• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A field study about multiply handicapped children for the purpose of making a support model to form a "collective-consciousness"

Research Project

Project/Area Number 26381100
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

ENDO Noyuri  法政大学, キャリアデザイン学部, 准教授 (20550932)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大塚 類  青山学院大学, 教育人間科学部, 准教授 (20635867)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords発達障害 / 視線恐怖 / 対人関係の困難 / 見えない生きづらさ / 主体的参画 / 共同体的意識形成 / ハンディキャップへの支援 / 継続的な支援 / 支援者の自由 / 社会適応 / 共同的意識 / 児童養護施設 / 低学力 / 支援困難校 / 若者 / 恋愛不全 / 複合的困難 / 移民・外国籍 / 不登校 / 貧困 / 事例研究 / 現象学
Outline of Final Research Achievements

This research studies what difficulty multiply handicapped children have, and what support they need, focusing on their lack of “feeling to live with others collectively”. It elucidates four points below. 1; children need various support because their difficulties are complex, but Japanese school can’t have such a function. 2; their difficulties are so complex that they can’t be understood enough and it remains as “invisible ikizurasa (feeling hard to live)” after their school age.3; the base of support for them is “with empathy” and being continuous. 4; it is useful for them to take part in the support activities by themselves.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (15 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 「生きづらさの質的分析モデル構想」2017

    • Author(s)
      大塚 類
    • Journal Title

      研究領域を横断する対話の場と協働に基づく『生きづらさ学』の構築

      Volume: 1 Pages: 84-95

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「私を形作った三つの問いかけ」2017

    • Author(s)
      大塚 類
    • Journal Title

      日本人間性心理学研究

      Volume: 34 Pages: 207-212

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 私は『本当の私』をわからないということ2016

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会の中で自分をわかるということ2016

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 物語としての自己 わかり合えない他者と共に生きる2016

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『自己基盤が脆い』患者へのアプロ―チ2016

    • Author(s)
      大塚 類
    • Journal Title

      日本透析医学会雑誌

      Volume: 50 Pages: 188-189

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 悲哀をめぐる研究 虐待してしまう母親の回復支援に向けて2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 13 Pages: 157-169

    • NAID

      120005729093

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 『生きづらさ』の研究 ひと(他者)にわかってもらえないということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 138-144

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 親が子どもをわかるということ わかりすぎるということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 250-256

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童支援についての臨床教育学的考察――おとながこどもの〈肩代わり〉をすることの意味2016

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      青山学院大学教育人間科学部紀要

      Volume: 7 Pages: 17-27

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] エピソード研究で『現象学』を使う意味2015

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      看護研究

      Volume: 48 Pages: 571-574

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 質的研究の正当性:エピソード研究の妥当性とは何か2015

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      看護研究

      Volume: 48 Pages: 575-577

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ミラーニューロンをめぐる研究動向の検証─神 経細胞水準からみる「他者」の色合いの解明に向けて─」『生涯学習とキャ リアデザイン2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャ リアデザイン

      Volume: 12 Pages: 37-45

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 存在を肯うべなわれること 自らを振り返ること2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      刑政

      Volume: 126 Pages: 38-47

    • NAID

      40020347621

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 事例研究から子どもを理解する――児童養護施設での「別れの引き受け方」に着目して2014

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      こころの科学

      Volume: 178 Pages: 97-103

    • NAID

      40020244976

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「『現象学する』とはどういうことか――みずからの体験を事例として省察する意味」課題研究「哲学生成の現場としての教育実践――教育哲学のフロンティア3」2016

    • Author(s)
      大塚 類
    • Organizer
      教育哲学会第59回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都・文京区)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「自己基盤が脆い」患者へのアプローチ2016

    • Author(s)
      大塚 類
    • Organizer
      第61回日本透析医学会学術集会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2016-06-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「物語論に基づく現象学的解釈」「MY TREE ペアレンツ・プログラムの効果:量的分析と現象学による質的分析」2016

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり・大塚 類
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府・大阪市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 生きづらさの質的分析モデル構想2016

    • Author(s)
      大塚 類
    • Organizer
      「生きづらさ学」講演会&ワークショップ
    • Place of Presentation
      岐阜女子大学(岐阜県岐阜市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 困難を抱える若者のキャリア形成とresiliense―家庭基盤や認知機能の困難に着目して2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様な他者の理解をめざして2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会
    • Place of Presentation
      聖カタリナ大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 恋愛回避的な若者の『見えない生きづらさ』―自尊感情に着目した考察2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Organizer
      日本人間性心理学会
    • Place of Presentation
      聖カタリナ大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 公的役割を超えて私的支援を行なうことに不可避なつらさ――時間の観点から児童養護施設職員の語りを考察する――2015

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会
    • Place of Presentation
      聖カタリナ大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 人から見られることによる身体の際立ちの意味─『ふつう』であることの 背後にひそむ困難に目を向けて─2014

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Organizer
      人間性心理学会第33回大会研究発表
    • Place of Presentation
      南山大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-10-10 – 2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] おとなが子どもの〈肩代わり〉をすることの意味2014

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり
    • Organizer
      」人間性心理学会第33回 大会研究発表
    • Place of Presentation
      南山大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-10-10 – 2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Surveillance study of teacher’s morality,2014

    • Author(s)
      Tokuko Kawasaki, Koji Kosugi, Noyuri Endo, Rui Ohtsuka
    • Organizer
      the 29th International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Palais des congres de Paris(フランス)
    • Year and Date
      2014-07-09 – 2014-07-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi