• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Assessing the influence of extensive reading in English on learners' reading, vocabulary knowledge, and attitude toward English and English learning

Research Project

Project/Area Number 26370721
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKobe City College of Technology

Principal Investigator

IMAMURA Kazuhiro  神戸市立工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (70632826)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords多読 / 読みの速さ / 読みの正確さ / 語彙認識の速さ / 読解ストラテジー / 視線解析 / 態度・動機づけ / カリキュラム / 英語及び英語学習に対する態度・動機づけ / 語彙の広さ
Outline of Final Research Achievements

This study examined how extensive reading for beginner-level English learners affects their reading, vocabulary knowledge, and attitude toward English and English learning at an early stage. Results revealed that: 1) it improved their attitude and motivation toward English and English learning; 2) it increased the usage of strategies to read English without translating English to Japanese; 3) it increased their reading speed and word recognition but not their reading comprehension; and 4) it caused a qualitative change in decreasing the number of fixations while reading English. It is necessary to consider what favorable influences extensive reading tends to have and not have on learners at an early stage, subsequently incorporating extensive reading into teaching plans effectively.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 海外短期研修が高専生の英語の技能・知識及び情意面へ及ぼす影響2018

    • Author(s)
      今村 一博
    • Journal Title

      神戸市立工業高等専門学校研究紀要

      Volume: 56 Pages: 11-15

    • NAID

      40021571134

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自由記述式回答用紙を用いた英語多読に関する研究―テキストマイニングを用いて―2016

    • Author(s)
      今村 一博
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 45 Pages: 297-304

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] リーディング中の眼球運動に関する研究について2016

    • Author(s)
      今村 一博
    • Journal Title

      神戸市立工業高等専門学校研究紀要

      Volume: 54 Pages: 7-10

    • NAID

      40020781484

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高校在学中の英語多読が大学生へ及ぼす情意面への影響2015

    • Author(s)
      今村 一博
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 44 Pages: 217-224

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 語彙及び読みに関する諸側面の相互関係2015

    • Author(s)
      今村 一博
    • Journal Title

      LET関西支部研究集録

      Volume: 15 Pages: 43-66

    • NAID

      40021948686

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語指導者を対象にした多読に関する質問紙調査から―予備的研究―2015

    • Author(s)
      今村 一博
    • Journal Title

      神戸市立工業高等専門学校研究紀要

      Volume: 53 Pages: 67-71

    • NAID

      40020397072

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 海外短期研修が高専生の英語の技能・知識及び情意面へ及ぼす影響2017

    • Author(s)
      今村 一博
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語多読の影響 ―リーディング中の眼球運動による調査―2016

    • Author(s)
      今村 一博
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      京都府中小企業会館
    • Year and Date
      2016-09-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英語多読が情意・読解ストラテジーに及ぼす早い段階での影響2016

    • Author(s)
      今村 一博
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英語多読の早い時期における影響2016

    • Author(s)
      今村 一博
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      鈴鹿医療科学大学
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 自由記述式回答用紙を用いた英語多読の研究2015

    • Author(s)
      今村 一博
    • Organizer
      全国英語教育学会 第41回熊本研究大会(全国大会)
    • Place of Presentation
      熊本・熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の学校教育における英語多読に関する質問紙調査から2014

    • Author(s)
      今村 一博
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi