• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Support Systems for Young ECEC Teachers Developing their Professional Identity : Linking Pre-Service and In-Service Education

Research Project

Project/Area Number 26381102
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokyo City University

Principal Investigator

NAITO Tomomi  東京都市大学, 人間科学部, 教授 (10308330)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田爪 宏二  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (20310865)
大野 和男  鎌倉女子大学, 児童学部, 准教授 (40339487)
井戸 ゆかり  東京都市大学, 人間科学部, 教授 (60331500)
小泉 裕子  鎌倉女子大学, 児童学部, 教授 (80310465)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords保育者養成 / 現職教育 / 移行期 / ファーストステージ・クライシス / 評価(アセスメント) / 振り返り / 養成と現職の連携 / 保育者の専門性 / ファーストステージクライシス / 保育の振り返り / クライシスの構え / メンタライゼーション / 研修
Outline of Final Research Achievements

In order to enhance the quality of ECEC, promoting professional qualifications for ECEC teachers is essential. However young ECEC teachers(1-3 years of experiences) suffer from anxiety and lose self-confidence and leave the field early.It is referred to as "First Stage Crisis"for ECEC teachers.
This study aims to understand the characteristics of " First Stage Crisis" and identify its cause. This study focused on three aspects; 1) Persistent training programs for ECEC teachers in their transition period from novice to expert, 2) Development of ECEC teacher identity as a professional ECEC practitioner, 3) Implementation of effective support system for ECEC young teachers.
Results; Professional consultation such as mentoring encourages ECEC teachers to overcome their career crisis. ECEC teachers realize their professional growth through interactions with children. Promoting opportunities for them to recognize results of their work efforts is an effective way to enhance their motivation.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 新任保育者1年目が抱えるクライシスとその構造―『保育者になる』から『保育者である』への移行に着目してー2017

    • Author(s)
      内藤知美、井戸ゆかり、小泉裕子、大野和男、田爪宏二
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第8号 Pages: 37-45

    • NAID

      40021815811

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 幼児理解を深める演習課題―観察する力と観察記録を書く力の向上を目指した取り組み―2017

    • Author(s)
      井戸ゆかり、亀田佐知子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第8号 Pages: 11-22

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育者志望短期大学生の実習経験および就学意識における保育者効力感の影響2016

    • Author(s)
      田爪宏二、廣瀬真喜子
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科附属臨床教育実践研究センター紀要

      Volume: 19号 Pages: 2-12

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師志望学生における資質獲得とメンタライゼーション能力との関係2015

    • Author(s)
      増田裕子、田爪宏二、相澤雅文
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究(日本発達障害システム学会誌)

      Volume: 14 Pages: 5-12

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ファーストステージクライシスの実態とその支援2015

    • Author(s)
      内藤知美・井戸ゆかり
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第6号 Pages: 35-44

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 保育所実習の経験や不安に対するメンタライゼーション能力の影響(2)-実習の進行に伴う変化―2017

    • Author(s)
      田爪宏二、廣瀬真喜子、増田優子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市)
    • Year and Date
      2017-03-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 子育て支援とストレスマネジメント2016

    • Author(s)
      井戸ゆかり
    • Organizer
      調布市保育園協会
    • Place of Presentation
      調布市文化会館(東京都調布市)
    • Year and Date
      2016-10-21
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 保育所実習におけるメンタライゼーション能力の影響―保育者効力感および保育(者)観の変化との関連から2016

    • Author(s)
      田爪宏二、廣瀬真喜子、増田優子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園教諭の保育者アイデンティティ―2016

    • Author(s)
      小泉裕子
    • Organizer
      川崎市私立幼稚園協会新規採用者研修会
    • Place of Presentation
      大磯プリンスホテル(神奈川県中郡)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの成長の見える化と保育者の成長2016

    • Author(s)
      小泉裕子
    • Organizer
      平成28年度神奈川県私立幼稚園協会新規採用者研修
    • Place of Presentation
      鶴見大学(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-08-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study of ECEC Students Who Participated in the Child-Rearing Support Training2016

    • Author(s)
      NAITO Tomomi
    • Organizer
      68th OMEP World Assembly and Conference
    • Place of Presentation
      Seoul(Korea)
    • Year and Date
      2016-07-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ファーストステージクライシスの問題Ⅰ2016

    • Author(s)
      大野和男、小泉裕子、内藤知美、井戸ゆかり、田爪宏二
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 保育所実習の経験や不安に対するメンタライゼーション能力の影響2016

    • Author(s)
      田爪宏二、廣瀬真喜子、増田優子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育実習における不安と保育(者)観の変化におよぼす保育者効力感の効果2015

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Kindergarten teachers' Practical Knowledge and Support for Early Childhood Numerical Cognition2015

    • Author(s)
      Tazume,H.
    • Organizer
      OMEP 67th World Assembly and Conference
    • Place of Presentation
      Washington DC (USA)
    • Year and Date
      2015-07-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A study of Teaching Practice DevelopmenT of Students Who Partcipate in the Child-Realing Support Center in Jpan Ⅱ2015

    • Author(s)
      Mutsuko YOSHINAGA, Tomomi NAITO, Ryoko Beppu
    • Organizer
      OMEP 67th World Assembly and Conference
    • Place of Presentation
      Washington DC (USA)
    • Year and Date
      2015-07-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ファーストステージクライシス(3)-新任保育者の振り返りからー2015

    • Author(s)
      内藤知美、井戸ゆかり、小泉裕子、大野和男、田爪宏二
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-05-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] The Study about Teaching Practice Development of the ECEC Students2014

    • Author(s)
      内藤知美
    • Organizer
      The 66th OMEP World Conference
    • Place of Presentation
      University College Cork : Ireland(Cork City)
    • Year and Date
      2014-07-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ファーストステージクライシス(1)-プレ保育者の成長調査より―2014

    • Author(s)
      小泉裕子、大野和男、井戸ゆかり、内藤知美
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ファーストステージクライシス(2)-保育者ニーズを踏まえた支援―2014

    • Author(s)
      井戸ゆかり、内藤知美、小泉裕子、大野和男
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 報告書「保育者のファーストステージ・クライシス」2017

    • Author(s)
      内藤知美、井戸ゆかり、小泉裕子、大野和男、田爪宏二
    • Total Pages
      33
    • Publisher
      東京都市大学・内藤知美研究室
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 保育の心理学2017

    • Author(s)
      田爪宏二編著
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 保育者のためのキャリア形成論2015

    • Author(s)
      石井昭義、小原敏郎編 内藤知美ほか
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      建帛社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 保育現場で使えるカウンセリング・テクニック2015

    • Author(s)
      諸富詳彦、冨田久枝編 田爪宏二ほか
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi