木下 涼, 藤原康宏,永岡慶三
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 40 Pages: 217-220

    • NAID

      130005437612

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] わけあり論文、研究者養成、および大学教育(1):高等教育の改革に向けて2015

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Journal Title

      知能と情報(日本知能情報ファジィ学会)

      Volume: 27

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] わけあり論文、研究者養成、および大学教育(2):高等教育の改革に向けて2015

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Journal Title

      知能と情報(日本知能情報ファジィ学会)

      Volume: 27

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] “わけあり論文”の投稿リスクと研究者養成に関する考察2015

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Journal Title

      大学論集

      Volume: 47 Pages: 201-214

    • NAID

      110009914092

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習共同体の構成にかかるファジィ(菅野)積分モデルとその特質2014

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Journal Title

      日本知能情報ファジィ学会誌

      Volume: 26 Pages: 802-807

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国際化・グローバル化に関する高等教育文献の枠組と考察2014

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Journal Title

      大学論集

      Volume: 46 Pages: 111-125

    • NAID

      110009799135

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 統合ゼミ活動支援システムにおけるファシリテーション能力育成の試み2017

    • Author(s)
      米谷雄介, 岸田晃,永岡慶三
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県)
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 統合ゼミ活動支援システムにおける個別評価項目を用いたスピーチ能力育成の試み2017

    • Author(s)
      山方沙耶佳,米谷雄介, 永岡慶三
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県)
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学内ファシリテーションにおけるテーマ選択に関する事例研究2017

    • Author(s)
      北垣郁雄、金川秀也、匹田篤
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of the Glonal Model for Visualization of University IR Information2016

    • Author(s)
      Ikuo Kitagaki
    • Organizer
      International Conference on Social Science, Literature, Business and Education
    • Place of Presentation
      New York(America)
    • Year and Date
      2016-12-21
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 統合ゼミ活動支援システムSMSの開発状況 (3)- 学生向けダッシュボード機能の開発-2016

    • Author(s)
      米谷雄介,永岡慶三
    • Organizer
      日本教育工学会大会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府)
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] RaschモデルによるMoodle小規模CATの改良,Improvement of Moodle-based in-house Rasch model computer adaptive test2016

    • Author(s)
      木村哲夫,大西昭夫,永岡慶三
    • Organizer
      日本教育工学会大会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府)
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 研究成果情報の可視化のためのグローナルモデルの開発-IR関連情報処理技法-2016

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育研究情報の視覚化に係るグローナルモデルとその利活用―IR関連情報処理技法として-2016

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      追手門大学(大阪府)
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Construction of a Literature Review Support System Using Latent Dirichlet Allocation2016

    • Author(s)
      Yusuke Kometani, Keizo Nagaoka
    • Organizer
      Human Interface and the Management of Information: Applications and Services
    • Place of Presentation
      Los Angeles(America)
    • Year and Date
      2016-06-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 研究成果情報の視覚化に係るグローナルモデルの開発とChoquet積分の活用2016

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府)
    • Year and Date
      2016-05-21
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ゼミ活動を大学教育の中心に-SMS:統合ゼミ活動支援システムの提唱と開発状況-2016

    • Author(s)
      永岡慶三,米谷雄介
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県)
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ファシリテーション授業におけるテーマ選択に関する事例研究2016

    • Author(s)
      北垣郁雄、金川秀也、匹田篤
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      宮崎プラザ(宮崎県)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] “優秀学生”向けの養成プログラムの調査とその特徴付け2015

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Place of Presentation
      新潟大学(新潟県)
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Development of a Seminar Management System. Human Interface and the Management of Information. Information and Knowledge in Context2015

    • Author(s)
      Yusuke Kometani, Keizo Nagaoka
    • Organizer
      the 17th International Conference on Human-Computer Interaction
    • Place of Presentation
      Washington
    • Year and Date
      2015-08-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等教育の図式化モデルと学生エリート養成の位置づけ2015

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ファシリテーション型授業分析の一事例と教育工学的課題2014

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Place of Presentation
      日本女子大学(目白キャンパス)
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 学生エリート養成プログラムー日本、アメリカ、中国-2017

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 学生エリート養成プログラム-アメリカ、中国、日本ー2015

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi