• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

History of the Seven Sisters Colleges and Women's Leadership Education

Research Project

Project/Area Number 26360053
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Gender
Research InstitutionTsuda University

Principal Investigator

Takahashi Yuko  津田塾大学, 学芸学部, 教授 (70226900)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsセブンシスターズ / 女子大学 / リーダーシップ / トランスジェンダー / 高等教育 / 女性史 / LGBT / 性的マイノリティ / アドミッションポリシー / ジェンダー / ネットワーク / リーダーシップ教育 / 女子教育 / ウェルズレー大学 / アメリカ合衆国 / ニューイングランド
Outline of Final Research Achievements

My research project covered the recent controversies of admission policy changes for accepting transgender students at the leading women’s colleges in the U.S. In particular, I analyzed the new admission policies of five women’s colleges (Barnard, Bryn Mawr, Mount Holyoke, Smith, and Wellesley) of the Seven Sisters Colleges in the U.S. The new policies were released between 2014-15. We can see gender binary is questioned not only in theory but also in practice under the settings of higher education, particularly in women’s colleges in the U.S. At the same time, however, the needs and significances of leadership education at women’s colleges are reconfirmed and emphasized through these controversies and discussions for women to advance in diverse fields. Women’s experiences at the center of higher education are still valued and appreciated for empowering women to be confident and become leaders.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

女子大学におけるトランスジェンダー学生の受け入れは日本においても喫緊の課題となっている。その意味で、本研究は米国の女子大学が2010年代の前半に経験した事象を参照するという意味において学術的にも社会的にも意義があった。性別の捉え方が変化している21世紀において、女子大学の存在意義は女性の社会参画の状況といっそう密接に関連している。女子学生に必要とされるリーダーシップ教育や女性をエンパワーする特色ある大学文化、さらには女子大学のコアバリューズを再考する意味でも本研究は有意義であった。日米ばかりでなく、カナダ、韓国、アイルランド、イギリスでの学会発表は学術交流の上できわめて貴重な機会であった。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 5 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 講義録「21世紀における女子大学の存在意義 ―セブンシスターズにおけるトランスジェンダーの学生をめぐるアドミッションポリシーを通して考える」2019

    • Author(s)
      高橋裕子
    • Journal Title

      『女性学評論』

      Volume: 第33号 Pages: 119-135

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 女子教育の国際的ネットワークの歴史化と3つのジレンマ2017

    • Author(s)
      髙橋裕子
    • Journal Title

      女性とジェンダーの歴史

      Volume: 4 Pages: 24-27

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] トランスジェンダーの学生をめぐる入学許可論争とアドミッションポリシーー21世紀のアメリカにおけるセブンシスターズの女子大学を中心に2016

    • Author(s)
      髙橋裕子
    • Journal Title

      ジェンダー史学

      Volume: 第12号 Pages: 5-18

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「社会と教育におけるLGBTの権利保障について」2018

    • Author(s)
      高橋裕子
    • Organizer
      社会デザイン学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] “Umeko Tsuda’s Spirit: Teaching the Founder’s Educational Philosophy at Tsuda University,” Panel 23:“Women Educators, Women’s Universities, and Student Empowerment”2018

    • Author(s)
      Yuko Takahashi
    • Organizer
      International Federation for Research in Women’s History 2018 Conference, Simon Fraser University, Vancouver, Canada,
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “Transgender Students and New Admission Policies of the Leading Women’s Colleges in the 21st Century America and Japan,” Roundtable: “Revisioning America: History, Myth, and Reality”2018

    • Author(s)
      Yuko Takahashi
    • Organizer
      The 53rd International Conference, American Studies Association of Korea, Korea University, Seoul, South Korea
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] “Transgender Students and Updated Admission Policies of the Historically Significant Women’s Colleges in the 21th Century America and Japan”2018

    • Author(s)
      Yuko Takahashi
    • Organizer
      History of Education Society (UK) Annual Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “Umeko Tsuda’s Contributions to Modern Japan: A Pioneering Woman Educator and Her Transnational Collaboration”2018

    • Author(s)
      Yuko Takahashi
    • Organizer
      UCD Women@STEM Launch Event & Special Seminar (University College Dublin)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 米国の女子大学におけるトランスジェンダー学生の受け入れをめぐってーセブンシスターズを中心に2017

    • Author(s)
      髙橋裕子
    • Organizer
      日本女子大学人間社会学部学術交流研究事業シンポジウム「『多様な女子』と女子大学ートランスジェンダーについて考える」
    • Place of Presentation
      日本女子大学目白キャンパス
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] "STEM Education in Japan: Examining the Professionalization Pipeline for Females"2017

    • Author(s)
      Diane Rodriguez-Kiino, Yuko Itatsu, and Yuko Takahashi
    • Organizer
      Berkshire
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “Women’s Higher Education in Meiji Japan: Umeko Tsuda and Her Transnational Networks for Founding Tsuda College - Celebration, Commemoration, and Collaboration”2017

    • Author(s)
      Yuko Takahashi
    • Organizer
      History of Education Society UK
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「アメリカの大学におけるLGBTIの権利保障」2016

    • Author(s)
      髙橋裕子
    • Organizer
      日本学術会議法学委員会「社会と教育におけるLGBTIの権利保障」分科会主催のシンポジウム
    • Place of Presentation
      日本学術会議講堂
    • Year and Date
      2016-05-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「アメリカの大学におけるLGBTIの権利保障」2016

    • Author(s)
      髙橋裕子
    • Organizer
      日本学術会議公開シンポジウム「教育におけるLGBTIの権利保障ー現状と課題」(日本学術会議法学委員会 「社会と教育におけるLGBTIの権利保障」分科会)
    • Place of Presentation
      日本学術会議講堂
    • Year and Date
      2016-05-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「アメリカの女子大学における入学許可論争―セブンシスターズを中心に―」2015

    • Author(s)
      髙橋裕子
    • Organizer
      ジェンダー史学会
    • Place of Presentation
      大妻女子大学多摩キャンパス
    • Year and Date
      2015-12-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「アメリカにおける現状と取り組み: 女子大学(セブンシスターズ)とトランスジェンダーのイッシューを中心にーウェルズリー大学、ミルズ大学、スミス大学の事例」2015

    • Author(s)
      髙橋裕子
    • Organizer
      日本学術会議法学委員会社会と教育におけるLGBTIの権利保障分科会(第23期・第3回)
    • Place of Presentation
      日本学術会議
    • Year and Date
      2015-08-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Body, Gender, and The Embodiment of Education at Women's Colleges in 21st-Century America2014

    • Author(s)
      高橋裕子
    • Organizer
      アメリカ学会
    • Place of Presentation
      沖縄コンベンションセンター
    • Year and Date
      2014-06-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『LGBTと女子大学』「アメリカの女子大学におけるトランスジェンダー学生の受け入れをめぐって― セブンシスターズを中心に」分担執筆2018

    • Author(s)
      日本女子大学人間社会学部LGBT研究会 編
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027789
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「米国の女子大学におけるトランスジェンダー学生の受け入れをめぐって-セブンシスターズを中心に 」『LGBTと女子大学~誰もが自分らしく輝ける大学を目指して』2018

    • Author(s)
      日本女子大学人間社会学部LGBT研究会編 分担執筆髙橋裕子
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027789
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「トランスジェンダーの学生受け入れとアメリカの名門女子大学ーもう一つの『共学』論争後雨のアドミッションポリシー」」『教育とLGBTIをつなぐー学校・大学の現場から考える』2017

    • Author(s)
      三成美保編著 分担執筆髙橋裕子
    • Publisher
      青弓社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] "STEM Education in Japan: Examining the Pipeline for Female Leadership," Surviving Sexism in Academia: Strategies for Feminist Leadership2017

    • Author(s)
      Kirsti Cole and Holly Hassel, eds., 分担執筆Diane Rodriguez-Kiino, Yuko Itatsu, and Yuko Takahashi
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2023-07-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi