• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Roles of Language Aptitudes in Second Language Acquisition: A Typological Study

Research Project

Project/Area Number 26370595
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionMusashino University (2016)
Ochanomizu University (2014-2015)

Principal Investigator

Mukoyama Yoko  武蔵野大学, グローバル学部, 教授 (80619817)

Research Collaborator ZHANG wenli  西安交通大学, 副教授
ULAMBAYAR Tsetsegudulam  モンゴル科学技術大学, 教授
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords第二言語習得 / 言語適性 / 適性処遇交互作用 / 言語類型論 / 中国語母語話者 / モンゴル語母語話者 / 国際情報交換 / 中国 / モンゴル
Outline of Final Research Achievements

Language aptitudes have significant impacts on second language acquisition. This study aimed to find out how the roles of language aptitudes differ among learners of Japanese with typologically different first languages, focusing on Chinese and Mongolian learners. The language aptitudes were operationalized as linguistic analytic ability, phonological short-term memory, and working memory, and the study examined how these contributed respectively to the success of learning in the beginning phase. Results revealed that phonological short-term memory was important regardless of typological differences of the learners’ first languages, and that language analytical ability was necessary for acquisition of Japanese grammar for Chinese learners. These findings suggest the possibility that certain aptitudes have critical impacts regardless of learners’ first languages, while others contribute differentially according to the distance between first language and target language.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 学習初期の習得に影響を与える適性要素は何か-外国語環境で学ぶ中国人学習者の場合-2017

    • Author(s)
      向山陽子
    • Journal Title

      グローバル・スタディーズ

      Volume: 1 Pages: 35-43

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学習初期の学習成果と言語適性との関連 ―外国語環境の中国語母語話者を対象とした場合―2016

    • Author(s)
      向山陽子
    • Journal Title

      2016年日本語教育国際研究大会予稿集

      Volume: -

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 多言語習得を踏まえた言語適性研究の今後の課題2015

    • Author(s)
      向山陽子
    • Journal Title

      日語的研究・教學・應用

      Volume: 7 Pages: 134-147

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] モノリンガルおよびバイリンガル日本語学習者の文処理-競合モデルに基づく類型論的観点からの分析-2014

    • Author(s)
      白春花・向山陽子
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 17 Pages: 23-40

    • NAID

      40020681104

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 言語適性が第二言語習得に与える影響2016

    • Author(s)
      向山陽子
    • Organizer
      第二言語習得研究会(関東)
    • Place of Presentation
      武蔵野大学
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 第二言語習得の個人差が言語能力の発達過程に及ぼす影響―習得の認知的メカニズムと基本的認知能力との関係―2016

    • Author(s)
      向山陽子
    • Organizer
      2016年日本語教育国際研究大会パネル
    • Place of Presentation
      インドネシア・バリ
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語を対象とした第三言語習得研究の可能性2016

    • Author(s)
      向山陽子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      目白大学
    • Year and Date
      2016-05-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 作動記憶・音韻的短期記憶と第二言語習得との関連 -モンゴル語母語話者の日本語学習を対象にして-2015

    • Author(s)
      向山陽子
    • Organizer
      第二言語習得研究会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-12-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 多言語習得を踏まえた言語適性研究の今後の課題2015

    • Author(s)
      向山陽子
    • Organizer
      2015年大葉大学日語教學國際學術検討會
    • Place of Presentation
      台中(台湾)
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 第二言語習得に対する言語適性の影響2014

    • Author(s)
      向山陽子
    • Organizer
      SYDNEY-ICJLE 2014日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      シドニー(オーストラリア)
    • Year and Date
      2014-07-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育に役立つ心理学入門2017

    • Author(s)
      小林明子・福田倫子・向山陽子・鈴木伸子
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得の普遍性と個別性:学習者の個人差要因と教室指導2017

    • Author(s)
      小柳かおる・向山陽子
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語としての日本語習得研究の展望─第二言語から多言語へ2016

    • Author(s)
      森山新・向山陽子(編)
    • Total Pages
      493
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育研究概論叢書 5巻 第二言語習得と日本語教育2015

    • Author(s)
      横山紀子・向山陽子・久保田美子・張文麗・王文賢・張勇
    • Publisher
      中国高等教育出版社
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi