• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the process of establishing citizenship education in Austria

Research Project

Project/Area Number 26381153
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Kondo Takahiro  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (40242234)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords政治教育 / オーストリア / コンピテンシー / 歴史教育 / 選挙権 / 教育課程 / 教科書 / 教師教育 / 政治的中立性 / ドイツ / 公民教育 / 教員養成 / 移民 / 国際情報交換
Outline of Final Research Achievements

This study describes the slower development of “education for democratic citizenship (politische Bildung)” in Austria compared to that in Germany and identifies the factors impeding it. Legislation related to the education of the second republic of Austria shows that the ruling coalition in the 1950s and 1960s made nation (re)building a priority with the assistance of the cultural tradition, but it made light of the role of education in stabilizing the democratic regime. In addition, this policy was tolerated by the victor countries.
Also, this study points out that politische Bildung development since around 1990 was facilitated by factors such as the Waldheim affair, new membership in the European Union, and lowering of the voting age to 16, which demanded greater capability of citizens to participate in politics consciously and critically. One can infer from these discussions that the Austrian nation-(re)building process was completed during that era.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

政治教育の先進国ドイツに比べ,同じドイツ語文化圏に属し,また歴史的な関係も深いオーストリアでは,その発展が遅れた。本研究はその遅れの要因を探ることを目的とするものである。研究の結果,戦前の国内の政治構造の違いに加え,戦後の国家再建期の国際環境に主な原因を見ることができるとの結論に到ると同時に,1990年前後以降,オーストリアでも政治教育が活発化しており,その背景には戦後国家とそれに関する意識の変容があるとの理解を提示した。以上は,政治教育は文化的・制度的基盤に関わりなく比較的短時間のうちに発展しうること,すなわち日本を含む他の諸国も,その可能性を追求する価値があることを示している。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 危機に経つ教養教育・市民性教育の観点から2017

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39-2 Pages: 14-18

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] オーストリアにおける主権者教育-発展の背景と目的2017

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Journal Title

      Voters

      Volume: 40 Pages: 10-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 政治教育への期待をめぐる考察-ドイツとオーストリアの比較から2017

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Journal Title

      ドイツ研究

      Volume: 51 Pages: 43-55

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] オーストリアにおける政治教育の実践とその目指すもの2016

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Journal Title

      まちと暮らし研究

      Volume: 23 Pages: 43-48

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツの政治教育から考える-論争性と中立性の理解をめぐって-2015

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 88 Pages: 46-51

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 政治教育による民主化か,民主化による政治教育か?-オーストリアにおける発展過程の分析2018

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 危機に経つ教養教育-市民性教育の観点から2017

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オーストリアにおける選挙年齢の引き下げと政治教育2016

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 政治教育の意図と現実-戦後ドイツとオーストリアの比較から-2016

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Organizer
      日本ドイツ学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 移民国家の認識と市民統合の教育2015

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2015-06-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 政治教育の模索-オーストリアの経験から2018

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • ISBN
      9784815809133
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 政治教育の模索-オーストリアの経験から2018

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 岩波講座 教育 変革への展望7 グローバル時代の市民形成2016

    • Author(s)
      北村友人・近藤孝弘他
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 現役先生が教える主権者教育授業実例集2016

    • Author(s)
      近藤孝弘他
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      国政情報センター
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 多文化共生社会におけるESD・市民教育2014

    • Author(s)
      田中治彦・杉村美紀・近藤孝弘他
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      上智大学出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi