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A research for tourism management on service innovation and place branding

Research Project

Project/Area Number 26360059
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Tourism Studies
Research InstitutionOtaru University of Commerce (2016)
Hokkaido University (2014-2015)

Principal Investigator

Uchida Junichi  小樽商科大学, 商学研究科, 准教授 (40344527)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsプレイス・ブランディング / サービス・イノベーション / 地域資源 / 観光資源 / ガバナンス / 地域戦略 / 観光クラスター / 地域アイデンティティ / 観光サービス・イノベーション / ガバナンス主導 / 戦略主導 / 地域資源ベース・ビュー / 日本型DMO / アーカイブ / 地域イメージ / 入門書刊行 / 史料収集 / 国際情報交換(韓国)
Outline of Final Research Achievements

In excellent tourism destination, there are two major regional initiatives: "strategy driven" or "governance led". The effectiveness of this initiative is determined by two variables. First is the height of pressure to integrate regional identity within the region. Secondly, the potential capacity of regional resources to be diverted to tourism resources.
In this study, we conducted an empirical study to evaluate the effectiveness of regional strategy and regional governance using these two variables. As a result, the Place Branding method for creating tourism service innovation is organized into three substitution plans.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Strategies for Regional Innovation: A Branding Approach2017

    • Author(s)
      Junichi Uchida
    • Journal Title

      商学討究(小樽商科大学)

      Volume: 68(1)

    • NAID

      120006332097

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 観光地ブランドを創出するのは誰か―ガバナンス主導と戦略主導との比較考察―2017

    • Author(s)
      内田純一
    • Journal Title

      戦略研究

      Volume: 20 Pages: 29-54

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 風評被害と地域ブランディング2016

    • Author(s)
      内田純一
    • Journal Title

      CATS 叢書

      Volume: 9 Pages: 9-21

    • NAID

      120005743074

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『観光と情報」からみたサービス創造のために2016

    • Author(s)
      内田純一
    • Journal Title

      北海道地域・観光研究センター年報

      Volume: 8 Pages: 17-25

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 観光マーケティング~日本版DMOに必要なCSV機能とは何か~2015

    • Author(s)
      内田純一
    • Journal Title

      NETT

      Volume: 90 Pages: 10-15

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] プレイス・ブランディング論から見た“地方創生”の課題:地域戦略におけるパブリック・ディプロマシー的視点2016

    • Author(s)
      内田純一
    • Organizer
      日本広報学会第22回研究発表全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道, 札幌)
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 観光地ブランドを構築するのはローカル・ガバナンスか企業戦略か?:インバウンド先進地の事例分析による地域資源ベース戦略試論2016

    • Author(s)
      内田純一
    • Organizer
      一般社団法人日本生産管理学会第44回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道科学大学(北海道, 札幌)
    • Year and Date
      2016-09-10
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    • Invited
  • [Presentation] 海峡都市圏のデスティネーション・ブランディングに関する一考察:北海道新幹線開業を見据えて2015

    • Author(s)
      内田純一
    • Organizer
      地域活性学会
    • Place of Presentation
      大手前大学(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2015-09-06
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  • [Presentation] ソーシャル・メディア空間における都市イメージ言説とデスティネーション・ブランディング2015

    • Author(s)
      内田純一
    • Organizer
      日韓国際セミナー「日韓両国の社会文化的視線と学問的交流」
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2015-01-06
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  • [Book] 観光情報学入門2015

    • Author(s)
      観光情報学会編、松原 仁・山本 雅人・深田 秀実・鈴木 昭二・川嶋 稔夫・木村 健一・伊藤 直哉・川村 秀憲・倉田 陽平・原 辰徳・内田 純一・鈴木 恵二・大薮 多可志・阿部 昭博・長尾 光悦・大内 東著、小野 哲雄編集
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      近代科学社
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  • [Book] 観光情報学入門2015

    • Author(s)
      観光情報学会編、松原 仁・山本 雅人・深田 秀実・鈴木 昭二・川嶋 稔夫・木村 健一・伊藤 直哉・川村 秀憲・倉田 陽平・原 辰徳・内田 純一・鈴木 恵二・大薮 多可志・阿部 昭博・長尾 光悦・大内 東・小野 哲雄著
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      近代科学社
    • Related Report
      2014 Research-status Report

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Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

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