Project/Area Number |
26380962
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Clinical psychology
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Research Institution | Shirayuri College (2016-2018) Seisen Jogakuin College (2014-2015) |
Principal Investigator |
MAESHIRO Kazumi 白百合女子大学, 人間総合学部, 准教授 (70365823)
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Research Collaborator |
SAKAI Atsushi 首都大学東京, 都市教養学部, 准教授 (70345693)
UMEZAKI Takayuki 甲南女子大学, 人間科学部, 准教授 (00350439)
MAEKAWA Hiroko 金沢学院大学, 文学部, 准教授 (10434474)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 自己有能感 / 社会的受容感 / 幼児期 / 児童期初期 / 就学移行期 / 小1プロブレム / 自尊感情 / 養育態度 / 移行期 / 小1プロブレム / 移行期適応 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, focused on the transition period from preschool to elementary school children, examined the functions of self-competence and social acceptance in a prospective and retrospective research. As a result of retrospective survey (average age 16.16 years, N = 50) , self-competence (mainly intelligence) and social acceptance (mainly friendship) in transition are related to future prospects in adolescence Possibility. Also, from the prospective survey (children in the first wave survey 76.53 months this month, children in the second wave survey 88.25 months 199 children and their mothers), it was suggested that the healthy development of self-competence (self-esteem) have a function to smooth adaptation after elementary school life.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、就学移行期における“子どもたちの集団適応力の低下”(小1プロブレム等)が注目され、子どもの自己有能感・社会的受容感を育む取り組みが見られるようになってきた。しかしながら、その機能については未だ実証されていない点が多かった。本研究は、就学適応困難経験者を対象としたレトロスペクティブ調査および就学移行期におけるプロスペクティブ調査に取り組み、就学前の時点での自己有能感(自尊感情)の健康的な発達は就学後の適応をスムースにする機能を持つ可能性を示した。以上の点から、「小1プロブレム」等の移行期に見られる問題を解決する際の一視点を提供したことにおいて社会的意義があるものと考えている。
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