• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Social understanding during early and middle childhood: Emotional discourse and social communication

Research Project

Project/Area Number 26380869
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Iwata Miho  千葉大学, 教育学部, 教授 (00334160)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords他者理解 / 感情 / 会話 / 葛藤調整 / コミュニケーション / 仲間遊び / 話し合い / 三世代 / 関係調整 / 葛藤 / 感情調整 / ポジティブ感情 / ネガティブ感情 / 情動制御(感情調整)
Outline of Final Research Achievements

This study investigated the developmental processes of social understanding during early and middle childhood by focusing on emotional discourse and social communication. We gathered naturally occurring emotional states and verbal expressions as part of close relationships with friends and family from unstructured observations. We focused on (1) preschool children's verbal communications including internal emotional states and the practical aspects of regulating conflicting situations in peer play; (2) school children’s verbal communications in the classroom discussions, regulation of negative emotions during conflicts, and reflecting on the past conflicting situations; (3) family communications at dinnertime where family members discuss negative emotional experiences and children re-interpret these experiences by mother’s and grandmother’s support. The results highlighted the significance of emotional discourse and social communications in children’s social understanding.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (15 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 園での仲間遊びにおける葛藤解決に関わるやりとりの事例的検討2017

    • Author(s)
      岩田美保
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 65 Pages: 73-78

    • NAID

      120006375938

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高学年期女子の友人関係における関わりの多様性と社会的発達-大学生女子の回想的自由記述をふまえて2016

    • Author(s)
      岩田美保
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 64 Pages: 43-48

    • NAID

      120007088904

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 4歳児における遊びを通した体験の多様性と関連性2015

    • Author(s)
      岩田美保
    • Journal Title

      千葉大学教育学部附属幼稚園紀要

      Volume: 平成27年度版 Pages: 30-30

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 園での仲間遊びにおける幼児の感情語への言及-3,4,5歳児クラスのデータ分析-2015

    • Author(s)
      岩田美保
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 第63巻 Pages: 1-6

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 母子4者間の夕食時の会話におけるネガティブ感情経験の調整的な対処や解釈に関するやりとりの縦断的検討2014

    • Author(s)
      岩田美保
    • Journal Title

      日本家政学会誌

      Volume: 第65巻9号 Pages: 531-546

    • NAID

      130004774151

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 園での仲間遊びにおけるポジティブ感情言及と関係調整:5歳クラス女児間の「かわいい」への言及に着目して2017

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期の遊びにみられる発達: 幼児間の葛藤解決・関係性の違いをふまえて(自主シンポジウム「遊びを囲む壁を越えて―遊び研究再考/再興」(企画:砂上史子・松嵜洋子)話題提供者2017

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島市文化交流会館(広島)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 園での仲間遊びにおけるポジティブ感情言及と関係調整―3,4歳クラス女児間の「かわいい」への言及に着目して-2016

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(札幌)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児・児童期の自己発達を支えるものとしての感情会話(自主シンポジウム「ナラティブと自己の発達」(企画:田中みどり・高橋登・大伴潔・小林春美)話題提供者2016

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(札幌)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 園での仲間遊びにみる他者理解に関わるやりとりについての検討62016

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] The Context of Young Children’s Utterances about Positive and Negative Emotions in Peer Play2016

    • Author(s)
      Miho Iwata
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 5年生学級での葛藤状況に関わる話し合い-状況の見直しと感情的側面をふまえた対処がどのように話されるか-.2016

    • Author(s)
      岩田美保・鶴島規晃
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 3世代家族の感情経験についての会話-祖母の感情調整に関わる経験知を含む言及が媒介する母子のやりとり-2016

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本家族心理学会第33回大会
    • Place of Presentation
      聖徳大学(千葉)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 4歳児クラス女児間の仲間遊びにおける感情調整 -1人の子どもの葛藤状況に仲間はどのように対処するか―2015

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟大学(朱鷺メッセ、新潟)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 園での仲間遊びにみる他者理解に関わるやりとりについての検討52015

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学(名古屋)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童期の情動制御(感情調整)-学級での葛藤状況における児童間の感情表明を通して-2015

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会 自主シンポジウム「情動制御の発達:生涯発達を軸に」(企画;上淵寿・利根川明子、話題提供者;坂上裕子、岩田美保、石井佑可子、榊原良太、指定討論者;遠藤利彦)
    • Place of Presentation
      東京大学(東京)
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 園での仲間遊びにおける3,4,5歳児クラス児の感情語への言及2015

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京)
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 児童間の葛藤状況での話し合いにおけるネガティブ感情を含む意見表明:5年生グループ及び2年生ペアのやりとりに着目して2014

    • Author(s)
      岩田美保,古重奈央,鶴島規晃
    • Organizer
      教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生を含む3世代家族の感情会話:異なる話者間でポジ・ネガ感情への言及文脈がどのように変わるか2014

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都)
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 園での仲間遊びにみる他者理解に関わるやりとりについての検討42014

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学・大阪城南女子短期大学(大阪)
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 新・発達心理学ハンドブック(田島信元・岩立志津夫・長崎勤編)(筆者分担箇所:自然観察法、4章,2節,819-823.)2016

    • Author(s)
      岩田美保
    • Total Pages
      979
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 遊びの保育発達学 遊び研究の今、そして未来に向けて(小山高正・田中みどり・福田きよみ(編))2014

    • Author(s)
      岩田美保(共著)
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      川島書店
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi