• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Study for the improvement of communication between parents and childcare workers learning from misunderstanding examples

Research Project

Project/Area Number 26381112
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKyoto Bunkyo Junior College

Principal Investigator

Chang Jeongkyong  京都文教短期大学, 幼児教育学科, 准教授 (50551975)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 真下 知子  京都文教短期大学, 幼児教育学科, 准教授 (80551978)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords保育者 / 保護者 / コミュニケーション / 誤解 / 研修プログラム / 改善 / 事例 / 経験年数 / 誤解事例 / インタビュー / フリー保育士 / ミスコミュニケーション / 個別インタビュー / コミュニケーション改善
Outline of Final Research Achievements

In interpersonal communication, misunderstanding can cause trouble. If the childcare worker learns the cause, process, and solution of misunderstanding cases, it can be expected to reduce communication problems that may occur in the future. In this research, we worked on the development of a training program to improve communication skills by collecting misunderstanding cases that occurred between parents and childcare workers. Half of the targeted childcare workers had the experience of being misunderstood by their parents. The parents also had the experience of being misunderstood by the childcare workers. In the training of young childcare workers, it was possible to perceive the factors causing misunderstanding from objective viewpoints.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保護者と保育者間において発生する誤解事例を通してコミュニケーション改善を目指した研究である。保育者による保護者支援が責務として位置づけられており、日々の保育の中で良好な関係構築と維持を図るために、誤解のような失敗例から学ぶ研修プログラムの開発に取り組んだ。誤解体験をした保育者が保護者対応に経験からの学びを活かしていることは明らかであったが、若手保育者や保育者養成校の学生にとって保護者対応は不安を抱くものである。収集した事例から作られた研修プログラムを活用し、保護者とのコミュニケーションを客観的な視点で捉え、修正活用できることが期待できる。

Report

(7 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (9 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 保護者ー保育者間のコミュニケーションに関する保育者の語り2019

    • Author(s)
      張 貞京・真下知子
    • Journal Title

      京都文教短期大学 研究紀要

      Volume: 57 Pages: 13-21

    • NAID

      120006561158

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保護者からみた保育者との誤解体験2018

    • Author(s)
      張 貞京・真下知子
    • Journal Title

      京都文教短期大学 研究紀要

      Volume: 56 Pages: 45-54

    • NAID

      120006409031

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害児保育にかかわる保護者と保育者の誤解ー「気になる子ども」から障害を診断された子どもまでー2017

    • Author(s)
      張 貞京
    • Journal Title

      京都文教短期大学 研究紀要

      Volume: 55 Pages: 71-81

    • NAID

      40021146252

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 保護者ー保育者間のコミュニケーションにおける誤解事例の収集2016

    • Author(s)
      張 貞京・真下知子
    • Journal Title

      京都文教短期大学 研究紀要

      Volume: 54 Pages: 47-57

    • NAID

      40020755866

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育者-保護者間の誤解に関する基礎調査2015

    • Author(s)
      張 貞京・真下知子
    • Journal Title

      京都文教短期大学 研究紀要

      Volume: 53 Pages: 55-66

    • NAID

      110009889184

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保護者-保育者間のコミュニケーションにおける誤解事例の収集Ⅴ2020

    • Author(s)
      張 貞京
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の語りにみる保護者との誤解体験2019

    • Author(s)
      張 貞京・真下 知子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者ー保育者間のコミュニケーションにおける誤解事例の収集Ⅳ2019

    • Author(s)
      張 貞京
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者ー保育者間のコミュニケーションにおける誤解事例の収集Ⅲ2018

    • Author(s)
      張 貞京・真下知子
    • Organizer
      日本保育学会 第71回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者からみた保育者との誤解体験2017

    • Author(s)
      張 貞京・真下知子
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県・広島市)
    • Year and Date
      2017-03-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者ー保育者間のコミュニケーションにおける誤解事例の収集Ⅱ―保育者が誤解した例を通して―2016

    • Author(s)
      張 貞京・真下知子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者は保護者との誤解経験を保育にどう活かしているか2016

    • Author(s)
      張 貞京・真下知子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者ー保育者間のコミュニケーションにおける誤解事例の収集2015

    • Author(s)
      張 貞京・真下知子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者ー保護者間の誤解事例にみるコミュニケーションのズレ2015

    • Author(s)
      張 貞京・真下知子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学 本郷キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 保育者のためのコミュニケーション・ワークブック2018

    • Author(s)
      千古 利恵子、張 貞京、真下 知子、本山 益子
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512735
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 誤解事例から学ぶ保護者と保育者のコミュニケーション

    • URL

      https://www.yokyo-communication.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi