• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study of Teacher Education in East Asia Focused on "international awareness" Program

Research Project

Project/Area Number 26381008
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Tanaka Mitsuharu  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 講師 (00583155)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山下 達也  明治大学, 文学部, 専任准教授 (00581208)
嶋内 佐絵  上智大学, 総合人間科学部, 研究員 (80727107)
樋口 謙一郎  椙山女学園大学, 文化情報学部, 准教授 (40386561)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教師教育 / 教員養成 / 東アジア / グローバル化 / 多文化化 / 国際化 / 教員養成課程 / ISEP / 韓国 / ダブルディグリー
Outline of Final Research Achievements

This study focused on "international awareness" in teacher education. Especially how "international awareness" are defined. How is the existing curriculum and international exchange program involved? Based on field surveys in Japan, Korea and Taiwan, we conducted comparative studies about these.
As a result, in any region, (1) the teacher training course of each country is in the reform period, and response to globalization is required. ② However, due to the nature of teaching courses, international awareness training programs are rarely included in regular courses, and approaches aimed at collaboration with overseas universities are taken. ③ Some universities responded in graduate school curricula (in-service training for teachers).

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] National Competency Standardsを基盤とする高校職業教育課程について―韓国のNCS に着目して―2018

    • Author(s)
      田中光晴
    • Journal Title

      東北大学 高度教養教育・学生支援機構 紀要

      Volume: 4 Pages: 107-120

    • NAID

      120006492882

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 韓国のナショナルカリキュラムにおける「創意的体験活動」‐特別活動と裁量活動の統合-2017

    • Author(s)
      田中光晴
    • Journal Title

      特別活動学会紀要

      Volume: 25 Pages: 29-38

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 東アジアにおける大学間連携による共同教育プログラムの可能性:Asia Education Leader Courseを事例に2015

    • Author(s)
      田中光晴他
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 63(2) Pages: 331-347

    • NAID

      120005626316

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバル化とアジアの教育戦略(4)2015

    • Author(s)
      田中光晴
    • Journal Title

      東亜

      Volume: 577 Pages: 96-104

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成課程のグローバル化に関する動向2014

    • Author(s)
      田中光晴
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 63(1) Pages: 245-261

    • NAID

      120005528612

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 韓国における教員養成課程の国際化の取り組みと課題-GTU事業を事例として-2014

    • Author(s)
      山下達也、田中光晴、樋口謙一郎、嶋内佐絵
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 37 Pages: 47-58

    • NAID

      40021304628

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 国際交流系時限プロジェクトが抱える課題-なぜ学生は内向かざるをえないのか2016

    • Author(s)
      田中光晴
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府吹田市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 国際的カリキュラムの普及と定着に関する課題-CASに着目して2016

    • Author(s)
      田中光晴
    • Organizer
      比較高等教育研究会
    • Place of Presentation
      九州大学JR博多シティ会議室
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国における教育専門大学院の構想と展開2015

    • Author(s)
      田中光晴
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国の初中等教育とグローバル化-早期留学をめぐる葛藤-2015

    • Author(s)
      田中光晴
    • Organizer
      2015年度霞山会研究会第4回研究会
    • Place of Presentation
      霞山会館
    • Year and Date
      2015-05-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成課程のグローバル化戦略-韓国の「グローバル教員養成拠点事業」選定事例を中心に-2014

    • Author(s)
      田中光晴
    • Organizer
      日本高等教育学会・研究交流会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2014-12-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成課程の国際化に向けた取り組みと課題-韓国のGTU事業を事例に-2014

    • Author(s)
      田中光晴、山下達也、樋口謙一郎
    • Organizer
      アジア教育学会第9回大会
    • Place of Presentation
      埼玉工業大学
    • Year and Date
      2014-11-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成課程のグローバル化に関する動向The globalizing trends in teacher education2014

    • Author(s)
      田中光晴
    • Organizer
      東北アジア文化学会第28回国際学術大会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2014-05-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi