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Locality in consumer market and strategy of local adaptation: Theoretical examination and analysis of the actual situation

Research Project

Project/Area Number 26380586
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

KAWABATA Motoo  関西学院大学, 商学部, 教授 (60234118)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords現地適応化 / ローカリティ / 意味づけ / 価値づけ / フィルター構造 / 市場のコンテキスト / アジア / テロアール / 外食 / 家電 / 地域暗黙知 / 日本食 / 白モノ家電
Outline of Final Research Achievements

Recently, the number of Japanese companies attempting their entry into the Asian consumer market is rapidly increasing. However, many of them find it significantly difficult to understand the consumer market and struggle with local adaptation. In view of this situation, this study discusses an issue of how products and business models should be locally adapted.
In conclusion, it was posed that companies should engage in the local adaptation simply by creating a new meaning given to their product without making a change to their product itself or business model in a visible manner. A new concept of local adaptation was structured by discussing many cases; in particular, a product of which meaning was “a beverage that quenches the thirst after sports” when sold in Japan was successful in sales in Indonesia, as a new meaning was given to the product as “a beverage that quenches the thirst after Ramadan”.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Acknowledgement Compliant: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] わが国外食業の海外進出史2015

    • Author(s)
      川端基夫
    • Journal Title

      商学論究(関西学院大学)

      Volume: 63(2) Pages: 1-37

    • NAID

      120005663473

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アジア系外食チェーンによる海外進出の実態とその特徴2015

    • Author(s)
      川端基夫
    • Journal Title

      日本フードサービス学会年報

      Volume: 20号 Pages: 36-49

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 台湾系外食チェーンの急速な国際化とその要因2014

    • Author(s)
      川端基夫・陳静樺
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 510 Pages: 41-49

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日系外食企業の海外進出に果たすサポーティング・インダストリーの役割2014

    • Author(s)
      川端基夫
    • Journal Title

      商学論究

      Volume: 62-1 Pages: 41-59

    • NAID

      120005462756

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「小売・サービス国際化研究の課題-小売国際化と国際フランチャイジング-」2017

    • Author(s)
      川端基夫
    • Organizer
      日本商業学会中部部会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2017-02-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「外食国際化のダイナミズム」2016

    • Author(s)
      川端基夫
    • Organizer
      関西グローバルマーケティング研究会
    • Place of Presentation
      天満インキュベーションセンター(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2016-12-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「クールジャパンから見えてきたこと、見えなくなったこと-『受容のしくみ』への着目-」2016

    • Author(s)
      川端基夫
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 外食企業の海外進出から捉える新しい国際立地のメカニズム2016

    • Author(s)
      川端基夫
    • Organizer
      経済地理学会・関西支部例会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター(大阪市北区)
    • Year and Date
      2016-02-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 市場参入戦略としての国際フランチャイジングの可能性と課題2015

    • Author(s)
      川端基夫
    • Organizer
      国際ビジネス学会・第23回全国大会
    • Place of Presentation
      日本大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アジア系外食チェーンによる海外進出の実態とその特徴2015

    • Author(s)
      川端基夫
    • Organizer
      日本フードサービス学会・全国大会
    • Place of Presentation
      学習院女子大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2015-06-06
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      2015 Research-status Report
  • [Presentation] アジア系外食チェーンによる海外進出の実態とその特性2015

    • Author(s)
      川端基夫
    • Organizer
      日本フードサービス学会・第5回研究部会
    • Place of Presentation
      日本フードサービス協会会議室(東京)
    • Year and Date
      2015-02-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 外食国際化のアクターとサポーティング・インダストリー2014

    • Author(s)
      川端基夫
    • Organizer
      日本商業学会・第64回全国大会
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Year and Date
      2014-05-31 – 2014-06-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 2016年版 関西経済白書2016

    • Author(s)
      アジア太平洋研究所編、川端基夫
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      アジア太平洋研究所
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『外食国際化のダイナミズム』2016

    • Author(s)
      川端基夫
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      新評論
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 日本企業のアジア・バリューチェーン戦略2015

    • Author(s)
      鈴木洋太郎、川端基夫、佐藤彰彦、桜井靖久、藤川昇吾、鍬塚賢太郎
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      新評論
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

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