• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interdisciplinary Research on the Development of a Program for Enhancing Teachers' Risk Management Capabilities

Research Project

Project/Area Number 26381085
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

KAWACHI SHOKO  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (70452703)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 植村 善太郎  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (20340367)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校事故 / 教育裁判 / 危機管理 / 学校経営 / 教育法規 / 学校裁判 / 教員研修
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a training program for enhancing teachers’ risk management capabilities from the viewpoint of risk management. We examined teachers’ expected duty of ensuring safety, among other aspects. We conducted a survey by interviewing teachers about the actual incidences and accident cases that have taken place at school and analyzed the related educational court cases. On the basis of the results, educational materials with illustrations and role-playing activities that can be used at a risk -management training session incorporating group work were developed for teachers. The materials were actually used at the in-school training sessions during a long vacation period. The comments from the trainees were reflected on to improve the program and its materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

①設題教材、②イラスト教材、③ロールプレイング教材といった3タイプの研修教材を作成し、それらを活用したプログラムを構築することで、教育活動上の様々な場面を想定し、危険の有無やその対応について検討する機会を提供することが可能となった。これらのプログラムは、教員免許状更新講習や教育委員会や学校等から依頼されている危機管理研修会等において実施することで、研究成果を学校教育に還元できるよう努めている。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 学校の危機管理マニュアルからみる「危機」とリスク・マネジメントの課題2018

    • Author(s)
      河内祥子
    • Journal Title

      スクール・コンプライアンス研究

      Volume: 6 Pages: 6-15

    • NAID

      40021495101

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 懲戒としての体罰-制度化の歴史と裁判例からみえる現状と課題-2015

    • Author(s)
      河内祥子
    • Journal Title

      スクール・コンプライアンス研究

      Volume: 3 Pages: 0-38

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Book] イラストと設題で学ぶ 学校のリスクマネジメント ワークブック2017

    • Author(s)
      坂田仰・河内祥子
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      時事通信社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] イラストと設題で学ぶ学校のリスクマネジメントワークブック2017

    • Author(s)
      坂田仰・河内祥子
    • Total Pages
      76
    • Publisher
      時事通信出版局
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 若手教師の成長をどう支援するか2017

    • Author(s)
      藤田祐介・加藤秀昭 他
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi