• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Integrating Undergraduate Research into the Curriculum

Research Project

Project/Area Number 26381020
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionEhime University (2015-2016)
Nagoya University (2014)

Principal Investigator

NAKAI Toshiki  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 教授 (30303598)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中島 英博  名古屋大学, 高等教育研究センター, 准教授 (20345862)
久保田 祐歌  三重大学, 地域人材教育開発機構, 講師 (70527655)
清水 栄子  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 講師 (10760275)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsカリキュラム / アクティブラーニング / 学生による研究体験 / 大学教育 / チュートリアル教育 / 初年次教育教材 / 研究志向
Outline of Final Research Achievements

Recently undergraduate research has developed and has been integrated into the curriculum in many universities and colleges in North America and Europe and Australasia. This study clarified trends and issues of undergraduate research and publish a guide for understanding how to integrate undergraduate research into the curriculum in Japanese universities.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学生の学び方を変えるアクティブラーニング2017

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 愛媛大学における初年次教育教材の改訂―探究を志向するスタディ・スキルの育成を目指して2017

    • Author(s)
      清水栄子・小林忠資
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 15 Pages: 37-44

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教授法としてのアクティブラーニング2016

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 582 Pages: 17-22

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] Designing a First-Year Seminar with a Critical Thinking Focus: A Preliminary Experiment Introducing Tutorial Teaching2016

    • Author(s)
      中島英博
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 16 Pages: 55-65

    • DOI

      10.18999/njhe.16.55

    • NAID

      120005732951

    • ISSN
      1348-2459
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/21795

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業において発問を活用する2015

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 7月8日号 Pages: 2-2

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業における発問を理解する2015

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 7月1日号 Pages: 2-2

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 研究志向型カリキュラムの構築に向けて:研究活動や探究活動を用いた教育手法の検討2017

    • Author(s)
      久保田祐歌
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin 東海2017
    • Place of Presentation
      金城学院大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の学び方を変えるアクティブラーニングの課題2016

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学(千葉県千葉市)
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コンピテンシー・ベースのカリキュラムの可能性と課題 本質的な問いを中心とした授業構想の例2016

    • Author(s)
      寺田佳孝・中島英博・中井俊樹
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニングの実践的課題2016

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Organizer
      日本薬学教育学会
    • Place of Presentation
      京都薬科大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] アクティブラーニング2015

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi