• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

On the Development and Use of Listening Comprehension Based on theTextbooks "Hi, firends! 1,2" for the Cooperation Between Elementary Schools and Junior High Schools

Research Project

Project/Area Number 26370724
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNaruto University of Education (2015-2017)
Joetsu University of Education (2014)

Principal Investigator

Ishihama Hiroyuki  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (00223016)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 畑江 美佳  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20421357)
Thurlow John (THURLOW John)  聖霊女子短期大学, その他部局等, 講師(移行) (50299773)
渡邉 時夫  信州大学, 教育学部, 名誉教授 (90109207)
Research Collaborator SOMEYA Fujishige  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords聞くこと / 聴解力 / 外国語活動 / テスト開発 / 評価 / 小中連携 / ボトムアップ処理 / トップダウン処理 / 情意面
Outline of Final Research Achievements

The purposes of this research are to report on the development of listening comprehension tests based on the Textbooks “Hi, friends! 1” and “Hi, friends! 2”, and a listening comprehension test integrated with the Textbooks “Hi, friends! 1” and “Hi, friends! 2” for first-year junior high school students, as well as to show the listening comprehension ability of fifth, sixth and seventh graders. We attempt to develop listening comprehension tests to measure how fifth, sixth, and seventh graders acquire their listening comprehension ability.
As a result, our comprehension tests can be considered as an achievement test. The results of the tests also gave us the opportunity to improve our lessons. The analysis of the data shows that “bottom-up listening” is easy for pupils, but that it is difficult for pupils to listen to summaries of the contents. We need to construct our lessons so as to improve pupils’ “top-down listening” abilities.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 小学校英語教育の実践と評価-英語教育強化地域拠点事業・小諸市の試み-2017

    • Author(s)
      渡邉時夫
    • Journal Title

      鳴門教育大学小学校英語教育センター紀要

      Volume: 7 Pages: 1-9

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『Hi, friends! 1』に準拠した聴解力テストの開発とその運用結果に関する事例報告(2)-改訂した聴解力テストの試み-2015

    • Author(s)
      石濵博之、渡邉時夫、染谷藤重
    • Journal Title

      小学校英語教育学会紀要

      Volume: 15 Pages: 18-33

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 『Hi, friends! 2』に準拠した聴解力テストの開発とその運用結果に関する事例報告2015

    • Author(s)
      石濵博之、渡邉時夫
    • Journal Title

      全国英語教育学会紀要ARELE

      Volume: 26 Pages: 397-412

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 小学校外国語活動における児童の聴解力の変容について:1年間の外国語活動が聴解力に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      石濵博之
    • Organizer
      第29回四国英語教育学会徳島大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の聴解力と情意面の関係を探る-『Hi, friends!2』 に準拠した聴解力テストを活用して(2)-2016

    • Author(s)
      石濵博之
    • Organizer
      鳴門教育大学・学術研究会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2016-02-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語活動における児童の聴解力と情意面の関係を探る-開発した『Hi, friends!2』 に準拠した聴解力テストを活用して-2015

    • Author(s)
      石濵博之・渡邉時夫
    • Organizer
      全国英語教育学会第41回熊本研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学(熊本県熊本市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の聴解力と情意面との関係-『Hi, friends! 1』に準拠した聴解力テストを活用して-2015

    • Author(s)
      石濵博之
    • Organizer
      鳴門教育大学英語教育学会第30回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 『Hi, friends! 2』に準拠した聴解力テストの開発とその応用結果に関する事例報告2014

    • Author(s)
      石濵博之、渡邉時夫、染谷藤重
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 『Hi, friends! 1』に準拠した聴解力テストの開発とその応用結果に関する事例報告(2)2014

    • Author(s)
      石濵博之、渡邉時夫、染谷藤重
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      関東学院大学
    • Year and Date
      2014-07-26
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 『中学校入門期用聴解力テスト(『Hi, friends! 1・2』聴解力テスト統合型)の冊子

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 小学校英語「ごっこ遊び」指導案集

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi