• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Develoment for Student learning-Outcome Based Peer Programs

Research Project

Project/Area Number 26381135
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Abe Yukiko  大阪大学, 全学教育推進機構, 准教授 (30553416)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 望月 由起  昭和女子大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (50377115)
橋場 論  福岡大学, 公私立大学の部局等, 講師 (50549516)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) Kojima Saeko  玉川大学, 教育学部, 准教授 (40434196)
Shin Kimie  立命館アジア太平洋大学, 教育開発・学修支援センター, 教授 (90162784)
Hirai Tatsuya  立命館アジア太平洋大学, 教育開発・学修支援センター, 准教授 (80389238)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords学生支援 / ピアプログラム / ピアサポート / 高等教育 / 日米比較 / 学習成果 / アセスメント / 学寮プログラム / 学寮アシスタント / 高等教育マネジメント
Outline of Final Research Achievements

This research explores the model of peer programs based on student learning outcomes in higher education. Peer programs are gaining popularity on college campuses one the past 20 years. According to cases of U.S. Peer programs, The following results were obtained.
The first, their target of an assessment is not only student learning outcomes, covering whole of programs or activities. The second, it is becoming development mid-term strategic plan in recent years. These describe student affairs need accountable to stakeholders for the role and meaning of their activities in education. The one of the important implication for future learning outcomes assessment in Japanese student affairs/services is learning outcome assessment must relate each other with institutional strategies and goals, and the other educational activities and programs to improve an educational quality as a whole.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (18 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 学生支援における学習成果を基盤としたアセスメントの実態と課題2017

    • Author(s)
      安部有紀子、橋場論、望月由起
    • Journal Title

      高等教育研究

      Volume: 20

    • NAID

      130007649272

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課外活動、学生表彰、ピア・サポート、ボランティア活動2017

    • Author(s)
      安部有紀子
    • Journal Title

      大学教育の継続的変動と学生支援ー大学等における学生支援の取組状況に関する調査ー

      Volume: - Pages: 55-74

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学生支援に関する組織の現状と課題2017

    • Author(s)
      橋場論
    • Journal Title

      大学教育の継続的変動と学生支援ー大学等における額絵し支援の取組状況に関する調査ー

      Volume: - Pages: 15-24

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学等におけるキャリア教育・就職支援の現状と課題2017

    • Author(s)
      望月由起
    • Journal Title

      大学教育の継続的変動と学生支援ー大学等における額絵し支援の取組状況に関する調査ー

      Volume: - Pages: 25-28

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日々の教育活動におけるキャリア教育の推進~「自己実現」と「社会貢献」を両輪として~2016

    • Author(s)
      望月由起
    • Journal Title

      学校運営

      Volume: 58 Pages: 10-13

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学と連携した7年間のカリキュラムで学生の学ぶ意欲と専門性を伸ばす2016

    • Author(s)
      望月由起
    • Journal Title

      カレッジマネジメント

      Volume: 198 Pages: 28-31

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国高等教育におけるピアプログラムの現状とアセスメントの意義2016

    • Author(s)
      安部(小貫)有紀子
    • Journal Title

      大学論集

      Volume: 48 Pages: 129-144

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学生支援を担当する職員に求められる能力とその開発―専門職の配置と専門性の向上を巡って―2016

    • Author(s)
      橋場論
    • Journal Title

      大学職員論叢

      Volume: 4 Pages: 41-47

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国における大学教育の質保証と教育改革の動向2015

    • Author(s)
      安部(小貫)有紀子、川嶋太津夫、山口和也、南岡宏樹、妹尾純子
    • Journal Title

      大学高等教育研究

      Volume: 4 Pages: 35-42

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 世界的研究大学との協力による学生経験調査の実施と阪大生の特徴に関する考察2015

    • Author(s)
      齊藤貴弘、和嶋雄一郎、廣森聡仁、安部(小貫)有紀子、藤井翔太、前原忠信
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 4 Pages: 1-14

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生寮お茶大SCC における活動実践と成果 ―2011 年と2013 年のSCC 寮生への調査結果を比較して―2015

    • Author(s)
      北澤泰子・望月由起
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 5 Pages: 40-47

    • NAID

      120005625745

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「平成 26年度新入生の生活に関する調査」報告- 入学後の学生生活の予定や不安、期待する学生支援に着目して-2015

    • Author(s)
      望月由起・北澤泰子
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 5 Pages: 63-75

    • NAID

      120005627728

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] お茶の水女子大学キャリア教育における「コンピテンシー評価プログラム」の実践報告2015

    • Author(s)
      霜鳥美和・望月由起
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 5 Pages: 63-75

    • NAID

      120005627729

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生寮におけるピアサポーターの成長に関する一考察 ―お茶大SCC のレジデント・アシスタントを事例として―2015

    • Author(s)
      北澤泰子・望月由起・霜鳥美和
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 5 Pages: 85-94

    • NAID

      120005627731

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「平成 26年度新入生の生活に関する調査」報告- 入学後 の学生生活の予定や不安、期待する学生支援に着目して-2015

    • Author(s)
      望月由起、北澤泰子
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 5

    • NAID

      120005627728

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害学生支援にどう向き合うか(現場の立場からみて)2015

    • Author(s)
      望月由起
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 37(1)

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「平成 25 年度新入生の生活に関する調査」報告- 入学後 の学生生活の予定や不安、期待する学生支援に着目して-2014

    • Author(s)
      望月由起、北澤泰子
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 4 Pages: 20-31

    • NAID

      120005425884

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害学生の就職支援・キャリア形成支援を担う組織体制の整備2014

    • Author(s)
      望月由起
    • Journal Title

      文部科学教育通信

      Volume: 350 Pages: 20-21

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 米国高等教育における ピアプログラムのアセスメントの現状2016

    • Author(s)
      安部有紀子、望月由起、橋場論
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      追手門大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ピアプログラムの現状と課題2016

    • Author(s)
      安部有紀子、望月由起、橋場論
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 大学におけるキャリア教育の成果と課題に関する一考察‐既卒者大規模調査を通して‐2016

    • Author(s)
      望月由起
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Place of Presentation
      札幌大谷大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びと成長の場としての大学教育再考-既卒者大規模調査にみる大学教育の成果と課題-2016

    • Author(s)
      望月由起
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      立命館大学おおさかいばらきキャンパス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学における学生支援への期待に関する一考察-新入生及びその保護者に対する調査に基づいて-2015

    • Author(s)
      望月由起
    • Organizer
      日本教育社会学会第67回大会
    • Place of Presentation
      駒澤大学
    • Year and Date
      2015-09-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] SERUによる学生の経験に着目した学習成果に影響を与える要因の検討2015

    • Author(s)
      齊藤貴浩、和嶋雄一郎、廣森聡仁、安部(小貫)有紀子、宮錦三樹、藤井翔太、前原忠信
    • Organizer
      日本高等教育学会第18回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学生構成員への学生の学びの実態に関する広報発信の試み2015

    • Author(s)
      安部有紀子、和嶋雄一郎、齊藤貴弘、川嶋太津夫
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンシー評価プログラム」を用いた定性的な自己分析の試行2015

    • Author(s)
      霜鳥美和・望月由起
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学生寮におけるピアサポーターの成長に関する一考察 -お茶大SCCのレジデント・アシスタントを事例として-2015

    • Author(s)
      望月由起、北澤泰子、霜鳥美和
    • Organizer
      第21回大学教育研究 フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-03-13 – 2015-03-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者を支援する職員が「学ぶ」2014

    • Author(s)
      安部有紀子
    • Organizer
      コンソーシアム京都SDフォーラム
    • Place of Presentation
      コンソーシアム京都(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-12-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習者中心の学生支援へのロードマップ2014

    • Author(s)
      安部有紀子
    • Organizer
      立命館大学学生支援オフィス研修
    • Place of Presentation
      立命館大学びわこくわつキャンパス(滋賀県草津市)
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生支援の最新動向と今後の展望2014

    • Author(s)
      沖清豪、小貫有紀子、川島啓二、小島佐恵子、橋場論、望月由起
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2014-06-27 – 2014-06-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学生寮「お茶大SCC」における活動実践と成果2014

    • Author(s)
      望月由起、北澤泰子
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-05-31 – 2014-06-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 「教師を支えるー反転授業の教育環境支援ー」森朋子、溝上慎一編著『アクティブラーニング型授業としての反転授業 理論編』2017

    • Author(s)
      安部有紀子
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「高等教育機関におけるキャリア教育実践」小泉冷三、古川雅文、西山久子編著『キーワードキャリア教育‐生涯にわたる生き方教育の理解と実践‐』2017

    • Author(s)
      望月由起
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi