• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Programs for Teacher Education as Adult Learning

Research Project

Project/Area Number 26381155
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionAichi Toho University

Principal Investigator

IMAZU Kojiro  愛知東邦大学, 教育学部, 教授 (30025118)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田川 隆博  中部大学, 全学共通教育部, 准教授 (10454448)
林 雅代  南山大学, 人文学部, 准教授 (40298550)
白山 眞澄 (白山真澄 / 白山 眞澄(白山真澄))  東海学院大学, 人間関係学部, 教授(移行) (60726909)
加藤 潤  愛知大学, 文学部, 教授 (80194819)
長谷川 哲也  静岡大学, 教育学部, 准教授 (90631854)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) 今津 孝次郎  愛知東邦大学, 教育学部, 教授
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords成人学習 / 大学再入学ニーズ / 教師教育 / 社会人学生 / 教職大学院 / 大学再入学 / リカレント教育 / 職業資格 / 『大学」中心と「学校現場」中心 / キャリア分析 / ユニバーサル・アクセス / 社会人大学生 / 夜間大学院
Outline of Final Research Achievements

The subject was inquired from two viewpoints. First, the needs of adult people to learn at universities were examined the factors to promote or restraint their needs by questionnaire. The result indicated that restraint factors were strong. Second, the needs of teachers to learn at universities were measured by questionnaires. Consequently their potential needs were divided in two types of expressive and instrumental. New teacher education program based on these two types must be examined.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Acknowledgement Compliant: 9 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 教育改革を取り巻くスケープ概念(scapes)-ニュージーランドにおける1988年教育改革2017

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学文学部『文學論叢」

      Volume: 154 Pages: 1-26

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 過渡期にある世界の教員養成-ニュージーランドにおける教員養成制度変遷を事例に2017

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 6 Pages: 83-103

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学における現職教員の学びに関するニーズ-2015年度予備調査の結果から2017

    • Author(s)
      今津孝次郎・加藤潤・白山真澄・田川隆博・長谷川哲也・林雅代
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 26 Pages: 167-181

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員を目指す学生による「学校現場体験」の再検討-静岡大学の実践を事例として2017

    • Author(s)
      長谷川哲也
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 17 Pages: 14-25

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業評価を授業改善に生かすには-主観的理解と客観的理解の関係から2017

    • Author(s)
      田川隆博
    • Journal Title

      中部大学教職課程年報

      Volume: 4 Pages: 27-30

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「学び続ける教員」についての論点-二つの中教審答申の検討から2017

    • Author(s)
      田川隆博
    • Journal Title

      名古屋文理大学紀要

      Volume: 17 Pages: 55-58

    • NAID

      130007993636

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会人学生の進学の動機とリカレントな学びの諸相-保育士・教員養成課程の場合2017

    • Author(s)
      白山真澄
    • Journal Title

      東海学院大学短期大学部紀要

      Volume: 42 Pages: 21-30

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 成人の学びとパースペクティブの変容-教職経験者のリカレントな進学の事例から2017

    • Author(s)
      白山真澄
    • Journal Title

      日本生涯教育学会論集

      Volume: 38 Pages: 143-152

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学における現職教員の学び直しに関するニーズ2017

    • Author(s)
      今津孝次郎・加藤潤・白山真澄・田川隆博・長谷川哲也・林雅代
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 26 Pages: 167-181

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「学び続ける教員」についての論点2017

    • Author(s)
      田川隆博
    • Journal Title

      名古屋文理大学紀要

      Volume: 17 Pages: 55-58

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育改革を取り巻くスケープ概念(scapes)-ニュージーランドにおける1988年改革(Tomorrow's Schools)をめぐる比較教育分析2017

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      文学論叢

      Volume: 154輯 Pages: 1-26

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 過渡期にある世界の教員養成―ニュージーランドにおける教員養成2017

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程年報

      Volume: 第6号 Pages: 83-103

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教員養成における「大学中心」と「学校現場中心」-「サービス・ラーニング」と「学校インターンシップ」2016

    • Author(s)
      今津孝次郎
    • Journal Title

      東邦学誌

      Volume: 45巻1号 Pages: 17-27

    • NAID

      40020888469

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 社会人学生の進学動機とリカレントな学びの諸相-保育士・教員養成課程の場合-2016

    • Author(s)
      白山真澄
    • Journal Title

      東海学院大学短期大学部紀要

      Volume: 第42号 Pages: 21-30

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 〔調査報告〕東邦学園(短大・大学)卒業生の『大学再入学』ニーズ2015

    • Author(s)
      今津孝次郎
    • Journal Title

      東邦学誌

      Volume: 第44巻第2号 Pages: 141-158

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教職課程の衰退期における社会人対象教員養成の可能性-イギリスの教員養成制度改革から学ぶものとは-2015

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 第4号 Pages: 1-11

    • NAID

      120005616338

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アメリカ高等教育のユニバーサル化の過程-軍人教育を中心に-2015

    • Author(s)
      林 雅代
    • Journal Title

      社会と倫理

      Volume: 第30号 Pages: 185-195

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ニューカマー時代から移民時代へ-異文化理解と自文化認識の深化-2015

    • Author(s)
      今津孝次郎
    • Journal Title

      多文化共生研究年報

      Volume: 12号 Pages: 27-35

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教師が育つ条件と教師教育2018

    • Author(s)
      今津孝次郎
    • Organizer
      日本教育工学会「教師教育研究班」研究大会(名古屋大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学への社会人入学に関するニーズ-一般市民への質問紙調査の結果から2017

    • Author(s)
      今津孝次郎・田川隆博・加藤潤・白山真澄・長谷川哲也・林雅代
    • Organizer
      中部教育学会第66回大会(福井医療大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 現職教員の潜在的学びニーズ-大学への「社会人入学」に関する質問紙調査を通じて-2017

    • Author(s)
      加藤潤・田川隆博・今津孝次郎・白山真澄・長谷川哲也・林雅代
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会(一橋大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学における現職教員の学び直しに関するニーズ─予備調査の結果から─2016

    • Author(s)
      今津孝次郎・田川隆博・長谷川哲也・加藤潤・林雅代・白山真澄
    • Organizer
      中部教育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学への社会人入学の促進要因と抑制要因─現職教員を対象とした質問紙調査の結果から─2016

    • Author(s)
      今津孝次郎・田川隆博・長谷川哲也・加藤潤・林雅代・白山真澄
    • Organizer
      日本教育社会学会第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教員の学びと生涯発達―アクティブ・インタビューが描く成人の学習の軌跡―2016

    • Author(s)
      白山真澄
    • Organizer
      中部教育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教員の学びとパースペクティヴの変容2016

    • Author(s)
      白山真澄
    • Organizer
      日本生涯教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      国立教育政策研究所社会教育実践研究センター
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教師を目指す学生による『学校現場体験』の再検討2015

    • Author(s)
      長谷川哲也・菅野文彦・今津孝次郎
    • Organizer
      日本教師教育学会 第25回大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 保育士・教員養成課程における社会人学生の諸相2015

    • Author(s)
      白山眞澄
    • Organizer
      中部教育学会 第64回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 保育士・教員養成課程における社会人学生の諸相-進学の動機と成人としての学び-2015

    • Author(s)
      白山真澄
    • Organizer
      中部教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学教育学部(名古屋市千種区不老町)
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 新版 変動社会の教師教育2017

    • Author(s)
      今津孝次郎
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • ISBN
      9784815808778
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 「サービス・ラーニング」ハンドブック2015

    • Author(s)
      今津孝次郎・新實広記・西崎有多子・柿原聖治・伊藤龍仁・白井克尚
    • Total Pages
      30
    • Publisher
      愛知東邦大学教育学部
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 学校と暴力-いじめ・体罰問題の本質-2014

    • Author(s)
      今津孝次郎
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      平凡社(新書)
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi