• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Securing the Educational Opportunitiy for Asian Language Minoritiy Students in California

Research Project

Project/Area Number 26381092
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHiroshima University (2016-2017)
Osaka City University (2014-2015)

Principal Investigator

TAKIZAWA JUN  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (20314718)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsアジア系言語マイノリティ / 双方向イマージョン・プログラム / 学校選択 / 教育の正統性 / 人的ネットワーク / 専門的指導性 / アイデンティティ / 言語マイノリティ / 住民投票 / 学校参加 / 教育の専門性 / 民族の文化と歴史の継承 / 学校支援のネットワーク / インフォーマルなルートによる教員確保 / 保護者の学校経験
Outline of Final Research Achievements

This study examined the implementation status and issues of the two-way immersion program (TWI) in Asian languages and English in California, USA. The following research results were obtained. (1)The importance of expert guidance of the Board of Education in the establishment and operation of Mandarin and Hmong TWI school with few speakers and the significance of securing the legitimacy of TWI school by school choice system,(2)the importance of human network of language community in securing teachers for TWI,(3)Ensuring educational opportunities to establish identity and self-esteem as ethnic groups,(4)the lack of teachers to establish and operate high-quality TWI schools and the disparity in implementation capacity of school district.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] グローバル化と公教育の言語 -カリフォルニア州における州民投票・提案58可決からの示唆-2018

    • Author(s)
      滝沢潤
    • Journal Title

      教育行政学研究

      Volume: 38巻

    • NAID

      40021704448

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語マイノリティの平等な教育機会の保障における学校選択の可能性 -カリフォルニア州における双方向イマージョン・プログラム実施校の検討-2014

    • Author(s)
      滝沢潤
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 第40号 Pages: 91-108

    • NAID

      130007616572

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] カリフォルニア州における 州民投票・提案58可決の意義と課題2017

    • Author(s)
      滝沢潤
    • Organizer
      西日本教育行政学会第39回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカにおける公教育の多様化と包摂 ーカリフォルニア州の言語マイノリティに対する教育機会の保障を中心にー2017

    • Author(s)
      滝沢潤
    • Organizer
      日本教育行政学会第52回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「中国語-英語」双方向イマージョン・プログラムの保護者の選択理由 -カリフォルニア州・サンフランシスコ市を事例として-2016

    • Author(s)
      滝沢潤
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日米の教育ガバナンスと学校づくり2015

    • Author(s)
      滝沢潤
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 公教育の問いをひらく2018

    • Author(s)
      教育をひらく研究会編
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      デザインエッグ
    • ISBN
      9784815003852
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi