• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How do young children process human voice and develop their skills to express themselves?

Research Project

Project/Area Number 26350947
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionOkayama Prefectural University (2016)
Notre Dame Seishin University (2014-2015)

Principal Investigator

Sanae YOSHINAGA  岡山県立大学, 保健福祉学部, 教授 (80200765)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 無藤 隆  白梅学園大学, 子ども学部, 教授(移行) (40111562)
大矢 大  京都女子大学, 公私立大学の部局等, 教授 (40169074)
水崎 誠  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50374749)
北野 幸子  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (90309667)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) OYA Dai  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (40169074)
Research Collaborator MIZUSAKI Makoto  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50374749)
KITANO Sachiko  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (90309667)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords音声情報獲得 / 感情の音声表現 / レキシカルバイアス / 発達 / 保育環境 / 音声情報解読 / 矛盾文 / パラ言語 / 国際比較 / 音声表現 / 感情 / 幼児 / 間投詞的応答表現「ハイ」 / 環境要因 / 人間関係構築
Outline of Final Research Achievements

This research examines how children aged 3-6 process aural information through human voice, and how they develop their skills to express their own emotion with their own voice. One hundred and twenty-four children from four kindergartens were examined by two different kinds of experiments.And sixty children from two kindergartens were examined by international comparison about lexicalbias.
The results show that (1) the older they became, the more they felt and understood the aural information and also gained skills to express their emotion;(2)positive correlations existed between processing the information and the skills(r=.547, p<.001);(3)children aged 5-6 relied on paralanguage when the cues conflicted;(4)children from the kindergarten which encouraged children to make their own decisions were more eager to explain how they accepted the aural information with richer vocabulary;(5)children had higher expression skills at the kindergarten where folksongs were sung more often.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] 幼児の音声情報解読とその表現の発達状況ー人間関係構築力との関連を視点とした国際比較ー2017

    • Author(s)
      吉永早苗・無藤隆・水崎誠・北野幸子・大矢大
    • Journal Title

      科学研究費助成事業成果報告書

      Volume: 報告書 Pages: 1-25

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 海外における幼児教育の質に関する研究の動向2017

    • Author(s)
      北野 幸子
    • Journal Title

      国立教育政策研究所 幼小接続期の育ち・学びと幼児教育の質に関する研究

      Volume: 報告書 Pages: 122-133

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児の歌唱指導法に関する基礎的研究ー新曲の導入初日の観察を通して-2016

    • Author(s)
      水崎誠
    • Journal Title

      中国四国教育学会 教育学研究紀要

      Volume: 第62巻 Pages: 286-291

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 遊びの中で獲得する「生きる力」2016

    • Author(s)
      無藤隆
    • Journal Title

      子どもの文化

      Volume: 18 Pages: 36-45

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人はイルカを見てどのようなことばを語るのか-水族園における来園者の会話についての一考察2015

    • Author(s)
      大矢大他
    • Journal Title

      京都女子大学大学院こころの相談室 心理臨床研究

      Volume: 7 Pages: 3-10

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 異なる音響特性で発声された6種類の「おはよう」に対する大学生と幼児の音声判断2015

    • Author(s)
      吉永早苗・無藤隆
    • Journal Title

      ノートルダム清心女子大学紀要

      Volume: 37-1 Pages: 48-60

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 異なる音響特性で発声された6種類の「おはよう」に対する大学生と幼児の音声判断2015

    • Author(s)
      吉永早苗・無藤隆
    • Journal Title

      ノートルダム清心女子大学紀要紀

      Volume: 39-1 Pages: 48-60

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 言語力の育成と国語教育-発達的カリキュラム論-2015

    • Author(s)
      無藤隆
    • Journal Title

      国語教育研究手法の開発 全国大学国語教育学会編

      Volume: ー Pages: 11-16

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育現場における科学的思考とその根拠に関する研究ー5領域を越えてー2015

    • Author(s)
      東ヶ崎静仁、北野 幸子、椛沢幸苗、坂崎 隆浩
    • Journal Title

      保育科学研究

      Volume: 5 Pages: 82-102

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子ども子育て支援新制度について2014

    • Author(s)
      無藤隆
    • Journal Title

      小児科臨床 増刊号

      Volume: 67 Pages: 3-14

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼稚園教育要領・保育所保育指針について2014

    • Author(s)
      無藤隆
    • Journal Title

      小児科臨床 増刊号

      Volume: 67 Pages: 15-19

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児の歌唱行動研究の動向-音高の正確さに着目して-2014

    • Author(s)
      水崎誠
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 44 Pages: 26-31

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 幼児の音声情報解読とその表現の発達状況Ⅳ 言語内容と感情表現の矛盾した短文に対する幼児の音声判断2017

    • Author(s)
      吉永早苗・北野幸子・水崎誠・無藤隆
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      川崎医療福祉大学
    • Year and Date
      2017-05-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] How Young Children Perceive the Voice, and How they Develop their Skills to Express the Voice?2016

    • Author(s)
      YOSHINAGA, Sanae ; KITANO, Sachiko ; MIZUSAKI, Makoto ; MUTO, Takashi ; OYA, Dai
    • Organizer
      PECERA 2016
    • Place of Presentation
      Chulalongkorn大学(バンコク)
    • Year and Date
      2016-07-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児の音声情報解読とその表現の発達状況Ⅲ~4種類の表情絵に対する幼児の音声表現「おはよう」の調査から~2016

    • Author(s)
      吉永 早苗 ; 北野 幸子 ; 水崎 誠
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の音声情報解読とその表現の発達状況Ⅲ -4種類の表情絵に対する幼児の音声表現「おはよう」の調査から2016

    • Author(s)
      吉永早苗・北野幸子・水崎誠
    • Organizer
      第69回日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の学びを生かした小学校教育への接続-表現と言葉の育ちの観点から-<音楽表現と言葉の育ち>2016

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Organizer
      第69回日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Action research project focusing on bringing up children’s empathy and social morality: Through lesson study and family involvement2015

    • Author(s)
      北野幸子
    • Organizer
      25th EECERA Annual Conference
    • Place of Presentation
      スペイン
    • Year and Date
      2015-09-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 領域「表現」における幼児の協同的学びについての実践研究‐音・音楽表現遊びにおける幼児の協同的学び2015

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Organizer
      日本教育心理学会第57 回総会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の音声情報解読とその表現の発達状況Ⅱー10種類の「ハイ」に対する3歳~6歳児の音声評価と保育形態との関係2015

    • Author(s)
      吉永早苗・無藤隆・北野幸子・水崎誠
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の音声情報解読とその表現の発達状況Ⅱ-10種類の「ハイ」に対する3歳&#12316;6歳児の音声評価と保育形態との関係2015

    • Author(s)
      吉永早苗・無藤隆・北野幸子・水崎誠
    • Organizer
      第68回日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Couple Therapy for the Patient of Dissociative Identity Disorder2015

    • Author(s)
      大矢大
    • Organizer
      Joint Meeting of ASAP/ISAPP
    • Place of Presentation
      New York, USA
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の音声情報解読とその表現の発達状況Ⅰー10種類の「ハイ」に対する3歳~6歳児の音声評価2015

    • Author(s)
      吉永早苗・無藤隆・北野幸子・水崎誠・大矢大
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 乳幼児の音楽表現2017

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      中央法規
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの音感受の世界-心の耳を育くむ音感受教育による保育内容「表現」の探求2016

    • Author(s)
      無藤隆監修 吉永早苗著
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      萌文書林
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 共感覚からみえるもの-アートと科学を彩る五感の世界2016

    • Author(s)
      北村紗衣編著 松田英子,吉永早苗他
    • Total Pages
      424
    • Publisher
      勉誠出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 技術・家庭学習指導書【家庭分野】内容編A 家族・家庭と子どもの成長2016

    • Author(s)
      北野幸子他
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      開隆堂
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 実践事例から学ぶ保育内容 社会情動的スキルを育む「保育内容 人間関係」 乳幼児期から小学校へつなぐ非認知能力とは2016

    • Author(s)
      無藤隆編著
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 改訂第3版 幼児の音楽教育法-美しい歌声をめざして-2015

    • Author(s)
      吉富功修・三村真弓(編)水崎誠他
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      ふくろう出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 毎日コツコツ役立つ 保育のコツ502015

    • Author(s)
      無藤隆
    • Total Pages
      119
    • Publisher
      フレーベル館
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 国語教育研究手法の開発2015

    • Author(s)
      無藤隆他
    • Total Pages
      69
    • Publisher
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] はじめての幼保連携型認定こども園教育・保育要領ガイドブック2014

    • Author(s)
      無藤隆
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      フレーベル館
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 発達心理学2014

    • Author(s)
      無藤隆・若本純子・小保方晶子
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      培風館
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi