• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

異文化コミュニケーションとスタイルの日独英語対照社会言語学

Research Project

Project/Area Number 26370504
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Linguistics
Research InstitutionGakushuin University

Principal Investigator

渡辺 学  学習院大学, 文学部, 教授 (00175126)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2016-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsコミュニケーション / 文体 / 日本語学 / コミュニケーション能力 / 日本語学習
Outline of Annual Research Achievements

連携研究者は、それぞれの専門分野において、異文化コミュニケーションとスタイルに着目しつつ、それらをキーワードとしながら研究を推進してきた。研究代表者は、本年度も体調不良が続き、イニシアチブを取って連携研究者、さらには海外共同研究者と専門的知識を交換することを含めた勉強会、ワークショップ、学会発表等を含む研究計画を企画し推進することが、残念ながらかなわなかった。
平成26年度における「異文化コミュニケーションとスタイル」の諸相の幾つかを、日本語学、日本語教育、歴史社会言語学等の観点で照らし出し、問題点や課題の全体像の一部を把握したことに付け加えられるような平成27年度の研究実績は、ない。

Report

(2 results)
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2014

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 「スモールトークの公共性-アメリカ社会におけるおしゃべり とその詩的機能をめぐって-」2014

    • Author(s)
      井出里咲子
    • Journal Title

      『論叢現代語・現代文化』

      Volume: 12 Pages: 87101-87101

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「『生活のための日本語』授業の実際-教師と学習者のやりとり に注目して-」2014

    • Author(s)
      金田智子
    • Organizer
      第10回国際日本語教育・日本研究シンポジウム-変化する国際社会 における課題と可能性-
    • Place of Presentation
      香港大学専業進修学院
    • Year and Date
      2014-11-15 – 2014-11-16
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi