• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Considering Assessment for Writing Programs towards Developing Generic Skills

Research Project

Project/Area Number 26381108
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokuriku University (2016-2017)
Kyushu International University (2014-2015)

Principal Investigator

YAMAMOTO Keiichi  北陸大学, 経済経営学部, 教授 (30341481)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大島 弥生  東京海洋大学, 学術研究院, 教授 (90293092)
成瀬 尚志  長崎大学, 大学教育イノベーションセンター, 准教授 (60467644)
吉村 充功  日本文理大学, 工学部, 教授 (10369134)
伊藤 孝行  北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 准教授 (00588478)
中村 博幸  京都文教大学, 臨床心理学部, 教授 (20105224)
藤 勝宣  九州国際大学, 法学部, 教授 (00217457)
Research Collaborator NARITA Hideo  
HORIGAMI Akiko  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords文章表現科目 / 初年次教育 / アクティブラーニング / 学力の3要素 / 生きる力 / コンピテンシー / 文章表現 / 知識活用 / 経験の言語化 / リフレクション / 日本語表現 / 日本語リテラシー / ジェネリックスキル / キャリア教育 / ルーブリック評価 / FD
Outline of Final Research Achievements

The main objective of this research is to provide tools and a theoretical framework that contributes to improving Writing programs in higher education. As a result of the research, three more points could be presented after clarifying the six points that should be kept in order to improve the quality of Writing programs. First, it is important to set a theme that combines three types of theme, "Interpersonal type theme" seeking persuasion and empathy to readers, "Reflective type theme" looking back on his/her own experience, "Subject-matter type theme" discovering appropriate problem and solution from various information. Secondly, we presented perspectives on problems caused by introducing active-learning methods, and its solutions. Thirdly, we classified the active-learning methods and the program design to nurture three types of ability.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (29 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 留学生との対話授業を通じた日本語母語話者大学生の学び2018

    • Author(s)
      大島弥生
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 553 Pages: 28-31

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 初年次における文章表現基礎講座の実際と課題2017

    • Author(s)
      坂井美穂、赤星哲也、太田清子、藪内聰和、森迫誠、郡弘文、吉村充功
    • Journal Title

      日本文理大学紀要

      Volume: 45-2・46-1 Pages: 199-202

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高大接続システム入試改革と学修評価― 北陸大学と日本文理大学での入試改革を例に―2016

    • Author(s)
      吉村充功・山本啓一・田中康友
    • Journal Title

      初年次教育学会第9回大会発表要旨集録

      Volume: 9 Pages: 118-119

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 法学部専門基礎科目における授業の協働運営について2016

    • Author(s)
      山本啓一、菅尾暁、林田幸宏、神陽子、藤野博行
    • Journal Title

      大学教育学会第38回大会発表要旨集録

      Volume: 38 Pages: 178-179

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] レポート評価において求められるオリジナリティと論題の設定について2014

    • Author(s)
      成瀬尚志
    • Journal Title

      長崎外大論叢

      Volume: 18 Pages: 99-107

    • NAID

      110009886858

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 学力の3要素を育成する初年次教育および専門基礎教育~九国大法学部・北陸大学大学教育改革実践事例2017

    • Author(s)
      山本啓一
    • Organizer
      鹿児島国際大学第2回FD講演会
    • Place of Presentation
      鹿児島国際大学
    • Year and Date
      2017-03-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教員の協働体制をいかにマネジメントするか2017

    • Author(s)
      山本啓一
    • Organizer
      初年次教育学会第11回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 高大社の協働講座による地域人材育成の可能性2017

    • Author(s)
      吉村充功、島岡成治、他5名
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 初年次における日本語学力と文章表現力の相関に関する一考察2017

    • Author(s)
      坂井美穂、吉村充功
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第13回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 北陸大学21世紀型スキルAO入試と教育改革2016

    • Author(s)
      山本啓一
    • Organizer
      「高大接続の意義と教育改革」シンポジウム
    • Place of Presentation
      金沢市文化ホール大集会室
    • Year and Date
      2016-12-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] TAE(Thinking At the Edge)公開FDセミナー2016

    • Author(s)
      得丸智子、成田秀夫、大島弥生、吉村充功、山本啓一、竹内幸哉
    • Organizer
      日本語表現デザイン塾・北陸大学共同開催FDセミナー
    • Place of Presentation
      金沢歌劇座
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高大接続改革-学力の3要素を育成する初年次教育と授業設計2016

    • Author(s)
      山本啓一
    • Organizer
      九州共立大学平成28年度第1回FD・SD研修会
    • Place of Presentation
      共立大学
    • Year and Date
      2016-09-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高大接続システム入試改革と学修評価― 北陸大学と日本文理大学での入試改革を例に―2016

    • Author(s)
      吉村充功・山本啓一・田中康友
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      四国大学
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ワークショップ「学生の経験を言語化し、学びを深めるライティング指導―TAE(Thinking At the Edge)をベースにした「経験をことば化する方法」―」2016

    • Author(s)
      成田秀夫、山本啓一、得丸 智子
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      四国大学
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ジェネリックスキル育成を意識した入学前教育の作文課題におけるルーブリック評価と日本語学力の相関に関する一考察2016

    • Author(s)
      吉村充功・坂井美穂
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第12回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪国際大学
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ワークショップ「学力の3要素を育成する文章表現授業モデル」2016

    • Author(s)
      山本啓一、成田秀雄
    • Organizer
      高校の先生方を対象とした高大接続研修会
    • Place of Presentation
      北陸大学
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次教育と大学改革2016

    • Author(s)
      吉村充功
    • Organizer
      初年次教育改革プロジェクト 第1回FDワークショップ
    • Place of Presentation
      北陸大学山中町セミナーハウス
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語リテラシーをアクティブラーニングで育成する授業設計と授業方法2016

    • Author(s)
      山本啓一
    • Organizer
      北陸大学H28年度第1回FDワークショップ
    • Place of Presentation
      北陸大学
    • Year and Date
      2016-07-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] コモンルーブリックの作成と運用~学修評価とディプロマ・ポリシーの実質化~2016

    • Author(s)
      吉村充功
    • Organizer
      九州女子大学 家政学部 人間生活学科 平成28年度第2回勉強会(FD/SD研修会)
    • Place of Presentation
      九州女子大学
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 法学部専門基礎科目における授業の協働運営について2016

    • Author(s)
      山本啓一、菅尾暁、林田幸宏、神陽子、藤野博行
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      立命館大学大阪いばらきキャンパス
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における文章表現科目の過去・現在・未来と私2016

    • Author(s)
      中村博幸
    • Organizer
      日本語表現デザイン塾公開研究会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ジェネリックスキル育成をめざした言語表現活動における学修評価2016

    • Author(s)
      吉村充功
    • Organizer
      日本語表現デザイン塾公開研究会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 知識を用いた文章表現を可能にする論題の分類・課題の設計2016

    • Author(s)
      成瀬尚志
    • Organizer
      日本語表現デザイン塾公開研究会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 生きる力を育成する,対課題・対自己型を統合した初年次文章表現2016

    • Author(s)
      山本啓一
    • Organizer
      日本語表現デザイン塾公開研究会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 人間力育成を目的にした初年次教育のデザインと文章表現科目の役割2016

    • Author(s)
      吉村充功
    • Organizer
      日本文理大学 文章表現基礎講座ワークショップ
    • Place of Presentation
      日本文理大学
    • Year and Date
      2016-02-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] キャリアチュートリアル科目の位置づけとリフレクション・TAEワークショップ2016

    • Author(s)
      山本啓一
    • Organizer
      九州国際大学授業研究会
    • Place of Presentation
      九州国際大学
    • Year and Date
      2016-02-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 生きる力を育成する文章表現科目とは何か―対課題型タイプと対自己型タイプを統合した文章表現の意義について―2015

    • Author(s)
      山本啓一、吉村充功、成瀬尚志、伊藤孝行、成田秀夫
    • Organizer
      初年次教育学会第8回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2015-09-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 剽窃が困難となるレポート論題の類型化―レポート課題における到達目標の多様性とオリジナリティとの関連について―2015

    • Author(s)
      成瀬尚志
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 3年間を通した文章表現科目のモデレーションについて2015

    • Author(s)
      成瀬尚志、安江枝里子、坂本彩希絵
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-13 – 2015-03-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次文章表現科目におけるジェネリック・スキルの養成〜アクティブラーニングを組み込んだ文章表現科目の授業設計2015

    • Author(s)
      山本啓一・吉村充功・成瀬尚志
    • Organizer
      アカデミックジャパニーズグループ定例研究会
    • Place of Presentation
      東京海洋大学
    • Year and Date
      2015-02-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 初年次教育の質を高める教員協働を考える:文章表現科目の実践を例にして2014

    • Author(s)
      中村博幸、吉村充功、堀上晶子
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      帝塚山大学
    • Year and Date
      2014-09-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次教育におけるレポート評価と論題の設定について2014

    • Author(s)
      成瀬尚志
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      帝塚山大学
    • Year and Date
      2014-09-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] レポート評価と論題の設定について2014

    • Author(s)
      成瀬尚志
    • Organizer
      応用哲学会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-05-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 社会で要求される文章表現能力の評価基準について〜警察官小論文試験を事例として2014

    • Author(s)
      山本啓一
    • Organizer
      応用哲学会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-05-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 進化する初年次教育(初年次教育学会10周年記念論集)2018

    • Author(s)
      成田秀夫、山本啓一他
    • Publisher
      世界思想社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 大学生の日本語リテラシーをいかに高めるか2014

    • Author(s)
      大島弥生、中村博幸、成田秀夫、堀上晶子、吉村充功、山本啓一、桑原千幸
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 日本語表現デザイン塾公開研究会のおしらせ

    • URL

      http://www.kawai-juku.ac.jp/info/fdwork/

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi