• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

English Writing Education for Elementary School Students: An Analysis using fNIRS

Research Project

Project/Area Number 26370685
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKyushu Kyoritsu University (2016)
Kyushu Women's University (2014-2015)

Principal Investigator

NAKANO HIDEKO  九州共立大学, 公私立大学の部局等, 研究員 (20309735)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮本 和典  九州女子大学, 人間科学部, 教授 (00295007)
夏目 季代久  九州工業大学, 大学院生命体工学研究科, 教授 (30231492)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords小学校英語教育 / Phonemic Awareness / fNIRS / 英語文字表記 / なぞり / ライティング / 右脳・左脳 / 小学生英語 / fNIRS / 脳血流賦活 / 文字絵有無 / 両半球 / ブローカー / 脳活動節約 / NIRS / 英語語彙記憶 / 音素認識 / 言語野局在化
Outline of Final Research Achievements

Brain activation was recorded during the elementary school students' English lesson using fNIRS measurement.The results suggest that listening and watching the picture cards with spelling on them was the most effective, spell-tracing was the second most effective, and listening and watching the picture cards without spelling on them was the least effective for six graders. In addition, tracing spelling and sentences is also effective for 3 & 4- graders as well as 6-graders.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2016 2015 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 小学生の英語語彙学習における英語文字表記:脳科学的考察を加えて2016

    • Author(s)
      中野秀子、宮本和典
    • Journal Title

      九州共立大学総合研究所紀要

      Volume: 9 Pages: 11-18

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校英語語彙学習における英語文字表記:脳科学的考察を加えて2016

    • Author(s)
      中野秀子、宮本和典
    • Journal Title

      九州共立大学総合研究所紀要

      Volume: 9 Pages: 11-18

    • NAID

      40020782449

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] L2としての英語学習中の脳活動-熟達度に関する研究-2015

    • Author(s)
      中野秀子
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会九州沖縄支部紀要

      Volume: 16 Pages: 11-20

    • NAID

      40021633332

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 脳科学から見た英語リズム学習2015

    • Author(s)
      夏目季代久
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会九州沖縄支部紀要

      Volume: 16 Pages: 1-10

    • NAID

      40021633329

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 小学生の英語語彙学習教材の違いによる学習効果と脳活動2016

    • Author(s)
      中野秀子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学、東京
    • Year and Date
      2016-08-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の英語語彙学習―教材の違いによる学習効果と脳活動―2016

    • Author(s)
      中野秀子
    • Organizer
      外国語メディア学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京)
    • Year and Date
      2016-08-02
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Effective vocabulary learning in CALL: Using fNIRS analysis2015

    • Author(s)
      NAKANO HIDEKO
    • Organizer
      Euro CALL
    • Place of Presentation
      Padova, Italy
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effective vocabulary learning in CALL: Using fNIRS analysis2015

    • Author(s)
      Hideko Nakano
    • Organizer
      2015 Euro CALL
    • Place of Presentation
      The University of Padova Language Centre, Italy
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の英語語彙学習中の脳活動―文字有・文字無・なぞりの課題について-2015

    • Author(s)
      中野秀子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語初心者の語彙学習時の脳活動2015

    • Author(s)
      中野秀子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Place of Presentation
      千里サイエンスセンター、大阪
    • Year and Date
      2015-08-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語初心者の語彙学習時の脳活動2015

    • Author(s)
      中野秀子
    • Organizer
      LET全国研究大会
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター
    • Year and Date
      2015-08-04 – 2015-08-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における英語表記の学習効果:脳科学の観点を加えて2015

    • Author(s)
      中野秀子
    • Organizer
      平成26年度九州共立大学総合研究所研究発表会
    • Place of Presentation
      九州共立大学
    • Year and Date
      2015-03-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 英語学習と脳変化2015

    • Author(s)
      中野 秀子
    • Organizer
      2014LET九州沖縄支部秋季学術講演会
    • Place of Presentation
      北九州学術研究都市産学連携センター
    • Year and Date
      2015-01-31
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] 学びと脳

    • URL

      http://www.manabinet.info/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi