• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Potential of ICT for selling the products made by people with disabilities

Research Project

Project/Area Number 26380770
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionShukutoku University

Principal Investigator

Iwai Arei  淑徳大学, 総合福祉学部, 教授 (50348348)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新井 範子  上智大学, 経済学部, 教授 (50286134)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords障害者就労支援 / ICT / 授産製品 / 工賃向上 / 自主製品 / 販売促進 / 倫理的消費 / 援助行動 / B型事業所 / 援助 / 共感性 / 福祉的就労 / 福祉経営論 / インターネットショッピング / 障害者福祉 / インターネット
Outline of Final Research Achievements

This research project contains 3 topics. First, to find the patterns in which the vocational aid facilities for disabilities utilized ICT to sell the products made by the people with disabilities. Second, case study of the vocational aid facilities which utilized ICT to sell their products. Third, online consumer survey about buying behavior for the products made by people with disabilities.
The interview research about the effect of announcing information by SNS operated inside the sales area of the vocational aid facilities, theoretical study to apply business science on the welfare facilities, the questionnaire research about the relationship between the attitudes to ethical consuming and buying behavior for the products made by people with disabilities were also done as derivative themes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の社会的意義は、障害者就労支援を行っている事業所が、ICTを利用して授産製品の広報や販売をしようとしたときに役に立つ知見を多少なりとも蓄積できたことである。例えばECサイトで授産製品を販売するときの多様な形態、ECサイトで授産製品を購入したことがある人の割合や購入理由、授産製品に許容される価格上限、といったことである。
学術的意義は、それら実用的な知見を援助行動、倫理的消費に対する態度といった心理学的な研究テーマや、ジェネリックマーケティング、ソーシャルマーケティングといった経営学的研究テーマの事例として分析し、理論的研究を豊かで実践的なものにしようとしている事である。

Report

(7 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2015

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 出張販売による授産製品販売の消費者行動分析試論-障害者福祉施設による大学キャンパス内のパン・菓子類の販売について-2018

    • Author(s)
      岩井阿礼
    • Journal Title

      淑徳大学大学院紀要

      Volume: 25 Pages: 47-63

    • NAID

      120006561153

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授産製品の購買行動に影響を与える心理的要因に関する研究----共感性、倫理規範意識、倫理的消費に対する態度について----2018

    • Author(s)
      岩井阿礼
    • Journal Title

      淑徳大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 35-51

    • NAID

      120006715187

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害者授産施設商品の市場拡大戦略の方向性についての 一考察2017

    • Author(s)
      新井範子
    • Journal Title

      上智大学経済論集

      Volume: 62 Pages: 73-80

    • NAID

      120006399644

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障がい者福祉施設の生産物販売におけるICT利用の現状と課題-千葉市インターネットモニターアンケート調査より-2015

    • Author(s)
      岩井阿礼
    • Journal Title

      淑徳大学大学院総合福祉研究科研究紀要

      Volume: 22 Pages: 57-70

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 倫理的消費に対する態度と授産製品に許容する価格上限2019

    • Author(s)
      岩井阿礼
    • Organizer
      日本社会心理学会第60回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 授産製品購入動機と倫理的消費の関係2018

    • Author(s)
      岩井阿礼
    • Organizer
      日本社会心理学会第59回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Fan-based marketing in Japan market Shift form customer service  to Fan participation2018

    • Author(s)
      Noriko Arai
    • Organizer
      Asia Direct Markeitng Vision
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授産製品の購買行動に影響を与える心理的要因に関する研究----共感性、倫理規範意識、倫理的消費に対する態度について----2018

    • Author(s)
      岩井阿礼
    • Organizer
      淑徳大学社会福祉学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授産製品等の販売におけるICT利用形態の類型化の試み2018

    • Author(s)
      岩井阿礼, 新井範子
    • Organizer
      日本社会福祉学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授産製品の購入に影響を与える諸要因----援助規範意識および倫理的消費に対する態度は、授産製品購入に影響を与えるか----2018

    • Author(s)
      岩井阿礼
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 応援される会社 熱いファンがつく仕組みづくり2018

    • Author(s)
      新井範子,  山川悟
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      光文社
    • ISBN
      4334043321
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi