• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the System to Educate Teachers Who will Teach Primary School English at Finnish Universities

Research Project

Project/Area Number 26370728
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKansai Gaidai University (2015-2017)
Naruto University of Education (2014)

Principal Investigator

ITO Harumi  関西外国語大学, 外国語学部, 教授 (90176355)

Research Collaborator Kuure Leena  オウル大学
Blomberg Seija  オウル大学
Jeskanen Seija  東フィンランド大学
Watson Greg  東フィンランド大学
Koivistoinen Hilkka  東フィンランド大学
Hamalainen Seppo  ユバスキュラ大学
Sarja Anneli  ユバスキュラ大学
Heimovaara Elisa  ユバスキュラ大学
Hughes Glyn  ユバスキュラ大学
Kalaja Paula  ユバスキュラ大学
Kalaja Mari  ユバスキュラ大学
Jaatinen Riitta  タンペレ大学
Klemola Juhani  タンペレ大学
Toivonen Vesa  タンペレ大学
Tsuomi Marja  タンペレ大学
Garant Michael  ヘルシンキ大学
Lavonen Jari  ヘルシンキ大学
Tanskanen Sanna-Kaisa  ヘルシンキ大学
Pietilä Päivi  トゥルク大学
Smeds John  トゥルク大学
Niemi Tuija  トゥルク大学
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsフィンランド / 小学校英語 / 教員養成システム / 小学校英語教科化 / 教科ジェネラリスト
Outline of Final Research Achievements

Since both class teachers and subject teachers can teach English at primary school in Finland, a field research was conducted at six Finnish universities offering programmes for educating both class teachers and subject teachers. This field research disclosed that the most distinctive feature of the programmes for educating prospective teachers who will be able to teach English at primary school lies in the system of educating subject generalists who will be able to teach English as a subject teacher at any level of schooling, primary, lower secondary, or upper secondary. This is in sharp contrast with the system in Japan, where English subject teachers will be able to teach English only at lower secondary or upper secondary school, not at primary school. The Finnish system has a number of significant implications for Japan, where securing a sufficient number of English subject teachers who will be able to teach English at primary school is an urgent issue to solve.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] The foreign language teaching profession in Finnish and Japanese society: A sociocultural comparison2017

    • Author(s)
      Anneli Sarja, Tarja Nyman, Harumi Ito & Riitta Jaatinen
    • Journal Title

      Pedagogy, Culture & Society

      Volume: 25 Issue: 2 Pages: 225-241

    • DOI

      10.1080/14681366.2016.1252420

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] フィンランドにおける英語教員養成システム2017

    • Author(s)
      伊東治己
    • Journal Title

      英語教育学研究

      Volume: 8 Pages: 1-12

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] フィンランドにおける小学校英語担当教員の養成制度から学べること―教科ジェネラリストの育成―2016

    • Author(s)
      伊東治己
    • Journal Title

      四国英語教育学会紀要

      Volume: 36 Pages: 1-16

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Autonomy育成の観点からのフィンランド英語教科書の分析2015

    • Author(s)
      伊東治己・高田智子・松沢伸二・緑川日出子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 38 (2) Pages: 23-36

    • NAID

      130007790735

    • Related Report
      2015 Research-status Report 2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英語科の授業-フィンランド編-小学校英語の教科化を見据えて-2015

    • Author(s)
      伊東治己
    • Journal Title

      学校教育(広島大学附属小学校学校教育研究会)

      Volume: 1178 Pages: 64-67

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドと日本の高校生の英語学習意識の比較研究2014

    • Author(s)
      伊東治己
    • Journal Title

      四国英語教育学会紀要

      Volume: 34 Pages: 1-16

    • NAID

      40020342447

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] フィンランドにおける英語教員養成システム2016

    • Author(s)
      伊東治己
    • Organizer
      広島大学英語教育学会第9回研究大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フィンランドにおける小学校英語担当教員の養成制度から学べること2015

    • Author(s)
      伊東治己
    • Organizer
      日本教科教育学会第41回全国大会
    • Place of Presentation
      広島大学(東広島市)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドの英語教育から学べること2015

    • Author(s)
      伊東治己
    • Organizer
      北海道英語教育学会第16回研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(札幌市)
    • Year and Date
      2015-10-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フィンランドの英語教育から何を学ぶか2015

    • Author(s)
      伊東治己
    • Organizer
      平成27年度関西外国語大学公開講座
    • Place of Presentation
      関西外国語大学(枚方市)
    • Year and Date
      2015-08-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドの英語教育から学べること2015

    • Author(s)
      伊東治己
    • Organizer
      鳴門教育大学英語教育学会第30回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(鳴門市)
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フィンランドの英語教育から学べること2015

    • Author(s)
      伊東治己
    • Organizer
      鳴門教育大学教科教育研究会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2015-03-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語教育の現在と未来2014

    • Author(s)
      伊東治己
    • Organizer
      第12回英語教育改革フォーラム
    • Place of Presentation
      東京国際大学(埼玉県川越市)
    • Year and Date
      2014-12-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校英語教科化に向けて2014

    • Author(s)
      伊東治己
    • Organizer
      徳島県阿波市立林小学校外国語活動研修会
    • Place of Presentation
      徳島県阿波市立林小学校(徳島県阿波市)
    • Year and Date
      2014-12-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校英語の教科化について考える2014

    • Author(s)
      伊東治己
    • Organizer
      日本英語学会第32回大会
    • Place of Presentation
      学習院大学(東京都豊島区)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] Pedagogy, Culture & Society

    • URL

      http://dx.doi.org/10.1080/14681366.2016.1252420

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi