• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Professional Competences of English Language Teachers

Research Project

Project/Area Number 26370741
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Ito Mika  東海大学, 国際教育センター, 准教授 (20434201)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords英語教員 / 教員養成 / 専門性の規準・基準 / 教員養成規準・基準 / グローバ・ルリテラシー / 国際情報交換
Outline of Final Research Achievements

English has become the primary foreign language to learn and teach in many societies and countries as people response to internationalization and globalization. The goal of this study was two-fold; (1) to explore the professional competences of English language teachers and (2) to clarify ‘global literacy’ for Japanese learners of English. However, the definition of global literacy by the government (2000) may not be understood by the general public. In this study, three educational contexts were examined; those of the US, Australia and Japan. ESL is taught to non-native English students in the US and Australia where content standards and professional standards for pre-service English teachers are established. Findings from longitudinal surveys and one-one-one interviews with pre-service teachers suggest that learning contents and processes need to be clarified and developed for future EFL teachers in Japan, enabling them to acquire the competence necessary to teach English.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 英語科教員養成における教育実習の意味と意義一非教員養成系・私立大学の教職履修生の省察を通して―2018

    • Author(s)
      伊東 弥香
    • Journal Title

      東海大学課程資格教育センター論集

      Volume: 第16号 Pages: 1-15

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語のリテラシー教育に関する一考察-学校教育で育成すべき資質・能力の視点から-2018

    • Author(s)
      伊東 弥香
    • Journal Title

      東海大学教育開発研究センター研究資料集

      Volume: No. 2 Pages: 1-11

    • NAID

      40022127395

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語教員の資質能力の形成―教員養成コア・カリキュラムからの一考察2018

    • Author(s)
      伊東 弥香
    • Journal Title

      和光大学表現学部紀要

      Volume: 第18号 Pages: 29-45

    • NAID

      40021638243

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語教育におけるリテラシーとグローバル・リテラシー-日・米・豪の学生へのパイロット調査から-2017

    • Author(s)
      伊東 弥香
    • Journal Title

      東海大学国際教育センター所報

      Volume: 第37輯 Pages: 43-52

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語科教職履修生の「学びの過程」を共有するために-2年間のポートフォリオによる省察から-2017

    • Author(s)
      伊東 弥香・宮崎 啓
    • Journal Title

      東海大学国際教育センター所報

      Volume: 第37輯 Pages: 53-62

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成スタンダードの視点に立った英語科教職課程履修生の学び-非教員養成系・私立大学における省察と当事者の語りを手がかりに-2017

    • Author(s)
      伊東 弥香
    • Journal Title

      JACET 言語教師認知研究会 研究集録 2017

      Volume: Research Bulletin 2017 Pages: 81-115

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語科教職履修生の学びの過程一教育実習後の省察から―2017

    • Author(s)
      伊東 弥香
    • Journal Title

      東海大学課程資格教育センター論集

      Volume: 第15号 Pages: 53-64

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学習者の「学び」の過程を可視化するための授業実践―英語科教員養成の視点から2017

    • Author(s)
      伊東 弥香
    • Journal Title

      和光大学表現学部紀要

      Volume: 17 Pages: 11-24

    • NAID

      120006310303

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CLILアプローチを用いた大学教員研修ー成長する英語教員のためのファカルティ・ディベロップメント-2016

    • Author(s)
      伊東 弥香
    • Journal Title

      東海大学国際教育センター所報

      Volume: 第36輯 Pages: 113-121

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語教育におけるリテラシーとグローバル・リテラシーー小学校英語の教科化の視点から-2016

    • Author(s)
      伊東 弥香
    • Journal Title

      東海大学国際教育センター所報

      Volume: 第36輯 Pages: 123-131

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語教員の資質能力に関する研究―専門性規準・基準に関する一考察―2016

    • Author(s)
      伊東弥香
    • Journal Title

      東海大学課程資格教育センター論集

      Volume: 第14号 Pages: 85-94

    • NAID

      120006557122

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の英語科教員養成の現状と課題―専門性規準・基準と教員養成スタンダードの視点から2016

    • Author(s)
      伊東弥香
    • Journal Title

      表現学部紀要

      Volume: 16 Pages: 11-20

    • NAID

      120005854503

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語の過去・現在・未来-新しい時代を切り拓くために-2015

    • Author(s)
      伊東弥香
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 第1546号(平成27年9月号 Pages: 11-22

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Literacy reconsidered: English language policy in the globalized world2017

    • Author(s)
      Mika Ito
    • Organizer
      The 52nd RELC International Conference on Dimensions of Language Education
    • Place of Presentation
      Regional Language Centre (RELC), Singapore
    • Year and Date
      2017-03-13
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Global Literacy in English Language Education2016

    • Author(s)
      Mika Ito
    • Organizer
      The JUSTEC 2016 Conference
    • Place of Presentation
      Hehime University
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教育におけるグローバル・リテラシー育成2016

    • Author(s)
      伊東弥香
    • Organizer
      言語教育エキスポ2016
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 英語科教職履修生の「学びの過程」を共有する-教育実習後の省察を通して―2016

    • Author(s)
      伊東弥香・宮崎啓
    • Organizer
      言語教育エキスポ2016
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 英語科教職履修生の「学びの過程」を共有する-教育実習のためのポートフォリオ活用の可能性―2015

    • Author(s)
      伊東弥香・宮崎啓・小田文信
    • Organizer
      言語教育エキスポ2015
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2015-03-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] どうなる?小学校英語―日本の英語教育の現状と課題―2015

    • Author(s)
      伊東弥香
    • Organizer
      山梨大学教育人間科学部
    • Place of Presentation
      山梨大学(山梨県甲府市)
    • Year and Date
      2015-02-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Assessment Portfolios for Teaching English to Elementary School Children in Japan: Some Insights from A Pilot Study2014

    • Author(s)
      Mika Ito
    • Organizer
      JUSTEC 2014
    • Place of Presentation
      Tokyo Gakugei University, Koganei-city, Tokyo, Japan
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Creating Assessment Portfolios for Elementary School English in Japan: Issues and Challenges2014

    • Author(s)
      Mika Ito
    • Organizer
      AILA 2014
    • Place of Presentation
      he Brisbane Convention & Exhibition Centre, Brisbane, Australia
    • Year and Date
      2014-08-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 英語と開発-グローバル化時代の言語政策と教育2015

    • Author(s)
      中川洋子・伊東弥香
    • Publisher
      第6章 英語の能力は発展の鍵なのか?―コミュニケーション能力獲得を手助けする教師への支援の在り方
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi