Effectiveness study of interventions to promote actual manmmograpy usage in a sample of Japanese middle-aged women.
Project/Area Number |
26380970
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Clinical psychology
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Research Institution | Yamaguchi University (2017-2018) Kobe Shoin Women's University (2014-2016) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
上野 徳美 大分大学, 医学部, 教授 (50144788)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2015: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | マンモグラフィ検診 / 中高年期女性 / 乳がん検診受診行動 / 乳がんに対する病気認知 / マンモグラフィ / 検診受診率 / 自己制御のコモンセンスモデル / 介入効果 / 病気認知 / 介入研究 / 受診促進プログラム / 健康開発 / マンモグラフィ検診受診行動 / 乳がんに対する病気認知尺度日本語版 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to promote the actual mammography usage of Japanese middle-aged women, we conducted following 3 studies using internet survey. Participants were 1,033 Japanese middle-aged women. 1) Psychometric property of the scale (Brief IPQ-JBC: Japanese Brief Illness Perception Questionnaire for Breast cancer) to measure women's feeling of threats about breast cancer, and after deviding women into three groups by Brief IPQ-JBC, 2) Effects of interventions using three types of tailor-made brochures on women's intentions to use manmmography and 3)Effects of interventions using three types of tailor-made brochures on women's actuan mammography usages during 1 year after intervention.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
低迷するマンモグラフィを中心とした乳がん検診の受診率向上を目的に,これまでに検診受診経験の全くない中高年期女性の心理社会的背景を明らかにしつつ,介入研究をおこなった。わが国では,乳がん検診未受診者を対象に心理社会的背景を踏まえた介入研究はなく,本研究はその足掛かりとなる貴重な研究と言える。 本研究で用いたパンフレット介入は,検診受診への動機づけを高めるうえでは有用であった。しかしながら,介入後1年間における受診者の割合は4%程度で,実際の受診行動の促進に有効とは言えなかった。ただし一方で,検診受診に関与する新たな心理的な要因が見つかるなど,今後さらなる発展が示唆される内容であった。
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Report
(6 results)
Research Products
(8 results)