• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The relationships between autobiographical memories and social dysfunctions in children with autistic spectrum disorders

Research Project

Project/Area Number 26380895
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTohoku Bunka Gakuen University

Principal Investigator

Hirano Mikio  東北文化学園大学, 医療福祉学部, 教授 (20364432)

Research Collaborator SUZUKI Toru  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords自閉症スペクトラム / 自伝的記憶 / 社会性の障害 / 心の理論 / 知的障害 / 社会性 / 記憶
Outline of Final Research Achievements

In this study, the authors studied the relationships between autobiographical memories and social dysfunctions in children with autistic spectrum disorders(ASD). Children with both intellectual disability and ASD had a tendency to recall specific autobiographical memories in lifetime periods conditions rather than emotional words conditions. They also had a problem to understand relationships between their own actions and those effects. Regarding the relationships between the autobiographical memory and theory of mind, children who passed the theory of mind had a tendency to recall specific autobiographical memories in emotional words conditions.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(7 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Presentation] 一緒に活動を練り上げるということー自閉症スペクト ラム児を対象とした 10 年間の放課後実践2018

    • Author(s)
      平野幹雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害児における自己/他者理解の程度と社会的相互作用場面の関連に関する検討2017

    • Author(s)
      鈴木徹・平野幹雄
    • Organizer
      日本発達障害学会第52回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害のある自閉症スペクトラム障害児の自他の行為と結果の因果関係の理解2016

    • Author(s)
      鈴木徹・佐々木健太郎・平野幹雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] マイケル・コールとロマンティックサイエンスー認知や社会性の発達を文脈の中でどのように捉えるのか(自主シンポジウム:特別支援教育におけるロマンティック・サイエンス6)2016

    • Author(s)
      平野幹雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害にかかわる家族と地域支援:発達心理学の立場から(準備委員会企画シンポジウム)2015

    • Author(s)
      平野幹雄
    • Organizer
      日本家族心理学会第32回大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-07-18 – 2015-07-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達障害にかかわる家族と地域支援:発達心理学の立場から2015

    • Author(s)
      平野幹雄
    • Organizer
      日本家族心理学会第32回大会
    • Place of Presentation
      山形テルサ
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児を対象とした社会性発達を促す実践的な取り組み(自主シンポジウム:特別支援教育におけるロマンティック・サイエンス(5))2014

    • Author(s)
      平野幹雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi