• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A project for moving from the classroom to the community:The roles of Japanese teachers to facilitate students' learning and study in society

Research Project

Project/Area Number 26370623
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionRitsumeikan Asia Pacific University

Principal Investigator

HONDA Akiko  立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 准教授 (80331130)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 寺嶋 弘道  立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 准教授 (90454967)
板橋 民子  立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 講師 (80469402)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ISHIMURA Fumie  立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 講師 (10611402)
KOMORI Chikae  立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 講師 (40646709)
YOSHISATO Sachiko  熊本大学, グローバル教育カレッジ日本語・日本文化教育センター, 准教授 (20544448)
MATSUI Kazumi  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授 (10611353)
Research Collaborator HIROTSU Koko  立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 講師 (50793593)
INOUE Yoshiko  立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 講師 (40793526)
TOSAKA Yasumi  立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 講師 (50461653)
TAKAO Mariko  立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 講師 (50793519)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsインターアクション / 母語話者の意識 / 学習者の意識 / 教員の意識 / 学習活動 / 相互作用 / 活動型学習 / 多文化共生 / 母語話者 / 学習者 / 教員の成長 / 地域参加
Outline of Final Research Achievements

This study aims to clarify the practical role of teachers in a Japanese-language education that “connects with society.” We arranged a learning activity involving interactions between learners and native speakers (the project for moving from the classroom to the community), allowing us to survey and analyze teachers’ influence on participant perception and learning quality. The data was gathered from participant observations, audio and video recordings, interviews, and questionnaires. We analyzed the data from the three standpoints of learner, native speaker, and teacher. Our conclusion based on the results is that the type of learning activity affects how the three relate among themselves, introducing a role fluidity that brings about changes in each person’s perception, thus having an influence on the Japanese-language education that “connects with society.”

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] インターアクションを導入した活動型教育への日本語教員の意識―インターアクション教育における教員の役割とは―2016

    • Author(s)
      本田明子・石村文恵・小森千佳江
    • Journal Title

      APU言語研究論叢

      Volume: 1 Pages: 85-97

    • NAID

      120005844368

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学外での日本語母語話者へのインタビュー活動に関する一考察-学習者の不安とその変化を中心に-」2016

    • Author(s)
      戸坂弥寿美・寺嶋弘道・井上佳子・高尾まり子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 164 Pages: 79-93

    • NAID

      130007447733

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「学外でのインタビュー活動における日本語学習者の意識―日本語学習者が感じる不安と成長―」2015

    • Author(s)
      寺嶋弘道・戸坂弥寿美・井上佳子・高尾まり子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 22-1 Pages: 6-7

    • NAID

      110009919140

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] スマートフォンアプリを活用した活動型学習の可能性 ―街歩きクイズラリーを通した交流の一考察―2017

    • Author(s)
      髙尾まり子・寺嶋弘道・戸坂弥寿美・井上佳子
    • Organizer
      日本語教育学会 九州・沖縄支部集会
    • Place of Presentation
      大分大学 旦野原キャンパス
    • Year and Date
      2017-06-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習活動の選択に関わる教員の意識に関する質的研究―「街を教室にする」プロジェクトの実践から2016

    • Author(s)
      本田明子・石村文恵・小森千佳江
    • Organizer
      International Conference of Japanese Language Education(日本語教育国際研究大会)
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center (BNDCC),Indonesia
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「街を教室にする」プロジェクト:学習者の母語話者とのつながりを生かした活動型学習とその考察2016

    • Author(s)
      井上佳子・寺嶋弘道・戸坂弥寿美・髙尾まり子
    • Organizer
      International Conference of Japanese Language Education(日本語教育国際研究大会)
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center (BNDCC),Indonesia
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「街を教室にする」プロジェクト:活動型学習における「誘い」の意義2016

    • Author(s)
      廣津公子・板橋民子・松井一美
    • Organizer
      International Conference of Japanese Language Education(日本語教育国際研究大会)
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center (BNDCC),Indonesia
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「学外でのインタビュー活動における日本語学習者の意識―日本語学習者が感じる不安と成長―」2015

    • Author(s)
      寺嶋弘道・戸坂弥寿美・井上佳子・高尾まり子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      学習院大学(東京都豊島区)
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「日本語学習者が母語話者との接触場面で用いる『わかりました』の機能について-学習者が行ったインタビュー及び学習者へのフォローアップインタビューより-」2015

    • Author(s)
      吉里さち子・松井一美・板橋民子
    • Organizer
      第10回日本語教育学会研究集会
    • Place of Presentation
      龍谷大学深草キャンパス(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「地域住民へのインタビュー活動に対する母語話者の評価―フォローアップインタビューのSCAT分析より―」2014

    • Author(s)
      板橋民子・松井一美・吉里さち子
    • Organizer
      第6回日本語教育学会研究集会
    • Place of Presentation
      大阪YMCA国際専門学校(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「街を教室にするプロジェクト―社会参加をめざす日本語教育における教員の役割―」2014

    • Author(s)
      本田明子・石村文恵・小森千佳江
    • Organizer
      日本語教育学会2014年度実践研究フォーラム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学府中キャンパス(東京都府中市)
    • Year and Date
      2014-08-02
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「学習者は地域とのつながりを目指す活動型学習をどう評価するか―活動評価アンケートの結果分析をもとに―」2014

    • Author(s)
      本田明子・石村文恵・小森千佳江
    • Organizer
      日本語教育学会2014年度中部地区研究集会
    • Place of Presentation
      愛知大学名古屋キャンパス(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi