• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a in-school training system for improving consultation competencies of kindergarten teachers

Research Project

Project/Area Number 26381097
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKokugakuin University

Principal Investigator

kaminaga mitsuko  國學院大學, 人間開発学部, 教授 (80353390)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 日浦 直美  関西学院大学, 教育学部, 教授 (80181056)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NOMOTO Sigeo  國學院大學, 人間開発学部, 教授 (10616890)
ODA Yutaka  聖徳大学, 児童学部, 教授 (50024998)
HASIMOTO Yuuko  関西学院大学, 教育学部, 教授 (80228428)
NAKAHASHI Miho  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (30291876)
YAMASE Noriko  國學院大學, 人間開発学部, 准教授 (00455057)
HIROI Yuuchi  國學院大學, 人間開発学部, 助教 (80723709)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords園内研修 / 保育相談力 / 中堅教員 / 新規採用教員 / 幼稚園教員の専門性 / 園内研修システム / 園長 / 教員の力量形成 / 教職員の年齢構成 / 園組織 / 保育者の力量形成 / 保育臨床 / 保育者の成長過程
Outline of Final Research Achievements

In the present study, we conducted questionnaires to private kindergartens and found that principals, mid-career teachers, and newly employed teachers had different notions of in-school teacher training. For improving consultation competencies of teachers, it is important to break away from the “traditional type” of in-school training which focuses on curriculum and to have teachers engage in active discussion on their views of understanding children and educational environment using day-to-day episodes. In-school training in which teachers exchange ideas and reflect on their teaching is effective for newly employed teachers as well as other teachers. However, the present study showed that mid-career teachers play a central role in in-school training and developing a new in-school training system is needed.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 幼稚園における園内研修の実態に関する研究2016

    • Author(s)
      中橋美穂 橋本祐子
    • Journal Title

      関西学院大学教育学論究

      Volume: 8 Pages: 157-164

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園における園内研修ので学び合いに関する実態調査‐大阪府の私立幼稚園への質問紙調査を通して‐2015

    • Author(s)
      中橋美穂
    • Journal Title

      エデュケア (大阪教育幼児教育教室紀要)

      Volume: 第36号 Pages: 43-50

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 専門職としての保育者2015

    • Author(s)
      神長美津子
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 第53巻

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園教員の抱く専門性向上のイメージ2017

    • Author(s)
      山瀬範子 神長美津子 野本茂夫 廣井雄一
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      川崎医療福祉大学(岡山県倉敷市)
    • Year and Date
      2017-05-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 新任教員に対するサポートの体制-幼稚園における園内研修の実態調査から-2016

    • Author(s)
      廣井雄一 神長美津子 野本茂夫 山瀬範子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      神戸女子大学(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 園長の考える中堅教員像-幼稚園における園内研修の実態調査から-2016

    • Author(s)
      山瀬範子 神長美津子 野本茂夫 廣井雄一
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園教員の経験年数の実態2016

    • Author(s)
      廣井雄一
    • Organizer
      こども環境学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2016-04-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園における園内研修の実態調査についての考察Ⅰ2015

    • Author(s)
      山瀬範子 廣井雄一 神長美津子 日浦直美 柴崎正行 橋本裕子 野本茂夫 中橋美穂
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園における園内研修の実態調査についての考察Ⅱ2015

    • Author(s)
      廣井雄一 山瀬範子 神長美津子 日浦直美 柴崎正行 橋本裕子 野本茂夫 中橋美穂
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 園内研修における中堅保育者の役割観同僚との関係を視点にして--2015

    • Author(s)
      中橋美穂、橋本裕子、日浦直美
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の園内研修を通した育ち2015

    • Author(s)
      山瀬範子、神長美津子、野本茂夫、廣井雄一
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 保育の質向上につながる園内研修の在り方2015

    • Author(s)
      神長美津子
    • Organizer
      新潟県私立幼稚園協会
    • Place of Presentation
      NSG学生総合プラザ
    • Year and Date
      2015-01-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 専門職としての保育者-保育者の力量形成に視点をあてて-2016

    • Author(s)
      神長美津子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      光生館
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 『保育ナビ』4月号~3月号連載「新人・中堅を育てる12のポイント」2015

    • Author(s)
      神長美津子
    • Publisher
      フレーベル館
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi