• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study of Educational Caring in physical education

Research Project

Project/Area Number 26350710
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

UMEZAWA Akihisa  横浜国立大学, 教育人間科学部, 准教授 (90551185)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 直樹  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (60375590)
村瀬 浩二  和歌山大学, 教育学部, 准教授 (90586041)
Research Collaborator YANABE Hirokazu  横浜国立大学, 教育人間科学部附属鎌倉小学校, 教諭
HAMACHI Yu  横浜国立大学, 教育人間科学部附属横浜小学校, 教諭
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords体育 / ケアリング / ケア / 互恵性 / 学び合い / 専心 / 学校体育 / 互恵的関係 / 身体的共振 / 運動格差 / QPE / 意味生成 / 教育学的ケアリング
Outline of Final Research Achievements

The perspective of the physical education in the postmodern was considered as follows.
It is devoted to the “sport-movements world” generated “Now-Here=In-place”, the learning design which induces semantic generation is needed. It became clear that physical education which is based on such “Education as Generation” is related to “Educational Caring”. In order to be engrossed passionately interested in “sport/physical-activity world” to all children, it is important to utilize tools with the message of Care. Further, it is important to Caring as “Characterized by Engrossment” by “the others”, such as a teacher and classmates. The Educational Caring perspective in physical education is the process of related construction of the Trinity of “self”, “the others” and “sport/physical-activity world”.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 運動格差を解消するための学校体育におけるケアリングの実証的研究2016

    • Author(s)
      梅澤秋久・矢邉洋和
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学会研究論集

      Volume: 3 Pages: 1-13

    • NAID

      120006620690

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 競争の教育学的意味2016

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 64(2) Pages: 30-33

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の「学び合い」-スポーツによる学校改革と正統的周辺参加の一事例2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(4) Pages: 68-70

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の「学び合い」-子どもの学びを創るアクション・リサーチの事例2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(5) Pages: 68-70

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 体育の学び合いー第4学年の「かけっこ・リレー」の実践2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(6) Pages: 66-68

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 低学年「ゲーム」での互恵的学び合いの実践例2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(7) Pages: 54-56

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 身体的共振を誘発する「表現・リズム遊び」2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(8) Pages: 54-56

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「この子」とチーム/クラスのケアリング2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(9) Pages: 54-56

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校での学び合い 第3学年「バレーボール」2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(10) Pages: 54-56

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「器械運動」 運動感覚の気づきと発達の最近接領域2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(11) Pages: 54-56

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 21世紀型の体育の創出に向けて -すべての子どもが運動世界を拓き合うために-2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(12) Pages: 54-56

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校体育における教育学的ケアリングの地平2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      (公社)日本女子体育連盟学術研究

      Volume: 31 Pages: 1-17

    • NAID

      130005130557

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「いまーここ」の個の学びを「学び合い」につなげるー「憧れに憧れる」関係性2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(1) Pages: 54-56

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学び合い」を誘発する道具ーアフォーダンスとユニバーサルデザイン2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(2) Pages: 58-60

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「自己・他者・対象との対話的実践」としての「学び合い」2015

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63(3) Pages: 74-76

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学び合い」のある体育授業を求めて-なぜいま「学び合い」なのか-2014

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 62(10) Pages: 42-44

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 知識基盤社会における「学び」と「教え」ー学力論の転換(資質・能力編)2014

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 62(11) Pages: 68-70

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 知識基盤社会における「学び」と「教え」ー「運動の特性」を味わわせるための教育方法2014

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 62(12) Pages: 58-60

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 体育における「学び合い」の理論と実践2016

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi