• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of of an Internet English Learning Community Based on Mutual Learning by Using SNS and Evaluation of Participants' Online Output

Research Project

Project/Area Number 26350353
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionGunma National College of Technology

Principal Investigator

Iino Kazuhiko  群馬工業高等専門学校, 一般教科(人文科学), 教授 (80159574)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小原 平  東京慈恵会医科大学, 医学部, 教授 (10266603)
藤枝 美穂  大阪医科大学, 医学部, 教授 (20328173)
菅原 安彦  国士舘大学, 政経学部, 教授 (30206403)
鈴木 広子  東海大学, 教育開発研究センター, 教授 (50191789)
宮本 節子  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (60305688)
松浦 浩子  福島大学, 経済経営学類, 教授 (70199751)
保崎 則雄  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (70221562)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
KeywordsSNS / 英語コミュニティ / TED / Moodle / 英語コミュニティー
Outline of Final Research Achievements

In this research project, firstly, we constructed an “English Learning Community” on the Internet based on participants’ mutual learning by using SNS, which is now one of the major communication tools among young people. Secondly, we analyzed the English used by participants in the learning community and their eagerness to participate and discuss in the community. The analysis shows limited proficiency level students try to express themselves by using already-known English expressions with little consciousness of other participants. On the other hand, intermediate students try to understand other participants’ opinions well and then try to express their own opinions in English. With regards to the participants’ eagerness to discuss in the community, their English level doesn’t have a strong influence, but their interest in the discussion topics is a crucial factor for participation.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] TEDを利用したディスカッション・ボードの構築と実践―他大学との交流を中心に―2017

    • Author(s)
      飯野一彦 鈴木広子 藤枝美穂 菅原安彦 松浦浩子 宮本節子 小原平 保崎則雄
    • Journal Title

      群馬高専レビュー

      Volume: 35号 Pages: 39-45

    • NAID

      120006533086

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] テクノロジーと英語教育―教えない英語教育を目指して―2017

    • Author(s)
      菅原安彦
    • Journal Title

      国士舘大学 教養論集

      Volume: 第80号 Pages: 1-16

    • NAID

      40021101281

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オンライン・ディスカッションを通した学生間のインタラクションと英語の変化2016

    • Author(s)
      鈴木広子 菅原安彦 保崎則雄
    • Journal Title

      東海大学 教育開発研究センター紀要

      Volume: 第1号 Pages: 27-41

    • NAID

      40021427280

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] SNSに展開する英語によるディスカッション・ボードの構築と実践2016

    • Author(s)
      飯野一彦(群馬工業高等専門学校) 藤枝美穂(京都医療科学大学)
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会教育論集

      Volume: 35 Pages: 107-116

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] TEDを利用した英語によるオンラインディスカッション交流:学生アンケートの分析2017

    • Author(s)
      藤枝美穂 宮本節子 小原平 飯野一彦 鈴木広子 菅原安彦 保崎則雄 松浦浩子
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Forumを利用した交流サイトにおいて投稿意欲を喚起・阻害する要因は何か2016

    • Author(s)
      松浦浩子 宮本節子 飯野一彦
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET) 第56回全国研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-08-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] SNSに展開する英語によるディスカッション・ボードの構築と実践 (大会要綱 p.16 )2015

    • Author(s)
      飯野一彦(群馬工業高等専門学校) 藤枝美穂(京都医療科学大学)
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会第39回研究大会
    • Place of Presentation
      京都府中小企業会館
    • Year and Date
      2015-09-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン・ディスカッションにおける発話の生成過程の分析 (大会要綱 p.162-163)2015

    • Author(s)
      菅原安彦(国士舘大学) 鈴木広子(東海大学) 保崎則雄(早稲田大学)
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第55回(2015年度)全国研究大会
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター
    • Year and Date
      2015-08-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム:“媒介する道具”を効果的に応用した英語教育の試みとしての英語はどのような言語力なのか (大会要綱 p.194-197)2015

    • Author(s)
      鈴木広子(東海大学) 飯野一彦(群馬工業高等専門学校) 藤枝美穂(京都医療科学大学) 保崎則雄(早稲田大学)
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第55回(2015年度)全国研究大会
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター
    • Year and Date
      2015-08-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「SNSを使用したディスカッションボードの構築―「教えない」英語教育を目指して―」2014

    • Author(s)
      菅原安彦
    • Organizer
      平成26年度 教育改革ICT戦略大会(私学情報教育協会主催)
    • Place of Presentation
      アルカディア市ヶ谷(東京、私学会館)
    • Year and Date
      2014-09-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi