• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The verification of museum professional training program based on collaboration between a university and its museum in the United States

Research Project

Project/Area Number 26381114
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionFukuoka Women's Junior College (2015-2016)
Kyushu Women's Junior College (2014)

Principal Investigator

kajiwara kenji  福岡女子短期大学, その他部局等, 講師 (90726481)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2015: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学芸員養成 / 高等教育 / 博物館教育 / アメリカ
Outline of Final Research Achievements

In this study, I carried out two field studies in the United States. First, from the interview of the university professor, I clarified that (ⅰ) the transformation process of museum studies program the 1980s through the 2000s, (ⅱ) the need of the educator training education as the core program in the field of museum studies. Secondly, based on the opinion surveys of students, I made clear that (ⅲ) "museum administration " is now the key subject of the curriculum contents of museum studies. After that, I suggested that "museum administration" would be effective for a curator qualification system in Japan.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 博物館教育におけるインタープリテーション(interpretation)とは何か ―教育担当学芸員(museum educator)の役割に焦点をあてて―2016

    • Author(s)
      梶原 健二
    • Journal Title

      九州大学大学院教育学コース院生論文集飛梅論集

      Volume: 第16号 Pages: 1-16

    • NAID

      120005817858

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ教育における芸術的思考と認知研究の動向―美術館・博物館から見るアメリカ芸術教育の展望―2016

    • Author(s)
      奥村 高明, 池内 慈朗 ,梶原 健二
    • Journal Title

      アメリカ教育学会 第28回大会 発表要旨集録

      Volume: 28 Pages: 32-32

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 博物館教育におけるインタープリテーション(interpretation)とは何か―教育担当学芸員(museum educator)の役割に焦点をあてて―2016

    • Author(s)
      梶原健二
    • Journal Title

      九州大学大学院教育学コース院生論文集飛梅論集

      Volume: 第16号 Pages: 1-16

    • NAID

      120005817858

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] アメリカの生涯学習の多様性―ネイティブ・アメリカン博物館教育の体験記―2017

    • Author(s)
      梶原 健二
    • Organizer
      福岡女子短期大学「市民短大」公開講座
    • Place of Presentation
      福岡女子短期大学
    • Year and Date
      2017-02-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域型専門大学における学芸員養成教育の使命について―アメリカンインディアン美術大学の事例を手がかりに―2016

    • Author(s)
      梶原 健二
    • Organizer
      アメリカ教育学会第28回大会公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育担当学芸員による「interpretation」とは何か-1970年以降のアメリカ博物館教育の定義を手がかりに-2015

    • Author(s)
      梶原健二
    • Organizer
      九州教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      名桜大学
    • Year and Date
      2015-10-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi