• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Historical and Anthropological-educational Study on the Arts to Transmit 'Practical Wisdom for Life (Sei no Jissenchi)' to the Next Generation

Research Project

Project/Area Number 26381028
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Okabe Mika  大阪大学, 人間科学研究科, 准教授 (80294776)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 みどり (高松みどり / 森 みどり(高松みどり))  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (20626478)
池田 華子  天理大学, 人間学部, 講師 (20610174)
盧 珠妍  奈良女子大学, 教育システム研究開発センター, 特任助教 (10724239)
下司 裕子 (北詰裕子 / 下司 裕子(北詰裕子))  東京学芸大学, 教育学部, 講師 (30580336)
高橋 舞  帝京平成大学, ヒューマンケア学部, 講師 (50735719)
室井 麗子  岩手大学, 教育学部, 准教授 (40552857)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教育人間学 / 歴史的教育人類学 / 実践知 / 世代継承 / 教育の技法 / モノ / 例示 / アナロジー / 身体知 / 経験 / メディア / 教育メディア / 意味解釈のズレ / 東西比較 / 日韓比較 / 近代教育批判
Outline of Final Research Achievements

In this study, we focused on strategies used to transmit practical wisdom for life (Japanese: Sei no Jissenchi) to the next generation. Specifically, we attempted to elucidate the role these strategies play in human growth, development, and maturation, as well as the significance and effectiveness they hold in relation to teaching practice. As a result of this study, we identified two general attributes among the diverse range of strategies used to transmit practical wisdom for life to the next generation: (1) they contribute to the drawing of boundaries and the ordering of the world in which one lives with others in a community or a society, and (2) they do not fall into rational and empirical systems of knowledge, because they involve the use of objects as educational media with body performances, and also because they use examples, metaphors, allegories, and analogies.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 7 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 例示/例外の政治学2017

    • Author(s)
      岡部美香・北詰(下司)裕子・室井麗子・高橋舞
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 115

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 生の実践知はどのように継承されるのか―茶礼のパフォーマンスに着目して2017

    • Author(s)
      高松(森)みどり
    • Journal Title

      教育システム研究

      Volume: 12

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 〈生の実践知〉継承に関する研究ー韓国伝統儀式祭祀(チェサ)・茶礼(チャレ)を〈音〉という観点から2017

    • Author(s)
      盧珠妍
    • Journal Title

      教育システム研究

      Volume: 12

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 〈生の実践知〉継承に関する日韓比較研究:地蔵盆と茶礼のフィールドワークを通して2016

    • Author(s)
      池田華子・高松(森)みどり・盧珠妍
    • Journal Title

      総合教育研究センター紀要

      Volume: 14

    • NAID

      120005858767

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 〈生の実践知〉継承に関する日韓比較研究ー地蔵盆と茶礼のフィールドワークを通して―2016

    • Author(s)
      池田華子・高松みどり・盧珠妍
    • Journal Title

      天理大学・総合教育研究センター紀要

      Volume: 14

    • NAID

      120005858767

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「古典」創出と翻訳―ルソー『エミール』の邦訳史を通して見た教育(哲)学形成―2015

    • Author(s)
      室井麗子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 111 Pages: 13-18

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 人間と教育への問いとしての公害教育2015

    • Author(s)
      岡部美香
    • Journal Title

      環境教育

      Volume: 25(1) Pages: 60-69

    • NAID

      130005464782

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育人間学にとって政治とは何か2014

    • Author(s)
      岡部美香
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 23 Pages: 57-66

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育関係論・学び論から世代継承のメディア論へ ―日韓の教育思想史研究は世代継承の実践知をどのように論じ、発信してきたか2014

    • Author(s)
      岡部美香・髙橋舞・盧珠妍
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 23 Pages: 249-257

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] モノ語りを編む2014

    • Author(s)
      岡部美香
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 109 Pages: 99-101

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 例示/例外の政治学2016

    • Author(s)
      岡部美香・北詰(下司)裕子・室井麗子・高橋舞
    • Organizer
      教育哲学会第59回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Formation of Philosophy of Education in Japan: What we can say from the Perspective of Translation History of Rousseau's Emile into Japanese2016

    • Author(s)
      Reiko MUROI
    • Organizer
      The 46th Annual Conference of the Philosophy of Education Society of Australasia
    • Place of Presentation
      Warwick Hotel、フィジー共和国
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 〈生の実践知〉継承に関する日韓比較研究ー茶礼のフィールドワークを通して2016

    • Author(s)
      高松(森)みどり・盧珠妍
    • Organizer
      臨床教育人間学会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] The Position of Human Beings in Kinji Imanishi’s The World of Living Things (Seibutsu no Sekai): A Educational Anthropological Study of Human Approach to the Environment2016

    • Author(s)
      Mika OKABE
    • Organizer
      The 46th Annual Conference of the Philosophy of Education Society of Australasia
    • Place of Presentation
      Warwick Hotel、フィジー共和国
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 〈外〉を形象らない思考へ2015

    • Author(s)
      岡部美香
    • Organizer
      教育哲学会第58回大会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 戦争に抵抗する「戦争の記憶」継承に学校が果す役割―戦争記憶空間および戦争記憶空間を修学旅行先とする学校へのフィールド調査を通して―2015

    • Author(s)
      高橋舞
    • Organizer
      日本教育学会第74回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi