• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Survey and research on composition and educational practice in the disaster area of the Tohoku coast after the Great East Japan Earthquake

Research Project

Project/Area Number 26381005
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Tsuchiya Naoto  岩手大学, 教育学部, 准教授 (10318751)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords東日本大震災 / 教育実践 / 生活綴方 / 作文教育 / 北方性教育運動 / 教育実践史 / 北方性教育 / 原発事故
Outline of Final Research Achievements

Throughout the three years, I have surveyed the actual practice of "composition" educational practice and its development process which is being carried out in the disaster areas of the three Tohoku coast areas after the Great East Japan Earthquake. I participate in various study groups, conduct listening surveys, collect records, empirically analyze the reality of educational practices of the Tohoku coast, analyze the significance of those activities.
I especially focused on Tsugio Shiraki, an elementary school teacher in Fukushima Prefecture. While encouraging children to write down the facts of their lives, he was doing educational practices to support capturing the reality of areas where nuclear power plant accidents occurred.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 「3・11東日本大震災後の東北3県沿岸被災地等における地域教育実践の展開について―現地の教師等が書き綴った教育関係雑誌論稿等の文献一覧の作成から―」2017

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      『岩手大学文化論叢』

      Volume: 9 Pages: 149-172

    • NAID

      120007039239

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「震災後の福島・白木次男の総合学習実践と「生活綴方」・学級文詩集―原発災害のなかで、地域の生活現実を書き綴らせることの意味―」2017

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      『岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要』

      Volume: 16 Pages: 125-143

    • NAID

      120006027700

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 震災を生き抜いた子どもたちが学んだ津波の歴史と防災―地域に学ぶ教育実践の記録・釜石東中学校(1)―2017

    • Author(s)
      森本晋也・土屋直人
    • Journal Title

      『岩手大学大学院教育学研究科研究年報』

      Volume: 1 Pages: 95-113

    • NAID

      120006226941

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「岩手沿岸地域の子どもと学校の現実―ある教師の模索から考える―(シリーズ震災と教育 第15回)」2016

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      『季刊 人間と教育』

      Volume: 92 Pages: 120-127

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大会報告「第20分科会」2015

    • Author(s)
      今野日出晴・土屋直人
    • Journal Title

      『歴史地理教育』(歴史教育者協議会編)

      Volume: 842 Pages: 70-71

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 震災後、「政治教育」を問い直すために―岩手三陸沿岸の被災とその後から考える―2014

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      『民主主義教育21』(全国民主主義教育研究会編)

      Volume: 8 Pages: 138-147

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 原発災害の中の生活綴方実践と「社会科学」2014

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      『教育』(教育科学研究会編)

      Volume: 824 Pages: 100-103

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「震災後、生活綴方実践と「表現」の意味を考える―福島・白木次男氏の営みの展開に着目して―」2016

    • Author(s)
      土屋直人
    • Organizer
      日本臨床教育学会第6回研究大会
    • Place of Presentation
      立命館大学衣笠キャンパス(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活綴方と社会科・公民教育―3・11震災後、公民教育(史)を問い直すために―2015

    • Author(s)
      土屋直人
    • Organizer
      日本公民教育学会
    • Place of Presentation
      高千穂大学(東京都杉並区)
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 震災後の地域教育実践、生活綴方教育への一考察―佐々木昂の「個のリアリテ」論の一端を読みながら―2014

    • Author(s)
      土屋直人
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Place of Presentation
      フォレスト仙台
    • Year and Date
      2014-09-27 – 2014-09-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi