• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and Practical Construction of Regional Geography Learning from the Viewpoints of Inter-regional and Scale-to-scale Comparison and Interrelationship

Research Project

Project/Area Number 26370922
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Human geography
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

YOSHIMIZU Hiroya  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (60367571)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords地理教育 / スケール / アンケート調査 / 単元を貫く学習課題 / 比較 / 社会科教育 / 実践開発 / 知識の構造 / 単元モデル / 地誌学習 / 中学校 / 全国アンケート調査 / カリキュラム開発 / 高等学校
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study are to clarify the problems of regional geography learning from the viewpoint of comparison and interrelations between inter-regions and scale-to-scale in the geographical field of social studies in junior high school, and to develop some unit plans.
In order to develop unit plans, a nationwide survey on junior high school teachers was conducted. We sent questionnaires to 10% of the number of junior high schools nationwide, and there were responses from 472 schools. In this survey, we found the proportion of teachers who are not good at teaching in the geographical field is the highest among the three fields, and that teachers are struggling to set up main question that go through the unit.
Based on this survey, we developed four unit plan. In the unit plan, we showed main questions throughout the unit, structural diagrams of knowledge, etc.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 探究の流れが見える教材準備と板書の工夫2018

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      教育科学社会科教育

      Volume: No.708 Pages: 12-15

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会の問題について思考・判断するための課題設定・探究とその評価2017

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      教育科学社会科教育

      Volume: No.696 Pages: 4-8

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 獲得した概念を用いたパフォーマンス課題の設定と評価2017

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 694 Pages: 72-75

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] イスラーム世界を扱う地誌学習の論理2016

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 64-2 Pages: 55-56

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習問題のデザイン、そして意志決定2016

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 685 Pages: 20-23

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会科固有の「読解力」形成のための授業構成と実践分析(Ⅶ)―第3学年単元「酒米の王様 山田錦のひみつ」の場合」―2015

    • Author(s)
      關浩和,原田智仁,吉水裕也, 森清成,重枝孝明,土松拓生,井元康行,小寺研
    • Journal Title

      学校教育学研究

      Volume: 28 Pages: 11-20

    • NAID

      120005674893

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会科固有の「読解力」形成のための授業構成と実践分析(Ⅵ)-第4学年単元「天空の城(竹田城)のあるまち・朝来市」の場合-2015

    • Author(s)
      關浩和・原田智仁・吉水裕也・米田豊・重枝孝明・浅野光俊・森清成・戸出彰男・井元康行・小寺研
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 27 Pages: 1-10

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 社会科授業研究における質的研究法の課題と可能性-教科教育学研究としての授業研究における質的研究法-2015

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ポスター発表 中学校地誌学習の実施状況とその課題-全国アンケート調査に基づいて-2015

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      人文地理学会地理教育夏季研修会
    • Place of Presentation
      明石市生涯教育センター
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校地誌学習の 実施状況とその課題-全国アンケート調査に基づいて-2015

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2015-07-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科固有の「読解力」形成のための授業開発研究(Ⅱ) -第4学年単元「天空の城(竹田城)のあるまち・朝来市」の場合-2015

    • Author(s)
      〇關 浩和・原田 智仁・◯吉水 裕也・米田 豊 ・〇重枝 孝明・浅野 光俊・森 清成
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2015-02-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教科書と現実の社会を近づけるために -地域間の結び付き-2014

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-11-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 本当は地理が苦手な先生のための中学校社会科地理的分野の授業デザインと実践プラン2018

    • Author(s)
      吉水裕也編著
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教科教育学研究の可能性を求めて2017

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教育実践学としての社会科授業研究の探求2015

    • Author(s)
      梅津正美・原田智仁編著 吉水裕也ほか
    • Total Pages
      388
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] Geography Education in Japan2015

    • Author(s)
      Yoshiyasu Ida et al.eds. Hiroya Yoshimizu et al.
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi