• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Possibility of school physical education by "Adapted Sport"

Research Project

Project/Area Number 26350793
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sports science
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Uchida Kyosuke  東海大学, 体育学部, 教授 (00407983)

Research Collaborator Miyazawa Yasuo  星槎グループ, 会長
Wakiya Mitsuru  星槎国際高等学校, 教育連携室
Kuriyama Hiroaki  星槎中学校・高等学校, 副校長
Shioya Takao  学校法人国際学園, 副校長
Sato Ryo  星槎中学校・高等学校, 教諭
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords授業研究会 / 体育実技 / 共生社会 / 形成的授業評価 / ユニバーサルデザイン / 共生 / 体育経験の脆弱さ / 体験のない教材 / 生徒の変化 / 多動傾向 / 睡眠行動の問題 / 星槎グループ / 生活習慣の改善 / メンタルヘルス / 個人差
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to propose the way of health and physical education class which all students need.
For the students with the target characteristics, there were "improvement of breakfast eating" and "sleeping time optimization" compared to previous studies. On the other hand, "long-term use of media" and "instability of mental health" became clear. Also, from the semistructured interview survey for teachers, "students' vulnerable sports experience", "necessity of making teaching materials of unexperienced sports" and "subjectivity of leaders" became clear. As a lesson for such subjects, we held a workshop to hold that the devised body making exercise and the class in the Team Teaching method had certain effects. In addition, class practice incorporating para - sports was also possible.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (1 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] アダプテッド・スポーツを基本とした体育実技2017

    • Author(s)
      内田匡輔
    • Journal Title

      日本体育学会 アダプテッド・スポーツ科学 オンラインジャーナル

      Volume: 2 Pages: 10-13

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「動きの評価」が児童・生徒に与える影響2016

    • Author(s)
      内田匡輔
    • Organizer
      第38回 子どものからだと心・全国研究会議
    • Place of Presentation
      日本体育大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アダプテッド・スポーツを基本とした体育実技2016

    • Author(s)
      内田匡輔
    • Organizer
      第67回 日本体育学会
    • Place of Presentation
      大阪体育大学
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育における体育実技のあり方2015

    • Author(s)
      内田匡輔
    • Organizer
      第37回 子どものからだと心 全国連絡会議
    • Place of Presentation
      日本体育大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 特徴のある生徒の生活・運動習慣の傾向2015

    • Author(s)
      内田匡輔
    • Organizer
      日本体育学会
    • Place of Presentation
      国士舘大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ユニバーサルデザインを意識した体育授業のアセスメントについて2014

    • Author(s)
      内田匡輔  山科勇人 池野弘恵
    • Organizer
      第36回 子どものからだと心全国連絡会議
    • Place of Presentation
      日本体育大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 特徴のある生徒の生活習慣・運動習慣について2014

    • Author(s)
      内田匡輔 八ッ橋豪紀
    • Organizer
      第36回 子どものからだと心全国連絡会議
    • Place of Presentation
      日本体育大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi