• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Re-creation of norms in educational philosophy after postmodernism: From the viewpoint of interpretation of Freud's thought in post-structuralism

Research Project

Project/Area Number 26381046
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

GESHI Akira  日本大学, 文理学部, 教授 (00401787)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育哲学 / 教育思想史 / ポストモダン思想 / ポストモダニズム / 教育学 / ポストモダン
Outline of Final Research Achievements

Due to the influence of postmodernism, educational philosophy today is said to have become difficult to tell the direction that future education should aim for. Then, how has educational philosophy accepted postmodernism? This research has examined the acceptance of postmodernism in educational philosophy and the positive value of postmodern thought from the viewpoint above. With reference to interpretations of Freud's thoughts in post-structuralism, it is pointed out that the viewpoint of enlightenment and autonomy is also important in educational philosophy today.
As a major research result, 'Postmodernism in Educational Thought: Beyond Postwar Pedagogy(Keiso Shobo, December 2016)' has been published.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 教育思想史の「裏面」を問う――「古典」はどう読まれてこなかったのか2016

    • Author(s)
      相馬伸一・下司 晶・室井麗子・小山裕樹・生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 166-172

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 研究討議に関する総括的報告(研究討議 「教育学の古典」はいかに創られ、機能してきたのか――教育哲学のメタヒストリー)2015

    • Author(s)
      下司 晶・矢野智司
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 111 Pages: 19-25

    • NAID

      40020513328

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 国民の教育権論をフーコーで組み替える――教育思想のポストモダン・序説(道徳教育篇)2015

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 24 Pages: 88-94

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「戦後教育学」のアリーナ―― 政治・ディシプリン・教育運動2015

    • Author(s)
      下司 晶・青柳宏幸・本田伊克・木村元
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 24 Pages: 149-155

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教育学の古典」に関する意識調査――教育哲学会第五七回大会研究討議参加者を対象として2015

    • Author(s)
      下司 晶・木村拓也
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 112 Pages: 232-238

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 見失われた啓蒙のゆくえ――教育哲学と教育実践、その関係性の転換2014

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 109 Pages: 42-48

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「教科化」時代にふさわしい道徳教育の方法とは――「新しい道徳教育」は何を意味するのか2014

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 2014-9 Pages: 76-79

    • NAID

      40020234393

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 批判の力は連鎖する2014

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 23 Pages: 1-4

    • NAID

      110010002380

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育思想史の課題と方法・再論2014

    • Author(s)
      下司 晶・綾井桜子・白銀夏樹・辻 敦子・須川公央・森田尚人・森田伸子・今井康雄
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 23 Pages: 217-226

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「教科化」の時代に道徳教育を考える― 教育内容と指導方法の観点から2014

    • Author(s)
      下司 晶・青柳宏幸・長谷川千恵美・柴山英樹・松嶋哲哉・松岡侑介
    • Journal Title

      教育学雑誌

      Volume: 50 Pages: 73-125

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 〈教育思想史〉の誕生――ドイツと日本2016

    • Author(s)
      下司 晶・相馬伸一・鈴木宏・尾崎博美・日暮トモ子・塩見剛一
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育思想史の「裏面」を問う―「古典」はどう読まれてこなかったのか2015

    • Author(s)
      相馬伸一・下司 晶・室井麗子・小山裕樹・生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第25回大会 コロキウム1
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学三田キャンパス
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「戦後教育学」のアリーナ ―― 政治・ディシプリン・教育運動2014

    • Author(s)
      下司 晶・青柳宏幸・本田伊克・香川七海・木村元
    • Organizer
      教育思想史学会第24回大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学三田キャンパス
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「教育学の古典」はいかに創られ、機能してきたのか――教育哲学のメタヒストリー2014

    • Author(s)
      下司 晶・矢野智司・綾井桜子・藤本夕衣・室井麗子
    • Organizer
      教育哲学会第57回大会研究討議
    • Place of Presentation
      日本女子大学生田キャンパス
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「教科化」の時代に道徳教育を考える― 教育内容と指導方法の観点から2014

    • Author(s)
      下司 晶・青柳宏幸・長谷川千恵美・柴山英樹・松嶋哲哉・松岡侑介
    • Organizer
      日本大学教育学会2014年度春季大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2014-06-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教育思想のポストモダン――戦後教育学を超えて2016

    • Author(s)
      下司 晶
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育 改訂版2016

    • Author(s)
      井ノ口淳三(編)、井ノ口淳三、宮嶋秀光、下司 晶、徳永正直、広瀬信、山崎雄介、徳本達夫、山口和孝(著)
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 教員養成を問いなおす――制度・実践・思想2016

    • Author(s)
      下司 晶・須川公央・関根宏朗(編)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 「甘え」と「自律」の教育学――ケア・道徳・関係性2015

    • Author(s)
      下司 晶(編)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      世織書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 「甘え」と「自律」の教育学――ケア・道徳・関係性2015

    • Author(s)
      下司 晶編
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      世織書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教育システムと社会―その理論的検討2014

    • Author(s)
      広田照幸・宮寺晃夫編
    • Total Pages
      391
    • Publisher
      世織書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教員養成を哲学する――教育哲学に何ができるか2014

    • Author(s)
      林泰成・山名淳・下司 晶・古屋恵太編
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi