Potential of ICT for selling the products made by people with disabilities
Project/Area Number |
26380770
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social welfare and social work studies
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Research Institution | Shukutoku University |
Principal Investigator |
Iwai Arei 淑徳大学, 総合福祉学部, 教授 (50348348)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
新井 範子 上智大学, 経済学部, 教授 (50286134)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 障害者就労支援 / ICT / 授産製品 / 工賃向上 / 自主製品 / 販売促進 / 倫理的消費 / 援助行動 / B型事業所 / 援助 / 共感性 / 福祉的就労 / 福祉経営論 / インターネットショッピング / 障害者福祉 / インターネット |
Outline of Final Research Achievements |
This research project contains 3 topics. First, to find the patterns in which the vocational aid facilities for disabilities utilized ICT to sell the products made by the people with disabilities. Second, case study of the vocational aid facilities which utilized ICT to sell their products. Third, online consumer survey about buying behavior for the products made by people with disabilities. The interview research about the effect of announcing information by SNS operated inside the sales area of the vocational aid facilities, theoretical study to apply business science on the welfare facilities, the questionnaire research about the relationship between the attitudes to ethical consuming and buying behavior for the products made by people with disabilities were also done as derivative themes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の社会的意義は、障害者就労支援を行っている事業所が、ICTを利用して授産製品の広報や販売をしようとしたときに役に立つ知見を多少なりとも蓄積できたことである。例えばECサイトで授産製品を販売するときの多様な形態、ECサイトで授産製品を購入したことがある人の割合や購入理由、授産製品に許容される価格上限、といったことである。 学術的意義は、それら実用的な知見を援助行動、倫理的消費に対する態度といった心理学的な研究テーマや、ジェネリックマーケティング、ソーシャルマーケティングといった経営学的研究テーマの事例として分析し、理論的研究を豊かで実践的なものにしようとしている事である。
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Report
(7 results)
Research Products
(11 results)