Research on basic theory of "Philosophy cafe" and learning method based on "Philosophy cafe"
Project/Area Number |
26370006
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Philosophy/Ethics
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Research Collaborator |
SHIMOMACHI Hisao
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 哲学カフェ / 対話 / ハーバーマス / オープンダイアローグ / 対話型授業 / 哲学対話 / バフチン / ボーム / 学校 / ティール組織 / アクティブラーニング / コミュニケーション / ハイデガー / ソクラテス・メソッド / オープン・ダイアローグ / 学びの共同体 / こどもの哲学 / アクティブ・ラーニング |
Outline of Final Research Achievements |
Recently, “dialogue” has been concentrated. For example, there are interactive classes based on dialogue, family’s dialogue, labor-management dialogue, and intercultural dialogue. However, most things which are called “dialogues” in a general way are not “dialogue” in fact. They are merely “conversation” , debate, and negotiation. Now, What is authentic dialogue? How will dialogue be born? In this research, we regarded “Philosophy cafe” as a tool which begets “authentic dialogue”. Firstly, we investigated back ground and theoretical structure of Philosophy cafe. Secondly, we dwelled on how will classes of school change by Philosophy cafe. Finally, we focused on compatibility with Open dialogue which has attracted attentions and clarified possibility of authentic dialogue broadly.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
(1) 本研究は、現存する「哲学カフェ」の理論的研究として、他に類を見ない精密かつ構造的な研究である。本研究は哲学カフェの創始者マルク・ソーテのみならず、ハーバーマス、ボームやバタイユ、バフチンらの対話理論を用いて哲学カフェ理論を提示した。 (2) 本研究は、岩手から鹿児島までの全国の高校で哲学カフェ形式の授業をし、全国で市民や教員を対象とした哲学カフェを行うなど、豊富かつ具体的な実践研究の裏付けを持つ実践研究である。 (3) さらに、精神疾患の新しい治療法として近年世界的な注目を集める「オープンダイアローグ」と哲学カフェの親和性を明らかにし、対話の新たな可能性を提示したことも重要な成果である。
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Report
(6 results)
Research Products
(19 results)
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[Presentation] 対話である越境2016
Author(s)
五十嵐 沙千子
Organizer
筑波大学哲学・思想学会
Place of Presentation
筑波大学(茨城県つくば市)
Year and Date
2016-10-22
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