Comprehensive study of integrated creation of Japanese inclusive education system and its international significance
Project/Area Number |
26381063
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
OKA Noriko 筑波大学, 人間系, 教授 (20315021)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中村 満紀男 筑波大学, 人間系(名誉教授), 名誉教授 (80000280)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | インクルーシブ教育 / 特別支援教育 / 日本の学校教育 / 社会的特質 / 地域社会 / 国際的意義 / インクルージョン / 地域再生 / 地方都市 / フォーマル / インフォーマル / ソーシャル・インクルージョン / 当事者主導 / 自立生活運動 / 特別支援教育の歴史 / 当事者主義 / IL運動 / 理念と現実の相克 / カリキュラム / 合理的配慮 / 社会的基盤 / 当事者の権利 / ドイツ / アメリカ合衆国 / 国際情報交換 / 教育制度 / 教育の実態 / 障害児教育 / 移民教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In the international community, the Western model has traditionally been regarded as the only standard for inclusive education. Therefore, the purpose of this study is to propose a new inclusive education model under the direction of Japan as an alternative option in the near future. As a result of this study, it became clear that the greatest feature of inclusive education in Japan is the flexibility that is common to all of its principles, systems and practices. In addition, it was suggested that the practice of inclusive education in collaboration with the local community effectively acts not only on school education but also on revitalization of the local community, especially local cities that are suffering from population decline. Japanese inclusive education is considered to be able to provide useful insights, especially to East Asian countries and also developing countries.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究によって期待できる学術的・社会的意義としては、以下の2点が挙げられる。ひとつは、日本がもつ社会的・教育的特質や豊富な教育資源を海外に広く発信することである。それはインクルーシブ教育を介した国際貢献であり、同時に日本に対する国際的関心を高めることにも寄与する。ふたつめは、インクルーシブ教育を通じて国内外の地域社会を活性化することである。学校と地域社会との協働によるインクルーシブ教育の展開は、人口減少や高齢化など、さまざまな問題にあえぐ地方都市の活性化にも結びつくことが期待できる。
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Report
(6 results)
Research Products
(17 results)