• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on bases and effects of radical reforms for educational administration in USA

Research Project

Project/Area Number 26381075
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Yamashita Koichi  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (80324987)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育行政 / 教育政策 / 教育委員会制度 / アメリカ教育行政 / 教員制度 / 教員 / 初等中等教育 / 教育改革 / アメリカ教育制度 / アメリカ合衆国 / 教育政治
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on the current radical and powerful reforms of educational administration in the United States. In the US, especially in urban areas, people criticize teachers and schools because of poor academic test scores, low level of school safety and so on. The traditional boards of education have lost their reliability among people. Instead, the authority and influence of mayors on education have become powerful. They have imposed policies of burden on teachers which shall evaluate strictly contribution of teachers to academic achievement of students and shall give rigorous penalties to them. Similar situation is taking place in Japan. This study insist that we need to cunstruct some normative theories which can emphasize the accountability for future citizens rather than for current ones, that we should pursue the potencial of local public sphere for politics of education, and that we are at more risk of losing independence of education at central goverment.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 7 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教育行政における『急進的』改革の比較研究に向けて―ハックニーへの問い:日米教育改革との比較から―2016

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      日英教育研究フォーラム

      Volume: 20 Pages: 131-136

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育と国家:統治構造の変容と教育行政学研究の課題―教育行政学の観点から―2016

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 42 Pages: 184-188

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「チーム学校」のポリティクスと連携・協働の在り方(課題研究2:総括)2016

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 42 Pages: 238-241

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校組織における「困難を抱える初任教師」への支援と本人の解釈との“ズレ”に関する事例研究2016

    • Author(s)
      太田知実・榎景子・元島ゆき・山下晃一
    • Journal Title

      研究論叢

      Volume: 22 Pages: 24-34

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育委員会制度における「民主性」をめぐる理論的課題 ―規範理論と「教育政治」―2015

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 22 Pages: 42-58

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地域にとって学校とは ―学校統廃合を考えるために2014

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      クレスコ

      Volume: 163 Pages: 34-36

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国教員制度改革における規格化=評価と自律的専門職化2014

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 21 Pages: 210-212

    • NAID

      130007946161

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 指定討論:地域再編の時代における教育と教育学の課題 ―教育行政学の立場から―2016

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様な学びと発達支援 ―教育行政学の観点から―2016

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      日本SNE学会中間集会
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県・神戸市)
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育と国家:統治構造の変容と教育行政学研究の課題 ―教育行政学の観点から―2015

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地方の教育改革とアセスメント:失敗自治体の教育再生プロジェクトとその評価(指定討論:日米比較から)2015

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      日英教育学会
    • Place of Presentation
      専修大学(神奈川県・川崎市)
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育委員会制度研究と教育行政学の方法論的課題2015

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      日本教育行政学会拡大研究推進委員会合評会
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県・神戸市)
    • Year and Date
      2015-07-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育行政リーダー(教育長)の果たす役割とは2014

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      平成26年度変革型「教育長」シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2014-10-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育政治学の創成へ向けて2014

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2014-08-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 首長主導改革と教育委員会制度2014

    • Author(s)
      日本教育行政学会研究推進委員会編、高橋寛人、白石裕、樋口修資、小野田正利、青木栄一、北村亘、山下晃一、小松茂久、天笠茂、高橋哲、貞広斎子、光本滋、伊藤良高、松阪浩史
    • Total Pages
      273
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教育の経営・制度2014

    • Author(s)
      浜田博文編著、西村史子、山田朋子、小栁雅子、小野瀬善行、山下晃一、照屋翔大、末松裕基、柳澤良明、安藤知子、梨本加菜
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi