• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

On the Construction of "Why"-oriented Blended Learning System for English at Elementary School

Research Project

Project/Area Number 26370742
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

ASAMA MASAMICHI  東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (60262797)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柏樹 良  東洋大学, ライフデザイン学部, 准教授 (90511329)
田村 敏広  静岡大学, 情報学部, 准教授 (90547001)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsミクシ / ブレンディッドラーニング / eラーニング / デジタル学習 / アナログ学習 / 協調学習 / 自律学習 / ウェブ教材 / デジタル・アナログ協調学習 / アクティブラーニング / オーラルリサーチプロジェクト / 小学校英語 / 四技能連携 / 対面学習 / 英語学習用ウェブ教材 / 対面授業 / デジタル教材 / 思考連鎖 / システム構築
Outline of Final Research Achievements

In this research, we constructed a WHY-oriented blended learning system for English at elementary schools after close examination of anticipated problems for when it will be introduced as a required subject there in the near future. The major purpose for this lies in two aspects: to assist teachers who are not majoring in English teaching, and to let learners develop WHY-oriented thinking skills which has always been a systeme respected in Finnish education. Also, this research focused on the learners' awareness toward English, affected by the different cultural backgound in Japan.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 問われるのはデジタルとアナログを鷹揚に協調させるコラボ力2016

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      社団法人日本経営協会『OMNI-MANAGEMENT』

      Volume: No.6 Pages: 6-9

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 問われる現代社会のクオリティライフ2016

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      オムニ・マネジメント(社団法人日本経営協会)

      Volume: 6月号 Pages: 15-21

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] TOEICスコアアップを企図したSmartphone媒介の自律英語学習に関する一考察2014

    • Author(s)
      淺間正通・本多まりえ
    • Journal Title

      I'NEXUS

      Volume: 6 Pages: 35-44

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] フィンランド・クオッパヌンミ総合学校視察報告2016

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報ネクサス学会年次大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学東京千住キャンパス(東京都足立区)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタルネイティブたちと如何に向き合うか -共感的な間柄の今日的な築き方‐2016

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      岩手県『平成28年度青少年を非行・被害から守る県民大会』
    • Place of Presentation
      いわて県民情報交流センター(アイーナ)(岩手県盛岡市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語という言語体系-その冗長性・硬直性・明示性の内側-2015

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報ネクサス学会
    • Place of Presentation
      順天堂大学お茶の水キャンパス
    • Year and Date
      2015-12-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 接続詞「で」・「だから」・「と」と談話促進昨日2015

    • Author(s)
      田村敏広
    • Organizer
      意味論研究会
    • Place of Presentation
      静岡県立大学
    • Year and Date
      2015-12-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 今なぜ就活力として英語力が問われるのか-その顕在的意義と潜在的意義を俯瞰して-2015

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報ネクサス学会
    • Place of Presentation
      東洋大学朝霞キャンパス
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 科研費採択テーマに探る特質とチャレンジ領域2014

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報ネクサス学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2014-12-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 科研費採択テーマに探る実用英語への変遷2014

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      日本実用英語学会
    • Place of Presentation
      東北工業大学八木山キャンパス
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] デジタル時代のクオリティライフ -新たに見つめるアナログ力-2016

    • Author(s)
      淺間正通(編著、第1章担当) 共著者:前野博、笹本浩、小林猛久、酒井太一、長沼淳、小川勤、伊東田恵、中村真二、山下巖、安冨勇希、古西美佐子
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      遊行社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] デジタル時代のコラボ力2016

    • Author(s)
      淺間正通
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      (株)遊行社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 実践TOEICコンパクト演習(改定版)2015

    • Author(s)
      淺間正通・ニコラスランバート
    • Total Pages
      108
    • Publisher
      英宝社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 英語でみる世界の大学生の就職事情2015

    • Author(s)
      淺間正通・山下巌・デレクイーベル・西村厚子
    • Total Pages
      65
    • Publisher
      南雲堂
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi