• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Examination of the Longitudinal Effects of English Proficiency Based Classes on Education and Learning

Research Project

Project/Area Number 26370730
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

MARUYAMA Masazumi  長崎大学, 経済学部, 准教授 (00304923)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宇都宮 譲  長崎大学, 経済学部, 准教授 (60404315)
小笠原 真司  長崎大学, 言語教育研究センター, 教授 (70233393)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords習熟度別編成 / 英語教育 / TOEIC / G-TELP / 習熟度編成 / 英語習熟度伸長 / 線形回帰モデル、 / 一斑化線形モデル / ベイズモデル / GLM / 回帰分析 / 習熟度別クラス編成 / 習熟度クラス編成
Outline of Final Research Achievements

First, this project scrutinized the predictability of the TOEIC scores from the G-TELP scores, in order to examine the effects of proficiency-based classes. The Generalized Linear Model fit best and yet approximately 60% of variances were accounted for. Relatively high or low scores (TOEIC scores above 600 or below 400) tended to have an ill fit between the observed and the predicted scores. It is suggested that individual differences models should be used for further analyses.
Second, to effectively form proficiency-based classes, it is suggested that (1) an effective and appropriate placement measurements, (2) more proficient-based classes for similar proficiency within a class, and (3) maintaining small class sizes and taking into account students' motivations should be required.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 一般化線形モデル(GLM)によるG-TELPスコアからTOEICスコアの 推定モデルの構築:長崎大学学生の2011年から2016年のデータから2018

    • Author(s)
      丸山真純 小笠原真司 宇都宮譲
    • Journal Title

      長崎大学言語教育研究センター論集

      Volume: 6 Pages: 33-51

    • NAID

      120006974700

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「正しい」英語とはなにか?―リンガ・フランカとしての英語からのアプローチ―2018

    • Author(s)
      丸山真純
    • Journal Title

      外国語の非-常識 -ことばの真実と謎を追い求めてー

      Volume: 1 Pages: 113-124

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語e-learning教材必修化が大学生の英語学習に与えた影響: 2回の質問紙調査を用いた主成分分析の結果より2017

    • Author(s)
      小笠原真司 宇都宮譲 丸山真純
    • Journal Title

      Annual Review of English Learning and Teaching

      Volume: 23 Pages: 71-91

    • NAID

      40021390792

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Estimating TOEIC scores using G-TELP scores: A Bayesian Model in a Japanese National University2016

    • Author(s)
      Yuzuru Utsunomiya, Masazumi Maruyama, Shinji Ogasawara
    • Journal Title

      日本言語テスト学会誌

      Volume: 19 Pages: 57-77

    • NAID

      40021023600

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developing a Prediction Equation for the G-TELP Scores from the TOEIC Scores Using Linear Regression Model: A Comparison of Four Data from 2014 to 20152016

    • Author(s)
      Shinji Ogasawara, Masazumi Maruyama, Yuzuru Utsunomiya, Willam Collins
    • Journal Title

      Annual Review of English Learning and Teaching

      Volume: 21 Pages: 13-30

    • NAID

      40021016021

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2種類のe-learning 教材による課外学習効果について –G-TELPのデータおよびアンケート結果からの考察-2016

    • Author(s)
      小笠原真司・廣江顕・奥田阿子・William Collins
    • Journal Title

      長崎大学言語教育研究センター論集

      Volume: 4 Pages: 139-161

    • NAID

      120006974219

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 平成25/26年度(2013/14年度)G-TELP(国際英検)実施に関する報告書―学部別結果と考察―2016

    • Author(s)
      小笠原真司
    • Journal Title

      長崎大学言語教育研究センター報告書

      Volume: 1 Pages: 1-110

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] G-TELPからTOEICスコアを予測する回帰モデルの検証―2年間のデータから示唆されることー2015

    • Author(s)
      小笠原真司・丸山真純.・宇都宮譲
    • Journal Title

      Annual Review of English Learning and Teaching

      Volume: 20 Pages: 63-82

    • NAID

      110010022744

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Occasion to Implement an English Proficiency Test and Possibility to Pick Up Industrious Students: A Case Study in Japanese National University2015

    • Author(s)
      Yuzuru UTSUNOMIYA
    • Journal Title

      経営と経済

      Volume: 95 Pages: 209-224

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] G-TELPレベル3は、どの程度TOEICスコアを予測できるか2014

    • Author(s)
      小笠原真司・丸山真純
    • Journal Title

      Annual Review of English Learning and Teaching

      Volume: 19 Pages: 45-63

    • NAID

      110009872491

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] G-TELP スコアに基づくTOEIC スコア推定に関する研究:九州地方に立地する国立大学における事例研究2016

    • Author(s)
      宇都宮譲 丸山真純 小笠原真司
    • Organizer
      日本言語テスト学会
    • Place of Presentation
      東海大学(神奈川県平塚市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] G-TELPスコアに基づくGLMによるTOEICスコア推計:2011から2015年のデータを用いて2016

    • Author(s)
      丸山真純 宇都宮譲 小笠原真司
    • Organizer
      日本大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      北海学園大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-09-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 二種類の e-learning 教材の必修化による英語教育改革とその成果 ―G-TELP のデータ及びアンケート結果からの考察―2014

    • Author(s)
      小笠原真司・廣江顕・奥田阿子
    • Organizer
      JACET九州・沖縄支部
    • Place of Presentation
      鹿児島大学教育学部(鹿児島県・鹿児島市)
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi