• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on John Dewey's Reflective and Esthetic Theory of Inquiry and the Educational Practice of the Laboratory School

Research Project

Project/Area Number 26381021
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionSugiyama Jogakuen University (2015-2016)
Nagoya University (2014)

Principal Investigator

Hayakawa Misao  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (50183562)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsジョン・デューイ / 反省的美的探究教育理論 / 実験室学校 / 実験的協働的知性 / 汎用性 / 転移可能な知識 / 深い民主主義 / 反省的探究 / 汎用的な知識 / 状況生・主体性・協働性 / 主体的な学習 / 深い学習 / 行動する知性 / 共感的探究学習 / 反省的美的探究 / 実験主義的想像力 / 反省的思考力 / 汎用的学習力 / 縦と横の転移力 / 越境型学習力 / 反省的思考 / 美的経験 / 転移可能性
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research project is to examine the significance of the curriculum and teaching developed by the Laboratory School of the University of Chicago with special reference to John Dewey’s theory of reflective and esthetic inquiry. Various findings acquired through this research will be utilized as the suggestions for the present educational reform in our country.
The research results are in the following. First, the discussion of the basic features of Dewey’s theory of reflective and esthetic inquiry was published in research articles of the Journal of John Dewey Society of Japan. Second, the analysis of the generic and transferable knowledge and skills and its relevance to the present school education reform was published in research reports of the Philosophy of Education Society of Japan.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 深い学習による汎用力育成のためのカリキュラム開発の課題―次期学習指導要領に見る「主体的・対話的で深い学び」の意義―2017

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 10 Pages: 131-147

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「大学教育における汎用的知識技能の育成とその課題」2016

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 113 Pages: 37-43

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Education of Transferable Skills at Japanese Universities2016

    • Author(s)
      Misao Hayakawa
    • Journal Title

      English E-Journal of the Philosophy of Education

      Volume: 1 Pages: 33-40

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デューイの『思考の方法』に見る実験主義的想像力の展開2015

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第56号 Pages: 41-50

    • NAID

      40020594287

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デューイが描いた人間の課題と教育―デューイ研究の歩みを振り返る―2015

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要

      Volume: 第61巻第2号 Pages: 1-24

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] デューイの『思考の方法』に見る実験主義的想像力の展開2015

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第56号

    • NAID

      40020594287

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デューイの美的経験論における実験主義的特徴―「一つの経験」と「質的思考」の意義再考―2014

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第55号 Pages: 64-73

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「深い学習」とは―大学教育は「転移可能性」を教えられるのか2014

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 109号 Pages: 93-98

    • NAID

      40020165820

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育実践と教育哲学―これまでの教育哲学、これからの教育学―2014

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 109号 Pages: 49-52

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] デューイの実験的探究と21世紀の教育2016

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第60回研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 汎用的技能の育成とわが国の大学教育の行方―「学士力」育成の背後にある教育観とその課題―2015

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      教育哲学会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] デューイの『思考の方法』に見る実験主義的想像力の展開2014

    • Author(s)
      早川 操
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-10-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 「20世紀教育理論の変遷と課題-理想的実践主義から見た教育理論」『プラグマティズムを学ぶ人のために』2017

    • Author(s)
      加賀裕郎、高頭直樹、新茂之
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      世界思想社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「流動化する社会と教育―汎用力・転移力を身につける―」『教育と学びの原理 変動する社会と向き合うために』2015

    • Author(s)
      早川操・伊藤彰浩編著
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi